בשורה לחברה החרדית: משרד התקשורת יאפשר ניידות מספרים כשרים

בתום שימוע ארוך ולאחר לחצים כבדים, החליט משרד התקשורת על רפורמה חשובה במגזר החרדי שיוכל בקרוב לנייד מספרים כשרים לכל מפעיל • ההגבלה היחידה היא שהניוד יתאפשר מגיל 18

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

משרד התקשורת החליט לאפשר ניידות מספרים כשרים. הניוד יתאפשר רק למבוגרים מעל גיל 18 וההחלטה תתפרסם במלואה בסיום החג. מדובר באירוע בעל חשיבות רבה במגזר החרדי משום שועדת הרבנים לענייני תקשורת דאגה לאורך השנים למנוע ניידות מספרים של מנויים כשרים כמעין תו תקן לקבלת שירותים שונים. האיסור גרם לחרדים רבים להחזיק שני מכשירים במקביל, ויצר בעיות קשות בקרב חרדים שאולצו להמשיך ולהחזיק מספר כשר מבלי יכולת להשתמש בו באופן חופשי, וכראות עיניהם היות והוא היה חסום לשירותים רבים ומוגבל רק לתכנים שוועדת הרבנים התירה.

ההחלטה של שר התקשורת יועז הנדל התקבלה בתום שימוע ארוך מאוד ולאחר שהופעלו עליו לחצים כבדים מאוד מצד המגזר החרדי כולל הפגנות מול ביתו.

ההחלטה התפרסמה עכשיו היות ואי אפשר היה לשמור אותה לפרסום עד אחרי החג, אבל כל הטיפול בניוד המספרים וההחלטה המפורטת יפורסמו כאמור לאחר החג.

המשמעות של המהלך היא רבה מאוד במגזר החרדי היות והמספר הכשר שהוגדר תחת קידומות ספציפיות בכל חברה, היווה מנוף לחץ על חרדים שבקלות היו מסתפקים במערכות סינון שקיימות בשוק. אלא שוועדת הרבנים הייתה כל כך חזקה, עד שהורים נדרשו להצהיר שהם מחזיקים קו כשר ושגם לילדיהם יש מכשיר וקו כשר כתנאי לקבלה למוסדות חינוך. בשלב מסוים האירוע הפך למסחרי היות וועדת הרבנים ניצלה את כולה גם נגד חנויות למכירת טלפונים סלולריים שלא רכשו דרכה טלפונים שקבלו הכשר ממנה.

הנדל קיבל את ההסתייגות בנושא הגבלת גיל המשתמשים וקבע שרק מגיל 18 יוכלו לבצע ניידות מספרים ובכך קיבל את הבקשה של המגזר בנושא הזה.

נדגיש כי למרות קבלת ההחלטה, ולאור המצב הפוליטי בישראל, עד ששר התקשורת לא ישלים את החתימה שלו על האירוע והוא לא ייכנס לתוקף רשמית אחרי החג, הוא מועד לשינויים ולחצים פוליטיים.

בעקבות החלטת שר התקשורת יועז הנדל על ביטול איסור הניוד של קווים כשרים, אמרה עו"ד אורלי ארז לחובסקי, מנהלת המרכז הרפורמי לדת ומדינה אשר עתרה בנושא בשם ארגוני הלהט"ב שקווי הסיוע שלהם נחסמו לחיוג מקווים כשרים: "החלטת שר התקשורת על ביטול איסור הניוד של הקווים הכשרים, שהגיעה בעקבות עתירה שהגיש המרכז הרפורמי לדת ומדינה, תאפשר לבעלי קווים כשרים לשמור על מספרם גם כשיעברו למכשיר לא כשר. מדובר בהחלטה חשובה שכן מעבר לכך שאיסור הניוד עמד בניגוד לחוק, הוא אפשר תיוג ומשטור החברתי, שכלל הטלת סנקציות על חרדים שאינם מחזיקים בטלפון כשר. הצעד המתבקש הבא של שר התקשורת חייב להיות ביטול אפשרות חסימת הקווים על ידי ועדת הרבנים - כגון קווי הסיוע שמפעילים ארגוני הלהט"ב שבשמם הוגשה העתירה".