הבחירות להסתדרות: אחיו של עופר עיני מריץ את ארנון בר-דוד

המרוץ לראשות ההסתדרות: בני עיני, אחיו הצעיר של עופר עיני, משמש כיום כאחד מבכירי מטה הבחירות של יו"ר ההסתדרות המכהן, ארנון בר-דוד, שעסוק בימים אלה בקמפיין לקראת יום הבחירות ב-24 במאי

עופר עיני / צילום: איל יצהר
עופר עיני / צילום: איל יצהר

המרוץ היצרי ורווי המתחים לראשות ההסתדרות חוצה משפחות: בני עיני, אחיו של המועמד לתפקיד עופר עיני, משמש כיום כאחד מבכירי מטה הבחירות של יו"ר ההסתדרות המכהן, ארנון בר-דוד, שעסוק בימים אלה בקמפיין לקראת יום הבחירות ב-24 במאי.

עופר עיני, שהיה יו"ר ההסתדרות בין השנים 2006-2014, הביא את אחיו הצעיר לתוך ארגון העובדים. עופר הקים אז את סיעת "עוגן" בהסתדרות ובני נבחר ב-2007 לתפקיד מנכ"ל הסיעה. כשעיני הבכור פרש מתפקידו, בני נותר בתוך המערכת והמשיך לעבוד תחת אבי ניסנקורן, שהחליף אז את עופר. בני נשאר בתפקידו כמנהל הסיעה, שהפכה ברבות השנים להיות הפלטפורמה של בר-דוד.

באותם שנות כהונתו של ניסנקורן, בין  2014-2019, נפוצו דיווחים כאילו עופר עיני המשיך לשמר את השפעתו בהסתדרות דרך אחיו. בפועל, מקורות המקורבים למשפחה טוענים שהיחסים בין האחים עיני ידעו עליות ומורדות. לבסוף היחסים המשפחתיים המתוחים התגלגלו לכדי שתי מחנות נפרדים - ובתמיכה של בני ביריבו המר של אחיו.

למעשה, בתוך הקמפיין עתיר ההשמצות הדו-צדדיות בין עופר עיני לארנון בר-דוד, קל לשכוח שהשניים היו חברים קרובים ובעלי ברית בהסתדרות עד לפני שנים ספורות. כשניסנקורן פרש כדי להצטרף לפוליטיקה הארצית ונכנס למפלגתו של בני גנץ, החליף אותו בר-דוד. גורמים שהיו במעגל של בר-דוד טוענים שעיני חשב שיוכל להשפיע על ההסתדרות מבחוץ דרך יחסיו החמים עם בר-דוד, אלא שהאחרון לא נתן שינהלו אותו - וכך נולד הקרע בין השניים.

עופר עיני הגיש בשבוע שעבר עתירה נגד החלטת ועדת הבחירות של ההסתדרות, לפסול או להימנע מלאשר את רשימות המועמדים של סיעת האם שביקש להקים, "כולנו-סלע". תחילה טענה ועדת הבחירות לאי-סדרים בחתימות התומכים שהגישה הסיעה. לבסוף עיני הצליח לעמוד בתנאים הדורשים ממנו לרוץ, אבל נותרה מחלוקת בנוגע למה יהיה כתוב על פתקי ההצבעה. עיני דורש בעתירתו שיאפשרו לו לרשום את סיעת האם כולנו-סלע, לרוץ בשמה גם לתפקיד יו"ר ההסתדרות וגם להריץ תחתיה את אנשיו למוסדות ההסתדרות.

במקביל, הוגשה ביום שלישי עתירה נגד ההסתדרות על ידי יו"ר ארגון העיתונאים לשעבר, יאיר טרצ'יצקי, בטענה להתעמרות בעבודה. טרצ'יצקי תובע פיצוי של כ-780 אלף שקל, לאחר שלדבריו בר-דוד פגע בו ובארגון העיתונאים שהיה מאוגד תחת ההסתדרות. לפי כתב התביעה, "הפגיעה במר טרצ'יצקי הגיעה לשיא בשנת 2019, לאחר שהוא פנה לערכאות משפטיות בניסיון למנוע את ההליך שבו נבחר יו"ר ההסתדרות הנוכחי, מר ארנון בר-דוד, לתפקיד שלא באמצעות בחירות כלליות, וזאת מתוך תפיסה ערכית שמדובר בפגיעה בדמוקרטיה ההסתדרותית ובהסתדרות עצמה".

לטענת טרצ'יצקי, "למן כניסתו של מר בר-דוד לתפקיד יו"ר ההסתדרות, הוא פעל ורתם לשם כך את המנגנון ההסתדרותי, בניסיון להלך אימים ולנקום במר טרצ'יצקי, באופן שמצר את צעדיו ומקשה על ביצוע תפקידו" .  יצוין כי טרצ'יצקי כבר עתר בעבר לבית המשפט נגד הליך המינויים בהסתדרות, אך עתירתו נדחתה על ידי בית המשפט העליון.

מההסתדרות נמסר בתגובה לתביעה של טרצ'יצקי: "אנו מכחישים מכל וכל את טענותיו הממוחזרות של המתלונן על התעמרות בעבודה - ומבקשים להדגיש כי טענות אלו כבר הושמעו ונדחו על ידי ערכאות בעבר. הטון האישי והפוגעני שבו משתמש טרצ'יצקי נגד ההסתדרות והעומד בראשה נועדו לחפות על כישלונותיו, כמי שהיה אמון מטעם ההסתדרות לחזק את מעמד העיתונאים בארץ. המתלונן אינו מסתיר את פעילותו הפוליטית במסגרת מערכת הבחירות הנוכחית בהסתדרות, ומוטב להתייחס בספקנות ראויה הן לתזמון והן לתוכן. חשוב להדגיש כי הפרידה של ארגון העיתונאים מההסתדרות נעשתה בהסכמה הדדית, תוך ראיית טובת העובדים, ועל מנת שיוכלו להמשיך לבצע את תפקידם העיתונאי, בלי להתפשר על עצמאות הארגון".