משק אנרגיה השלימה רכישת החזקות הקיבוצים בתחנת דליה אנרגיה

סך ההחזקות שנרכשו כוללות 40.7% ממניות דליה אנרגיה, 50% ממניות מי-רם, 100% ממניות תיקום תקשורת וכל הזכויות והחובות של משקי הקיבוצים מול ספקי חשמל פרטיים

מתחם תחנת הכוח דליה / צילום: יח''צ
מתחם תחנת הכוח דליה / צילום: יח''צ

חברת משק אנרגיה  השלימה את העסקה לרכישת פעילות האנרגיה של אחת מבעלות השליטה בה - משקי הקיבוצים - בעסקת מניות. במסגרת העסקה רכשה משק אנרגיה את החזקות משקי הקיבוצים בתחנת הכוח דליה אנרגיה ובחברת מי-רם תשתיות חשמל, וכן פעילות בתחום הסחר בחשמל. 

ההחזקות שנרכשו כוללות 40.7% ממניות דליה אנרגיה, 50% ממניות מי-רם, 100% ממניות חברת תיקום תקשורת וכן כל הזכויות והחובות של משקי הקיבוצים בהסכמים שנחתמו עם ספקי חשמל פרטיים. על פי מתווה העסקה, הקצתה משק אנרגיה למשקי הקיבוצים 68% ממניותיה, בתמורה לפעילויות הנרכשות. 

יחס ההחלפה שיקף למשק אנרגיה שווי של 623 מיליון שקל ולפעילויות הנרכשות שווי כולל של 1.32 מיליארד שקל. מדובר בשווי של כ-1.3 מיליארד שקל להחזקה בדליה אנרגיה ועוד 28 מיליון שקל לשאר רכיבי הפעילות הנרכשת.

הגדלת הגמישות הפיננסית לצורך התרחבות

משק אנרגיה עוסקת בתחום האנרגיות המתחדשות בישראל, והיא הונפקה בת"א ביוני 2020. החברה פועלת בשלל תחומי האנרגיה המתחדשת, ובהם פרויקטים סולאריים קרקעיים רחבי-היקף; מתקנים סולאריים על גבי גגות; מערכות צפות על גבי מאגרים ודפנותיהם; מערכות אגירה ותשתית לתחבורה חשמלית. שמונה ארגוני קניות של הקיבוצים והמושבים, ובהם משקי הקיבוצים עצמו, החזיקו ערב העסקה במרבית מניות משק אנרגיה.

בחברה צופים כי הרכישה הנוכחית תייצר לה תזרים הכנסות שיגדיל משמעותית את גמישותה הפיננסית ואת יכולתה להרחיב את פעילותה בתחום האנרגיה המתחדשת ובתחומים נוספים.

משקי הקיבוצים הוא ארגון החזקות שמטרתו בניית פעילויות המקנות ערך מוסף אסטרטגי לבעליו. הארגון הוא אגודה שיתופית חקלאית שהוקמה בשנת 1996, וכולל כיום כ-280 קיבוצים מכל הזרמים ומושבים שיתופיים. עם השלמת העסקה, תהפוך משקי הקיבוצים להיות בעלת המניות העיקרית במשק אנרגיה (64%) לנוכח השווי העצום של החזקותיה בדליה אנרגיה.

שווי נמוך יחסית להנפקה שבוטלה

דליה אנרגיה מחזיקה בתחנת הכוח הפרטית דליה באתר צפית שבשפלת יהודה. תחנת הכוח היא מהגדולות בישראל ומייצרת חשמל באמצעות גז טבעי בהספק כולל של 912 מגוואט, המסופק לחברת החשמל ולצרכנים פרטיים.

דליה אנרגיה ניסתה גם היא להנפיק את מניותיה לציבור, ובחודש פברואר 2021 אף פרסמה תשקיף. בחברה קיוו להשלים את ההנפקה לפי שווי של 5 מיליארד שקל "לפני הכסף", ואף לשלב במסגרתה הצעת מכר של בעלות מניותיה בהיקף של כחצי מיליארד שקל. בהמשך, הבינו בחברה כי שווי זה גבוה מדי ביחס למחיר שמוכן השוק לשלם, והסכימו להפחית את השווי לפני הכסף לכ-4 מיליארד שקל.

אולם גם שווי זה היה גבוה לתפיסת הגופים המוסדיים, שהציבו לחברה רף מקסימלי של כ-3.5 מיליארד שקל בלבד. לרף זה התנגדו חלק מבעלי המניות, ועקב כך בוטלה ההנפקה. לבסוף, במסגרת העסקה הנוכחית, מכרה אגודת משקי הקיבוצים את החלק שלה בדליה אנרגיה לפי שווי נמוך עוד יותר, של 3.18 מיליארד שקל.