ויה הישראלית נכנסת לתחום המשאיות: תנהל את מערך ההפצה הלוגיסטי של שופרסל

חברת הסטארט-אפ ויה עושה מהלך ראשון בתחום הקמעונאות בישראל וחוברת לשופרסל • החברה ידועה בתור מנוע התוכנה מאחורי אפליקציית הנסיעות המשותפות של באבל

אורן שובל ודניאל רמות, מייסדי Via / צילום: יח''צ
אורן שובל ודניאל רמות, מייסדי Via / צילום: יח''צ

חברת הסטארט-אפ ויה (Via Transportation) של היזמים דניאל רמות ואורן שובל, שמוכרת בתור מנוע התוכנה מאחורי אפליקציית הנסיעות המשותפות של באבל בגוש דן ותיק-תק בירושלים, עושה מהלך ראשון בתחום הקמעונאות בישראל וחוברת לשופרסל, על-מנת לסייע לה בניהול צי המשאיות שלה להפצה הלוגיסטית לסניפי הרשת.

החברה תקים לשופרסל מרכז בקרה דיגיטלי שיאפשר למנהלי הלוגיסטיקה של הרשת לתכנן את המסלולים לצי משאיות ההפצה שלה לכ-300 סניפים ברחבי הארץ. הרשת תנטר בזמן אמת את הפעילות בשטח ותגיב לעומסי תנועה. לנהגים תהיה גישה לאפליקציה שתציג להם את המשימות שלהם בזמן אמת, יחד עם הוראות נסיעה, תספק להם כלי תקשורת למרכזים הלוגיסטיים ותשמש כפלטפורמת הוכחת מסירה.

ויה תתחבר גם למערכת ניהול המלאי של שופרסל ובצורה זו תודיע למערכות הליקוט והמלאי על סחורות העושות את דרכן לסניפים ועל עיתוי ההגעה שלהן.

זהו המהלך הפומבי הראשון שעושה ויה בתחום הקמעונאות והפעם הראשונה בה תנהל ויה בישראל צי של משאיות. נכון להיום, כאמור, היא מנהלת רכבים מסחריים בתחום התחבורה הציבורית. לחברה יש עוד מספר שותפויות משמעותיות עם רשתות מרכול בארה"ב, בבריטניה וביפן, אך זהותן לא נחשפה.

"אנחנו רואים בשותפות הזו כחשובה בתחום 'המייל האמצעי' - כל תחום השילוח וההפצה הלוגיסטית בין מרכזי ההפצה והסניפים של הרשת, אבל בחו"ל אנחנו כבר פעילים גם בתחום 'המייל האחרון' - כלומר ניהול המשלוח אל בית הלקוח במגוון כלי רכב", אמר לגלובס גיא שר, מנכ"ל ויה ישראל.

ויה החלה את דרכה כאפליקציית תחבורה תחת מותג משלה. היא הפעילה רכבים שחורים בערים כמו ניו יורק ושיקגו וסיפקה לנוסעים במרכזי הערים אלטרנטיבה מעט יותר יקרה מרכבת תחתית וזולה יותר ממונית. בהמשך החברה שינתה כיוון והחלה לסגור את הפעילות הממותגת שלה באופן הדרגתי, לטובת מכירת תוכנת ניהול התחבורה שלה לספקיות תשתית ותחבורה חיצוניות במודל של תוכנה כשירות (SaaS). כך, למשל, נמכר השירות שלה לחברת דן במקרה של באבל בתל אביב. עם עיריית ניו יורק היא חתומה על הסכם לניהול מערך האוטובוסים לתלמידי הגנים ובתי הספר.

בסוף השנה שעברה גייסה ויה 130 מיליון דולר לפי שווי של 3.3 מיליארד דולר ואף הגישה תשקיף חסוי להנפקה שלא צפויה לקרות בקרוב, ככל הנראה. ויה גייסה בעבר הון מרומן אברמוביץ', עליו הוטלו סנקציות בחודש האחרון, אך מניותיו נמכרו למשקיעים חדשים במסגרת סבבי הגיוס האחרונים.