אוקראינה ורוסיה מתכוננות לקרבות הגדולים ביותר של המלחמה

פקידים בכירים מצפים לקרבות שריון בשריון גדולים בשילוב תותחנים • שר החוץ האוקראיני אומר שהלחימה "תזכיר את ימי מלחמת העולם השנייה"

אנשים צופים על העשן שנוצר לאחר התקפת טילים בלבוב / צילום: Reuters, PAVLO PALAMARCHUK
אנשים צופים על העשן שנוצר לאחר התקפת טילים בלבוב / צילום: Reuters, PAVLO PALAMARCHUK

אוקראינה ורוסיה תגברו את כוחותיהן במזרח אוקראינה בסוף השבוע האחרון, בהכנה למה שכנראה יהיו הקרבות הגדולים ביותר של המלחמה, בזמן שפליטים ממשיכים לברוח מהמתקפה הרוסית הצפויה.

המטרה המרכזית של רוסיה כעת נראית ככיבוש חלקים ממחוז דונבס המזרחי שנכון להיום עוד לא נשלטים על ידי מוסקבה לגמרי. בניגוד לשלב הראשון של הסכסוך בן ששת השבועות, השינוי הזה מכריח את אוקראינה להילחם קרבות קונבנציונליים בשילוב טנקים, ארטילריה ומטוסים על קרקע שטוחה, לעתים קרובות חשופה, שמאפשרת לרוסיה למנף את עליונותה בציוד צבאי.

יחידות טנקים וארטילריה רוסיות חדשות, וכן כוחות שנמשכו מאזורים סביב קייב, החלו להגיע בימים האחרונים לשטחי היערכות למתקפה מצפון לעיר האוקראינית איזיום, כך ניתן ללמוד מצילומים ששודרו בערוץ טלוויזיה של הצבא הרוסי. גם אוקראינה החלה לקדם לכיוון דונבס יחידות קרביות מאזורים בצפון המדינה שהעבירה משם לאחר נסיגת הכוחות הרוסיים.

עימותים לאורך קו המגע בדונבס ובאזורים סמוכים נמשכים כל יום, והכוחות הרוסיים מנסים להתקדם מדרום לאיזיום. תזמון מערכה נרחבת, כך אומרים פקידים בכירים מערביים ובאוקראינה, תלוי בהחלטה של מוסקבה, שעשויה לדחוף למתקפה בקרוב עם הכוחות הזמינים לה או לחכות כמה שבועות כדי לבנות מחדש יחידות שספגו אבידות בצפון אוקראינה.

פקידים אוקראיניים סבורים שהמטרות של מוסקבה כנראה שאפתניות בהרבה מהסתפקות בכיבוש מחוז דונבס ושפוטין רוצה להשמיד את היחידות הטובות ביותר של הצבא האוקראיני בקרב על דונבס ואז לנסות שוב לכבוש את כל שאר המדינה, כולל קייב.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי קרא לסיוע דחוף לקראת הסבב החדש הזה במלחמה, והזהיר שמוסקבה לא וויתרה על שאיפותיה להכניע את אוקראינה. "רוסיה יכולה עדיין להרשות לעצמה לחיות באשליות, לשלוח כלי שריון חדשים וחיילים חדשים לאדמה שלנו. והמשמעות היא שאנחנו צריכים אפילו יותר סנקציות ויותר כלי נשק למדינה שלנו", אמר בנאום בווידאו בשבת בערב.

בניסיון להפריע לפרישה מחדש של הכוחות האוקראיניים, אמרה רוסיה שכוחותיה ביצעו תקיפות אוויריות נגד צמתי מסילות ברזל גדולים באוקראינה. כ־57 אנשים נהרגו במתקפת הטילים הרוסית ביום שישי נגד תחנת רכבת בעיר קרמטורסק בדונבס בזמן שהייתה מלאה אזרחים שניסו לעלות על רכבות שמפנות אותם למערב אוקראינה, הבטוחה באופן יחסי, כך מסרו הרשויות האוקראיניות. מוסקבה הכחישה שביצעה את התקיפה הזו.

הרשויות האוקראיניות ביקשו בסוף השבוע מכל האזרחים באזורים הנשלטים על ידי אוקראינה של המחוזות דונצק ולוהנסק - הכוללים את דונבס - ושני מחוזות באזור חרקיב להשתמש בכל אמצעי זמין להם כדי להימלט מהר ככל האפשר. הן גם ארגנו אוטובוסים ורכבות נוספים לטובת הפינוי.

רוסיה ביצעה כמה תקיפות טילים על מחוז דניפרופטרובסק ממערב לדונבס בשבת, והשמידה את נמל התעופה ומתקן תשתית אחר בעיר דניפרו וכן מתקן תעשייתי בעיר פבלורד, כך נמסר מהמנהל האזרחי שם. שישה עובדי חילוץ נפצעו בדניפרו כשטיל רוסי פגע באחד האתרים בפעם השנייה באותו יום, כך מסרו הרשויות האוקראיניות. במהלך הלילה השמידו כוחות אוקראיניים טור רוסי שהתקדם לכיוון איזיום, כך אמר מושל חרקיב. לא ניתן היה לאשר את הטענה באופן עצמאי.

משרד ההגנה הרוסי הודיע שפגע בדניפרו בטילי קליבר שנורו ממשחתת בים השחור וכן שהטילים הרוסיים פגעו גם במחוז מיקולאיב בדרום אוקראינה ובשדה תעופה צבאי ליד חרקיב, שם השמידו סוללת S-300. לא ניתן היה לאשר את הטענות באופן עצמאי. דניפרו, אחת הערים הגדולות ביותר באוקראינה, היא המרכז הלוגיסטי של פעילות הצבא האוקראיני בדונבס.

הניסיון הרוסי הכושל ללכוד את קייב

הניסיון הראשוני של רוסיה ללכוד את קייב וערים אחרות בצפון אוקראינה קרס בסוף מרץ, בין היתר בגלל שיחידות קטנות וגמישות של אוקראינה תקפו טורי טנקים ונגמ"שים רוסיים בטקטיקות של גרילה, ופגעו בקווי האספקה הארוכים של רוסיה שנמשכים עמוק אל יערות וכפרים שתושביהם העבירו מודיעין לכוחות אוקראינה. טילים קלים וניידים שסופקו בידי ארה"ב ובנות בריתה האירופאיות, כמו הג'אוולין וה־NLAW, שיחקו תפקיד חשוב בהצלחה הזו, וגם מל"טי התקיפה הטורקיים באירקטר TB2 עשו עבודה טובה בשה הקרב.

הרבה מהגדודים הטקטיים שנסוגו מצפון אוקראינה ספגו אבדות כל כך קשות שאין סיכוי שהן יוטלו בקרוב לחזית בדונבס, כך אומרים בכירים במערב ובאוקראינה. "ראינו אינדיקציות לגבי כמה יחידות שניתן להתייחס אליהן לכל עניין כמושמדות לגמרי", אמר פקיד בכיר בפנטגון. הפקיד הוסיף שרוסיה מנסה לגייס למלחמה עוד 60 אלף חיילי מילואים כדי למלא את הפער בכוח האדם.

לקראת המתקפה המתקרבת, מינתה מוסקבה את הגנרל אלכסנדר דבורניקוב, שמוביל את הפיקוד הדרומי של צבא רוסיה ואחראי לפעילות בדונבס, לפקח על המערכה, כך אמר פקיד אמריקאי. בשלב הראשון של המלחמה, כשתקפה רוסיה מחזיתות רבות, מפקדים של ארבעה פיקודים גיאוגרפיים של הצבא הרוסי פעלו באופן אוטונומי - היעדר תיאום שמומחי צבא אומרים שגבה מהרוסים מחיר ביעילות המאמץ המלחמתי. מוסקבה לא פרסמה הודעה רשמית לגבי שינוי תפקידו ומשימתו של הגנרל דבורניקוב.

היתרון של מוסקבה בקרב המחודש

המצב הטקטי בחזית דונבס נוטה לטובת רוסיה. קווי האספקה הרוסיים קצרים יותר, ואזור מרוכז יותר של פעילות מאפשר לרוסיה להשתמש בסיוע אווירי באופן יותר יעיל, כך אמרו פקידים אוקראיניים ומערביים.

סוג שונה זה של לחימה, עם תצורות רק"מ גדולות זו מול זו במקום יחידות קטנות למתקפות כירורגיות, הוא אחת הסיבות לכך שקייב מבקשת בדחיפות כלי נשק כבדים, כמו תותחים, טנקים וסוללות נ"מ שרוב המדינות המערביות בינתיים לא מיהרו לספק לה.

"הקרב על דונבס יזכיר לכם את מלחמת העולם השנייה, עם המבצעים הגדולים והתמרונים, ובשילוב אלפי טנקים, כלי רכב משוריינים, מטוסים וארטילריה. וכל זה לא יהיה מבצע מקומי, בהתבסס על מה שאנחנו רואים בהכנות הרוסיות", אמר שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה לאחר פגישה עם שרי נאט"ו בשבוע האחרון. "או שתעזרו לנו עכשיו - ואני מדבר על ימים, לא על שבועות - או שהעזרה שלכם תגיע מאוחר מדי והרבה מאוד אנשים ייהרגו".

בגלל שבתחילה ביקשה אוקראינה מערכות נשק כבדות מתוצרת סובייטית שחייליה מאומנים להשתמש בהן, ההספקה המועטה של ציוד ותחמושת מסוג זה, לצד האפשרות לסכסוך ממושך מביאים את קייב לבקש לרכוש כלי נשק כבדים בסטנדרטים של נאט"ו, כך אמר שר ההגנה האוקראיני אולקסי רזניקוב.

"הכלים מתוצרת סובייטית שהשגנו יכולים לחזק את אוקראינה רק לזמן קצר", אמר השר בנאום שהועלה לרשת על ידי משרד הביטחון.

אוקראינה הצליחה לנצח בסיבוב הראשון של המלחמה בגלל קרבות בטווח קצר בין לוחמי חי"ר, אמר השר, אבל כעת רוסיה שינתה את הטקטיקה שלה והיא מסתמכת יותר על ארטילריה לטווח ארוך, חיל האוויר ופגיעות טילים - כלי נשק שלאוקראינה יכולת מוגבלת להתמודד מולם.

"המלחמה נכנסה לשלב של תחרות על משאבים, שבמקרה של רוסיה הם כמעט בלתי מוגבלים בהשוואה לאוקראינה", אמר רזניקוב. "כדי לנצח במלחמה הזו, אנחנו צריכים סוג אחר של סיוע לעומת מה שקיבלנו עד עתה".

המערב מגביר את התמיכה באוקראינה

מנהיגים מערביים מגבירים את תמיכתם. ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון, יצא בשבת לטיול ברחובות קייב לצד זלנסקי, הכריז על סיוע צבאי ונוסף שכולל 120 נגמ"שים ומערכות טילים נגד ספינות קרב. זה בנוסף לחבילה שהוכרז עליה ביום שישי של טילי נ"מ לטווח קצר Starstreak, עוד 800 טילים נגד טנקים וטילים משוטטים מתוחכמים.

"המלחמה הזו תנוצח בשדה הקרב", צייץ בטוויטר בשבת נציג מדיניות החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל. הוא נסע לקייב יום קודם לכן, יחד עם ראש המועצה האירופאית, ובביקורם הכריזו שהאיחוד יספק 500 מיליון אירו, כ־544 מיליון דולר, בתמיכה חדשה לצבא אוקראינה, בנוסף למיליארד אירו שהוקצו קודם לכן לרכישת כלי נשק.

ארה"ב הכריזה על 400 מיליון דולר בסיוע צבאי נוסף לאוקראינה באפריל, מתוך סך כולל של 1.4 מיליארד דולר מאז תחילת המלחמה ב־24 בפברואר. וושינגטון נותנת לאוקראינים טילי ג'אוולין, סטינגר, מאות מזל"טים משוטטים מדגם Switchblade ורדארים לגילוי פגזי ארטילריה - אבל בינתיים, לא את כלי הנשק הכבדים שביקשה קייב.

רק הרפובליקה הצ'כית נתנה לאוקראינה טנקים, ושלחה כלים מדגם T72M סובייטיים, בזמן שסלובקיה שלחה לאוקראינה מערכת S-300 לאחר שסוללות פטריוט נפרשו במדינה במקומה.

בדרך לשחרור חרסון?

לפני שהחלה הפלישה בקנה מידה מלא של רוסיה בפברואר, שלטה אוקראינה בשני שליש בערך מהמחוזות לוהנסק ודונצק שדונבס מורכבת מהם. השאר נשלטו על ידי מה שנקראו הרפובליקות העממיות של לוהנסק ודונצק, מדינות קטנטנות בתוך המדינה שהקימה רוסיה במבצע שבו כבשה מאוקראינה גם את חצי האי קרים ב־2014.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכיר באופן רשמי במדינות אלה בפברואר, בגבולות שהן טוענות להן, הכוללים את כל מחוזות לוהנסק ודונצק, ואת הערים קרמטורסק, סולבינסק וסברודונצק שנותרו בשליטת אוקראינה.

בינתיים, אוקראינה מנסה לכבוש לאט מחדש את הבירה האזורית היחידה שנותרה בידי הרוסים, העיר הדרומית חרסון. הלחימה מתקרבת לגבולות הצפוניים של העיר, והתושבים שומעים את רעם התותחים כמעט כל לילה. ביום ראשון, התאספו כמה מאות מתושבי חרסון בעיר עם דגלים אוקראיניים בהפגנה שפוזרה על ידי חיילים רוסים שירו לאוויר, כך אמרו עדי ראייה.

שלא כמו במחוזות הצפוניים של קייב, צ'רניחיב וסומי, שבהם התמיכה בעצמאות מאוקראינה גבוהה כבר תקופה ארוכה, מוסקבה יכולה לסמוך על לפחות מידה של שיתוף פעולה מתושבים מקומיים בדונבס ואזורים סמוכים במזרח ודרום אוקראינה, בהם חלק מהאוכלוסייה חשה זיקה לרוסיה. במחוז לוהנסק, ארבעה ראשי ערים כבר עברו צד והחלו לשתף פעולה עם הצבא הרוסי, כולל ראש העיר הנמצאת בחזית רוביז'נה, כך נמסר מהמנהל האזורי.

הצבא הרוסי צר על מריופול, שם התנגדות אוקראינית עזה ונמשכת בחלקים מהעיר, ומעסיקה כוח רוסי גדול, וחבר במועצת העיר ממפלגה פרו־רוסית לקח על עצמו את סמכות ראש העיר בתמיכת כוחות הכיבוש הרוסיים, כך ניתן להבין מהופעותיו בטלוויזיה הרוסית. אוקראינה הודיעה שהחלה בהליכי האשמה בבגידה נגדו.

לפחות 5,000 אנשים, ואולי הרבה יותר, מתו במריופול במסגרת ההפצצות הרוסיות, כך אמר ראש העיר הנבחר בעיר. התקשורת המדינתית הרוסית לרוב חוזרת על טענה שההשמדה כאן ובמקומות אחרים באוקראינה היא בגלל "נאצים" אוקראיניים שמפציצים את הערים שלהם עצמם כדי להפליל את מוסקבה.

בהודאה יוצאת דופן בכנותה, כתב הפרשן הצבאי של הטלוויזיה הממשלתית אלכסנדר סלדקוב בפוסט ברשת חברתית שמריופול מופצצת עד עפר כדי להוות דוגמה לשאר אוקראינה.

"שיסתכלו בקייב, לביב, צ'רקסי ופולטבה, טרנופיל וצ'רניבצי - אם העיר לא נכנעת, היא מושמדת", כתב. "הערים במרכז ומערב אוקראינה יושמדו גם הן אם יחליטו להתנגד לחיילים הרוסים".

מקס קולצ'סטר, ג'יימס מרסון וגורדון לובולד השתתפו בהכנת הכתבה.