מסע בעקבות עגלות הקפה של ישראל עם המומחית מס' 1

אחרי ששתתה לפחות 100 כוסות קפה ואכלה מספר דומה של כריכים, מאפים וקערות אסאי באתרי טבע ברחבי הארץ, הפכה מיכל ספיר למומחית מס' 1 לעגלות קפה בישראל • בראיון ל"גלובס" היא מספרת מה הוביל לצמיחה המטורפת של התחום, מי האנשים שבוחרים להתגלגל בקרוואנים כדי למכור קפה, וגם אילו הפתעות קולינריות אפשר למצוא בדרכים

מיכל ספיר / צילום: שני בריל
מיכל ספיר / צילום: שני בריל

מיכל ספיר תמיד לקחה את הקפה שלה ברצינות. הקשר המקצועי שלה לתחום אמנם התחיל ונגמר בזה שעבדה בסניף של ארקפה אחרי הצבא, אבל זה לא מעולם לא הפריע לה לטעון שהיא "יודעת להכין קפה מעולה", ואף להצהיר שאין סיכוי שתלגום אפילו טיפה אחת במקום מפוקפק - צמאה ככל שתהיה. ועדיין, לא היתה לה שום כוונה להפוך את העניין הזה למרכז חייה.

ובכל זאת ספיר, בת 42 מאזור השרון שלמדה נטורופתיה וארומתרפיה, עבדה בגני ילדים ומנהלת את הקליניקה לטיפולים אלטרנטיביים של בעלה, היא הראשונה שהבינה את הצורך של טיילי ישראל במיפוי מפורט של עגלות הקפה המפוזרות ברחבי המדינה - ואף הרימה את הכפפה והפכה את זה לפרויקט אישי, בצורת אתר מושקע בשם CoffeeTrail.
הכל התחיל לפני כשנתיים, עת ילדה את בנה השני. הימים היו ימי עומק הקורונה, כשמרבית בתי הקפה היו סגורים, והיא חיפשה בייאושה היכן אפשר לנשום אוויר ולבלות בחיק הטבע עם התינוק. "כמובן שגם חיפשתי לשתות קפה טוב, רצוי עם מאפה או כריך משובח לצדו", היא אומרת.

"הכרתי כמה עגלות קפה, שהתחילו אז להיפתח, והוקסמתי מהחוויה שמשלבת בין קפה טעים, מרחבים וטבע. בהמשך התחלתי לקשקש עם בעלי העגלות ולשאול אותם כיצד הם הקימו אותן. סקרן אותי לדעת מה הביא חלק גדול מהם לפתוח עגלת קפה באמצע החיים.

"גיליתי סיפורים אנושיים מרתקים", היא מתלהבת, "מרבית בעלי העגלות הגיעו מתחומים אחרים - דיילת שהוצאה לחל"ת, אופנאית שנמאס לה לעצב, בעלת מועדון רכיבה שהבינה שרוכבי האופניים מחפשים קפה בתום המסלול, ואפילו מבקר תרבות.

"התחלתי לאסוף מידע על עגלות הקפה. בהתחלה ללא מטרה ברורה, עבורי ועבור חברים. בדקתי איזה עגלות יש והיכן, אילו מסלולי הליכה יש בקרבת מקום, איזו עגלה מגישה מנות ללא גלוטן, איזה לחמים מגישים איפה, למי יש אפשרויות טבעוניות ואפילו מי נותן ללקוחות מחצלת. הייתי שולחת לבעלי עגלות הודעות עם שאלות מוזרות והם בכלל לא היו עונים לי", היא מצחקקת.

"ככל שאספתי יותר מידע, שאלתי את עצמי למה אין מקום אחד שמרכז את כל המידע עליהן. על מיקומים, על תפריטים, על מה יש לעשות בסביבה". התהלכתי עם המחשבה הזאת כמה חודשים, שבמהלכם הטרפתי חברים ואת בעלי בשאלות, עד שיום אחד הוא אמר לי: למה שלא תקימי אתר כזה בעצמך?

איך התחלת?
"בשלב ראשון ערכתי תחקיר. עברתי על כל הרשתות החברתיות וקבוצות המטיילים בפייסבוק, כדי למפות את כל העגלות הקיימות בארץ. זאת הייתה משימה קשה, כי לחלקן אין בכלל פרסום. בהמשך כבר היה יותר פשוט, אנשים התחילו לתייג אותי, לספר לי על עגלות חדשות. בשלב הבא יצרתי עימם קשר ישיר, נסעתי לפגוש אותם, סיפרתי להם על המיזם ומה אני מתכננת לעשות. בהתחלה הצטרפו 15 עגלות, וכיום רבים מבעלי העגלות החדשות פונים אליי".

ספיר מעריכה כי ברחבי הארץ פרושות כיום כ-100 עגלות, ובדומה לתופעת היקבים שהוקמו בכל גארז' וחצר בית, כך גם קורה עם עגלות הקפה.

אפשר לנבא הצלחה כלכלית של עגלה?
"כמו כל עסק קטן בכל תחום, כמה מהם בעלי היתכנות עסקית ותוכנית כלכלית מוצקה, ואחרים פחות. חלקם מצליחים מאוד, אחרים מקיימים את עצמם, ויש מי שרק שורדים", היא מציינת.

עגלות קפה מומלצות לטיולי פסח

1. הדיבור

מיקום: צומת ישע, גליל עליון
אוכלים ושותים: סלטים, כריכים, מאפים, קורטדו ואפוגטו.
ספציאליטה: קְרוּאַפֶטָה - קרואסון חמאה, בשילוב גבינת פטה, עלים ירוקים ועגבניות מקורמלות, על מצע של ממרח עגבניות מיובשות וטפנאד זיתים.
פתוח בשבת: עד 15:00
פסח: פתוח בחול המועד, התפריט כשר לפסח
טיולים בסביבה: נחל דישון, נחל אביב, דרך הרי נפתלי
פריחה (בעונה): שקדיות, כלניות ורקפות

עגלת קפה - הדיבור / צילום: ספיר איליאגוייב
 עגלת קפה - הדיבור / צילום: ספיר איליאגוייב

2. הקבינה קפה

מיקום: כפר הס, שרון
אוכלים ושותים: קפה מעולה, טפיוקה, כריכים מצטיינים, קרואסונים ממולאים ומשעות הצהריים כריכי בשר
ספציאליטה: הקבינה בורו - טוסט צ'דר, מוצלרה ובצל ירוק, מוגש עם חצי ראש חסה פרנק בוויניגרט טימין.
פתוח בשבת: לא
פסח: פתוחים בחול המועד, חלק מהמנות בתפריט כשרות לפסח
טיולים בסביבה: שמורת אלוני קדימה, פארק בריכת החורף עין שריד
פריחה (בעונה): עכשיו בפארק בריכת החורף, עם תורמוס צהוב, בן חצב יקינתוני, כלך, לוטם 

הקבינה / צילום: שני בריל
 הקבינה / צילום: שני בריל

3. קארינה עגלת קפה

מיקום: צומת רמת השופט, רמות מנשה, צופה אל עמק השלום (צפון)
אוכלים ושותים: מבחר כריכים, מאפים, סחוט טרי תפוזים וגזר, משקאות קפה קרים וחמים, שוקו מקופלת/מרשמלו
ספציאליטה: כריך טונה לימון - לחם מחמצת מקמח מלא, סלט טונה, לימון כבוש, עגבנייה, מלפפון חמוץ, חסה
פתוח בשבת: לא
פסח: פתוח בחול המועד, כשר לפסח
טיולים בסביבה: נחל השופט, עמק השלום, גבעת הרקפות
פריחה (בעונה): מרבדים של כלניות בצבעים שונים, רקפות

ª קארינה מילרוד ז"ל, נפטרה לאחרונה. בצוואתה ביקשה שהעגלה תמשיך לפעול. גרי בעלה קיים את בקשתה, והקים מצפה לזכרה.

קארינה עגלת קפה / צילום: דפנה גן אור
 קארינה עגלת קפה / צילום: דפנה גן אור

4. רמותה

מיקום: רמות השבים, דרום השרון (שרון)
אוכלים ושותים: כריכים, מאפים, סלטים, פיצה, קערות אסאי ומוזלי, שייקים, לימונענע גרוס, משקאות קפה קרים וחמים
ספציאלטה: סלט ברוקולי - ברוקולי טרי קצוץ, בצל סגול, חמוציות, קשיו וגרעיני חמנייה, מוגש עם רוטב איולי לימוני
פתוח בשבת: לא
פסח: פתוחים בחול המועד, תפריט כשר לפסח
טיולים בסביבה: הפארק האקולוגי בהוד השרון, במרחק 20 דקות נסיעה גן לאומי מקורות הירקון
פריחה (בעונה): עכשיו שדה פרגים בין הוד השרון למושב גני עם

עגלת קפה ''רמותה'' / צילום: בן קושילביץ
 עגלת קפה ''רמותה'' / צילום: בן קושילביץ

5. השמורה 215

מיקום: בכניסה לשמורת פורה, צפון הנגב
אוכלים ושותים: כריכים, שניצל סוף, קערת מוזלי, בשישי שבת מלווח וג'חנון, לימונדה, משקאות הקפה החמים, תערובת קפה מבושל המגיע בפינג'ן
ספציאליטה: שקשוקה כפרית הנעשית במקום רק לאחר ההזמנה, מוגשת בלחמניית בגט חמה שנאפתה במקום, בשילוב טחינה, חומוס, סלט כרוב לבן וחריף
פתוח בשבת: עד 16:00
פסח: פתוחים בחול המועד, תפריט כשר לפסח
טיולים בסביבה: שמורת פורה, במרחק נסיעה של 20 דקות בתרונות רוחמה, נחל שקמה
פריחה (בעונה): בבתרונות רוחמה מרבדי כלניות, בפורה כלניות, אירוס ארץ ישראל, חרדלים, עיריות

עגלת קפה ''השמורה 215'' / צילום: בני גל
 עגלת קפה ''השמורה 215'' / צילום: בני גל

שילוב בין עיתוי לתשוקה

ב-CoffeeTrail מוצגות כמה עשרות עגלות, ממופות היטב לפי מיקום ועל-פי שלל קריטריונים נוחים שאפיינה ספיר. מעבר למיקום, אופי, תפריט ומה אפשר לעשות בסביבה, היא גם מיפתה צרכים ייחודיים כגון: תפריט נטול גלוטן, "ואפילו מקום חנייה למשאיות", היא מציינת. היא עצמה בטוחה שככל שיעבור הזמן והמיזם ימשיך להוכיח את נחיצותו, מרבית העגלות בארץ ייקחו בו חלק, כי למה לא בעצם? "אני מאפשרת להם פרסום, בולטות ותוכן איכותי, ומנגישה אותם לציבור שצמא למידע", היא מסבירה.

איך את מסבירה את פריחת עגלות הקפה?
"בעיניי זה אוסף של נסיבות שהתרחשו בבת אחת, ועניין של תזמון כמובן. התופעה של אוכל רחוב שתפס תאוצה בעולם בכלל ובארץ בפרט, חזרה לטבע, למרחבים. אנשים בתקופה הנוכחית מחפשים יותר פשטות, ויש משמעות גם למחיר הזול יחסית של בילוי בעגלה, על פני בילוי יקר במסעדה.

בנוסף, ישראלים אוהבים לטייל ולשהות בחיק הטבע ועל הדרך גם לאכול ולשתות. הם כמעט תמיד יחפשו היכן לעצור ולשתות קפה בדרך ל- או בדרך מ-. לכל אלה הצטרפה כמובן הקורונה, שתרמה לכמיהה ליציאה מהבית, במיוחד מצדן של אימהות צעירות, כמוני, שהיו חייבות לנשום קצת אוויר צח, ושמישהו יפנק אותן בכריך טעים ויכין להן כוס קפה, בזמן שהתינוק זוחל על המחצלת והיא מקשקשת עם אימהות נוספות".

גורם נוסף שסייע לפריחתן של העגלות הוא נושא הרישוי, כשיותר ויותר רשויות מקומיות מאפשרות לעגלות קפה רישיונות בתחומן. "במקומות רבים העגלות החליפו את בתי הקפה השכונתיים שלא קיימים באזור, ומספקים פתרון למפגשים קהילתיים מעבר לפונקציונליות של קפה ומאפה", היא מוסיפה. "במושב חניאל שבמזרח עמק חפר לדוגמה, יש ביישוב הרבה צעירים, משפחות, שוחרי בריאות ואין כמעט בית קפה ברדיוס הקרוב. העגלה שם היא פתרון מקסים לתושבים, ומספקת מקום ישיבה בטבע, מרחב כיפי לילדים וכמובן תפריט תואם קהל צעיר שאוהב אוכל בריא".

מי האנשים שפותחים עגלות קפה?
"רבים מבעלי העגלות הם כאלה שהקורונה תפסה אותם בעיצומו של משבר גיל 40־50 והם הבינו שיש כאן שילוב בין עיתוי מתאים לבין הזדמנות להתחבר לתשוקה האמיתית שלהם, וגם להוריד הילוך ולהתחיל פרק ב' בקריירה. יש בעלת עגלה שהיא גרפיקאית שנמאס לה לשבת במשרד מול המחשב, עוד עגלה בבעלות טייס בפנסיה, צמד חברות, אימהות צעירות, שהעגלה שלהן מאפשרת להן גם להתפרנס וגם להקדיש זמן לילדים, כי הן גם חולקות את העבודה ואפילו סוגרות מוקדם.

"יש בעל עגלה שעבד בגוגל בעמק הסיליקון, נחשף לתופעת הפודטראקים, חזר לארץ ופתח אחת משלו. וכמובן יש את הצעירים שחזרו מהסיבוב בחו"ל ולא מתחשק להם להיכנס למסלול הקונבנציונלי של לימודים-עבודה. חלק ניכר מהצעירים שפותחים עגלות, אוהבים לבשל ולארח ובאים מעולמות הקולינריה, וזה פתרון נהדר עבורם עד שיחליטו מה הם רוצים לעשות כשיהיו גדולים".

את סיפורם של כל בעלי העגלות מספרת ספיר ברגש בעמוד העגלה באתר. "בעלי העגלות והסיפור האישי שלהם הם הלב של העגלות. אלמלא הקשר המאוד אישי שלי אליהם, המיזם לא היה קם", היא מתרגשת.

למה אין "מד עומס"?

את הריאיון אנחנו מקיימות בעגלת הקפה "הקבינה" שבכפר הס. בבוקר יום ראשון פזורים ברחבת מגדל המים כמה שולחנות עץ ועליהם לפטופים עסוקים, ואילו על הדשא המטופח יושבות כמה חברות לפטפוט נמרץ. "מה המומחיות שלכם?", שואלת לקוחה מזדמנת את בעל העגלה, שעונה בנחישות: "קורטדו" (אספרסו, חלב חם ומעט קצף). הלקוחה מחייכת ומזמינה נס על חלב, רותח ובלי קצף, ואני שואלת את ספיר אם היא מקבלת תלונות מלקוחות ועל מה. "לא תאמיני, היא מחייכת, רבים חושבים שאני בעלת העגלה הספציפית שבה הם מבקרים ומשגרים אלי תלונות לאתר, או אפילו מתקשרים אלי לטלפון האישי".

על מה לקוחות הכי מתעצבנים?
"ישראלים שונאים לעמוד בתור! באחד מימי השישי התקשר אלי לקוח שהמתין בתור, ונזף בי שאין לי באתר 'מד עומס'. אחרים מתלוננים על זה שאין מבחר של מנות בעגלה כזאת או אחרת, ומישהי אפילו התלוננה בפניי שנגמר הסחלב באחת העגלות. אנשים לפעמים שוכחים שעגלת קפה היא לא בית קפה, הן מבחינת כוח אדם והן מבחינת ציוד ומגוון". ומכאן שלוחה המלצתה של ספיר לבאי העגלות - "אם אתם לא אוהבים להמתין בתור, אל תבואו בשישי־שבת".

בסופי שבוע נכנסים לאתר כ-3,000 גולשים, היא מספרת בגאווה גלויה, ומוסיפה שהחיפוש הכי מבוקש הוא עגלות שפתוחות בשבת. לזה מתווסף גם חיפוש צפוף על אודות כאלה המגישות ג'חנון או קובנה בשבתות, ומיד אחרי במדד החיפושים השכיחים: קערות אסאי ומשקאות בריאות.

את עצמך, תפתחי מתישהו עגלה?
"כן בטח, וזה אפילו מאוד קורץ לי. לפעמים אני חולמת על עגלה ביער ליד הבית, ולעיתים מפנטזת על עגלה על חוף ים. אבל כרגע זה עדיין רחוק ממני, כי הילדים עדיין קטנים והם זקוקים לי. אני גם רואה דרך המפגשים והשיחות עם בעלי העגלות כמה עבודה מושקעת, ובאמצעותם נחשפת לכל האתגרים שהם ניצבים בפניהם.

"כרגע אני משקיעה את מלוא התשוקה שלי דרך העבודה המרובה על האתר ועל ידי ביקור בעגלות. אבל בפרק הבא אני בטוחה שאגשים את החלום ואקים עגלה משל עצמי. בעיקר כי משהו בשבטיות בעולם הזה חסר לי, ואני מרגישה שדרך העגלות אני תורמת במעט לתחושת הקהילתיות של אנשים".