פסק דין: גיל בלוטרייך ישלם למישורים 10 מיליון שקל - כפול מפשרה שדחה

בתביעה נטען כי כשהיה בעל שליטה במישורים הפר בלוטרייך אמונים כלפיה, כשהעדיף את טובתו האישית על פני טובת החברה בעת הכנסת אלכס שניידר כשותפו לשליטה

גיל בלוטרייך / צילום: סטודיו MIZ Monday
גיל בלוטרייך / צילום: סטודיו MIZ Monday

המייסד ובעל השליטה לשעבר בחברת הנדל"ן המניב מישורים, גיל בלוטרייך, ישלם לחברה 10.4 מיליון שקל - כך פסק סגן נשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א, השופט חאלד כבוב. מדובר בפסק דין שניתן בעקבות תביעה כספית בסכום דומה שהוגשה כנגד בלוטרייך בדצמבר 2019.

מישורים  תבעה את בלוטרייך בגין נזקים שגרם לחברה, בעקבות מסקנות ועדה מיוחדת שעל הקמתה החליט הדירקטוריון, כדי לבחון את התנהלותו של בלוטרייך במהלך הכנסת אלכס שניידר כשותפו לשליטה במישורים. זאת אחרי שפרץ סכסוך בין השניים, שבמסגרתו הופנו טענות הדדיות ביניהם.

הוועדה בחנה את הליך הקצאת המניות הפרטית של מישורים לשניידר בסוף שנת 2015, ואת מכירת נתח מהמניות שהחזיק בלוטרייך עצמו לשניידר, פחות משנה לאחר מכן, במחיר גבוה בהרבה - מכירה שהפכה את השניים לשותפים בשליטה במישורים.

הדיון פוצל לשני חלקים

בנובמבר 2016 מכר בלוטרייך לשניידר כ-16% ממניות החברה תמורת כ-45 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 9.5 שקלים. זאת, כשנה לאחר ששניידר השקיע כ-40 מיליון שקל בהנפקה פרטית של כ-21% מהונה של מישורים, לפי מחיר מניה של 6 שקלים. 

בכתב התביעה נטען כי בלוטרייך, בהיותו בעל שליטה ודירקטור בחברה, הפר אמונים כלפי מישורים, כשהעדיף את טובתו האישית על פני טובתה. הצדדים במשפט הסכימו לפצל את הדיון לשני חלקים. בשלב הראשון הוכרעה שאלת אחריותו של בלוטרייך, ובשלב השני, בהתאם לקביעות פסק הדין החלקי בשלב הראשון, נקבע סכום הפיצוי שעליו לשלם לחברה.

בפברואר אשתקד ניתן פסק הדין החלקי שהכריע כי בלוטרייך היה אחראי לנטען, כלומר הפר את חובותיו כבעל שליטה וכנושא משרה, וכי עליו לפצות את החברה. השבוע ניתן פסק הדין על ידי השופט כבוב, שקובע כי עליו לשלם 10.26 מיליון שקל בגין הפרת החובות ולשאת בהוצאות משפט של 150 אלף שקל.

"פסק הדין מוטעה ונמצא תחת ערעור"

הפרשה יכולה היתה להסתיים במחיר נמוך יותר מכפי שנקבע בפסק הדין. בעבר, כך עולה ממנו, ניהלו הצדדים מו"מ שבו הוצעה לבלוטרייך פשרה שלפיה יפצה את החברה בקרוב למחצית מהסכום המדובר (5.3 מיליון שקל). בהמשך, לפי פסק הדין, חזר בלוטרייך מהסכמותיו.

הסכום הסופי של הפיצוי נקבע לפי חוות דעתו של פרופ' צבי וינר, שנבחר על ידי מישורים ובלוטרייך לשמש כמומחה מטעם בית המשפט. הוא קבע שהנזק שנגרם לחברה בסוף 2015 עמד על 6.5 מיליון שקל, וכי הנזק הריאלי כיום עומד על 10.26 מיליון שקל. החברה יוצגה על ידי עוה"ד שמוליק קסוטו ורונן בוך ממשרד קסוטו ושות'. בלוטרייך יוצג על ידי עו"ד יואל פרייליך ממשרד גיסין ושות'.

מטעמו של בלוטרייך מסר עו"ד יואל פרייליך, כי "לעמדתנו פסק הדין מוטעה וכבר נמצא תחת ערעור זה זמן. וכך גם התחשיב שלו".

ובתוך כך, במישורים עצמה הודיעו אתמול על מינוי מנכ"ל חדש לחברה, אלון וקסמן, שמשמש מאז 2016 כמנהל הנדל"ן של דואר ישראל. הוא יחליף את דניאל לבנטל, שעבר לנהל מיזם נדל"ן בקבוצת פסגות של רני צים.