הפסד לשכנים: בית המשפט אישר את התוכנית להקמת 116 דירות ומלון בחוף הצוק בת"א

בית המשפט לעניינים מינהליים דחה עתירה של תושבי תל אביב לאפשר להם לערער על החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, שאישרה הקמת פרויקט מלונאות ומגורים ליד פרויקט סי אנד סאן • הקרקע נמצאת בבעלות חברת אשדר וקרן ריאליטי

אזור חוף הצוק בתל אביב. התושבים לא יוכלו לערער על החלטת הוועדה / צילום: איל יצהר
אזור חוף הצוק בתל אביב. התושבים לא יוכלו לערער על החלטת הוועדה / צילום: איל יצהר

שופטת בית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב יעל בלכר דחתה עתירה של תושבי תל אביב לאפשר להם לערער על החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, שאישרה הקמת פרויקט מלונאות ומגורים ליד פרויקט סי אנד סאן.

מדובר במגרש בן 20 דונם שנמצא בפינת הרחובות הרצל רוזנבלום ושמעון סאמט. בשנות ה-90 נבנה במקום פרויקט היוקרה סי אנד סאן, ובעשור שעבר נבנה בצמוד לו מלון הדירות WEST. המתחם כולו מכונה "מתחם הצוק".

הקרקע שצמודה למבנים הקיימים נמצאת בבעלות חברת אשדר וקרן ריאליטי, ובעבר תוכנן להקים במקום מבנה בייעוד מלונאי שדומה בגודלו למבנים הקיימים וכן 22 קוטג'ים. הבנייה בהתאם לתוכנית החלה, אך נעצרה בשלב המרתפים לפני מספר שנים לאור שינוי שחל בתוכנית, לפיו הפרויקט "הוזז" מזרחה, כדי להתרחק מהים. בתמורה, הוענקו לחברות זכויות בנייה נוספות.

התוכנית הוגשה כבר לפני 7 שנים, אולם לאור התנגדויות של הגופים הירוקים והשכנים, התוכנית עברה שינויים. לפני שנה אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה הקמת מבנה מגורים בן 116 יחידות דיור ב-14 קומות ולידו מבנה מלונאי בן 3 קומות עם 200 חדרים.

לאחר האישור, נחלקו התושבים המתנגדים בין דיירי סי אנד סאן, שהחליטו שלא להתנגד עוד לתוכנית, לבין דיירי מלון WEST, שהחליטו לנסות ולערער על החלטת הוועדה המחוזית. בקשתם נדחתה, ולפיכך הם עתרו לבית המשפט לעניינים מינהליים נגד הוועדות המקומית והמחוזית לתכנון ולבנייה, היזמים ריאליטי ואשדר, קבוצת הניהול של סי אנד סאן, אדם טבע ודין והוועדה לשמירה על סביבה חופית, בבקשה לאפשר להם לערער על החלטת הוועדה המחוזית.

השופטת: התוכנית מטיבה עם הציבור

השופטת בלכר דחתה את טענות העותרים ואישרה את החלטת מוסדות התכנון, לפיה התוכנית מיטבה עם הציבור, מכיוון שהיא הסיטה את הבינוי הקודם שהיה קיים בתוך רצועת החוף.

כמו כן קבעה השופטת כי התוכנית החדשה תואמת למדיניות העדכנית ביחס לשמירה על תחום חוף הים ויוצרת סביבה חופית איכותית הכוללת שימושים מופרדים של מלונאות ומגורים. היא דחתה גם טענות כאילו ריאליטי ואשדר אינן בעלות הקרקע ולכן לא יכלו להגיש את התוכנית.

השופטת הטילה על העותרים תשלום של 105 אלף שקל למשיבים.

את העותרים יצגו עורכי הדין דוד בסון, עזרא קוקיא, רועי בר ומרסל גורביץ; את הוועדה המחזית יצגו עורכי הדין גיל בילבסקי ואביב הולנדר; את הוועדה המקומית תל אביב ייצגה עו"ד רעות כהן-עמיר; את אשדר וריאליטי ייצגו עורכי הדין אלי וילצ'יק ורמי מנוח; את חברת הניהול של סי אנד סאן ייצגה עו"ד ענת בירן-רקם; ואת אדם טבע ודין ייצג עו"ד אלי בן ארי.