עיריית באר שבע אישרה: פטור מהיטל השבחה במתחמי התחדשות עירונית

בישיבת מועצת העיר בשבוע שעבר נקבע כי מתחמי פינוי-בינוי באזור ההתחדשות העירונית יקבלו פטור מלא מהיטלי השבחה • הפטור יחול על כל תוכניות פינוי-בינוי שיקודמו בוועדה המחוזית בחמש השנים הקרובות

בנייה חדשה וישנה בבאר שבע / צילום: Shutterstock
בנייה חדשה וישנה בבאר שבע / צילום: Shutterstock

עיריית באר שבע אישרה פטור מהיטל השבחה במתחמי התחדשות עירונית בעיר. פטור מלא מהיטלי השבחה למתחמי פינוי-בינוי באזור התחדשות עירונית, כך נקבע בישיבת מועצת העיר שהתקיימה ביום רביעי, והיא תחול לגבי כל תוכניות פינוי-בינוי שיקודמו וייקלטו בוועדה המחוזית בחמש השנים הקרובות בהתאם לתכנית המתאר של העיר.

כאמור, ההחלטה התקבלה בהמשך לרפורמה שנקבעה בתוכנית הכלכלית לשנת 21-22 (חוק ההסדרים), המאפשרת לרשות המקומית לקבוע מה יהיה גובה ההיטל במתחמי ההתחדשות בעיר. "ההחלטה נועדה לאפשר לקידום פרויקטים נוספים וליצור וודאות תכנונית. בעיריית באר שבע מגדירים את המהלך כ"צעד משמעותי לעידוד ההתחדשות העירונית בעיר", לדבריהם, ההחלטה על פטור היא צעד משלים שנועד גם לספק וודאות וגם ככלי סיוע חשוב שהעירייה בחרה לספק. "האפשרויות שנוצרו והוודאות שהתקבלה עקב אישור תכניות אב שכונתיות ברחבי העיר הביאו להגדלת הכדאיות הכלכלית להקמת המתחמים. בזכות זאת יותר שכונות ויותר מתחמים נכנסו למעגל הפוטנציאלי של מתחמים עם היתכנות למימוש".

בעיר מקודם היום תכנון ל 11 מתחמי פינוי בינוי בהם פוטנציאל לבניית למעלה מ-10,000 יח"ד חדשות. שלוש מהתוכניות הומלצו להפקדה בוועדה המקומית.

החסם העיקרי של העיר הוא הכדאיות הכלכלית

"ההחלטה של באר שבע לא מפתיעה כי העירייה מנסה לקדם מתחמי פינוי בינוי שמתקדם לאט בגלל הכדאיות הכלכליות, מדובר על פי 6 ופי 7 וזה יוצר צפיפות מאוד גבוהה" מסביר ארז כהן שמאי המקרקעין: " יש הרבה פרויקטים חדשים המתוכננים בעיר וזה אחד הדברים שמעיבים על נושא התחדשות העירונית מה שהופך אותו לפחות אטרקטיבי כי מבחינת היזמים אין שום עניין בהתחדשות עירונית".

עוד מוסיף כהן כי החסם העיקרי בבאר שבע הוא הכדאיות הכלכלית ואחת הדרכים להתמודד עם זאת היא באמצעות ביטול היטל ההשבחה, "אני חושב שיש להתיר ציפוף גבוהה בעיר - כלומר בניית מגדלים וצריך לנסות לאמץ דברים תומכים כמו קרן תחזוקה כי התושבים הקיימים מתקשים לשלם וועד בית בבניים חדשים וגדולים. יש היום נטייה לעבור לבאר שבע בגלל בסיסי צה"ל, חיזוק האוניברסיטה ועוד כמה מוקדי תעסוקה שהוקמו בעיר ומושכים תושבים, כך שלדעתי לא יהיה עודף היצע של דירות".

רוביק דנילוביץ, ראש העיר באר שבע מסר בתגובה: "ההחלטה שהתקבלה משקפת את מדיניות העירייה לקדם ולתעדף את ההתחדשות העירונית בעיר, באר שבע כמטרופולין הדרומי של מדינת ישראל זקוקה למרכז עירוני תוסס ופעיל שימשוך אליו אוכלוסייה חדשה ויספק שירותים לכל תושבי האזור. את זאת ניתן לקדם באמצעות התחדשות עירונית אינטנסיבית במרכז העיר שתצמצם את הפערים מול השכונות החדשות ותייצר, באמצעות תוכניות של עירוב שימושים, סביבת חיים עירונית אטרקטיבית ויצירת מרחב ציבורי איכותי.

"בעיר יש פוטנציאל חסר תקדים של התחדשות עירונית וזו העת לפעול לכך שהפוטנציאל ימומש. חברות הבנייה הגדולות כבר גילו את הפוטנציאל ואנו קוראים לחברות ויזמים נוספים להצטרף לחזון שלנו".