הגיע הזמן שהאדריכלים לא יפחדו מההייטק אלא יאמצו אותו

הפתרון למשבר החמור בענף התכנון בישראל טמון בהפנמה שהמקצוע מתחיל להשתנות לנגד עינינו

ההייטק הוא לא הבעיה, הוא הפתרון / צילום: Shutterstock, maxuser
ההייטק הוא לא הבעיה, הוא הפתרון / צילום: Shutterstock, maxuser

הכותבת היא כלכלנית ומנהלת הפעילות העסקית בישראל של חברת הסטארט-אפ הישראלית SWAPP

ישנם שני נושאים שכובשים בימים אלו את כותרות העיתונים: התפוצצות ענף ההייטק, והמחסור החמור באדריכלים ומתכננים. מה אם הייתי אומרת לכם ששניהם משתלבים יחד בצורה מושלמת?

פירוש המילה אדריכל, "ארכיטקט" בלועזית, היא "הראשון למעשה הבניה", על משקל "ארכיבישוף". מקצוע האדריכלות הוא אחד מהמקצועות העתיקים והיוקרתיים בעולם, אשר מצריך יכולות גבוהות במספר רב של תחומים. אם כך הדבר, אז איך קרה שמקצוע כל כך יוקרתי ומעניין סובל ממחסור קיצוני באנשי מקצוע? הסיבה הראשונה נעוצה באופי העבודה וחוסר ההלימה בינה לבין מסלול ההכשרה המייגע. העבודה בשנים הראשונות עבור אדריכל צעיר תכלול ברובה ימים ארוכים במשרד וקבלת משימות טכניות ומשעממות.

נכון, בהרבה מקצועות השנים הראשונות מאופיינות בעבודה סיזיפית. אבל יש הבדל קטן והוא ההכשרה שעוברים האדריכלים. מסלול ההכשרה של אדריכל בישראל נראה כך: תואר ראשון באדריכלות נמשך 5 (!) שנים, ולאחריו נדרשת התמחות בת 3 שנים- סה"כ 8 שנים. אם כל זה לא מספיק, נוספה בשנים האחרונות אבן דרך חדשה בדמות בחינת רישוי מתישה. בעצם מסלול ההכשרה היחיד שדומה הוא התואר ברפואה. אבל, ההבדל הגדול בין השניים, הוא שבעוד לרופאים (עם כל האתגרים והבעיות הידועות במקצוע) ישנה יכולת השתכרות לא רעה בכלל בהמשך הקריירה בתור כרופאים "פרטיים" אשר יכולים לגבות אפילו אלפי שקלים לביקור, שכר שעתי לאדריכל מנוסה ככל שיהיה לא יעלה על כמה מאות שקלים. בקיצור - ברור מאוד למה מספר מסיימי התואר אשר בוחרים לעסוק במקצוע יורד בצורה דרסטית משנה לשנה, וזה עוד לפני שדיברנו על תנאי השכר הזעומים והפיתויים מעולם ההייטק המתפוצץ.

אבל, ההייטק הוא לא הבעיה, הוא הפתרון. הגיע הזמן להפנים שמקצוע האדריכלות פשוט משתנה. היום, בניגוד לעבר, ישנן טכנולוגיות אשר יודעות לסייע לאדריכל במשימות החזרתיות וה"משעממות". כבר היום ניתן להשתמש בכלים אוטומטיים ובינה מלאכותית על מנת להפוך החלטות תכנוניות לתכניות אדריכליות תוך מספר דקות, כך שלמעשה יורדת מהאדריכל העבודה הטכנית אשר מייאשת את הרוב המוחלט של האדריכלים. נשמע כמו עתיד רחוק? אז זהו, שהעתיד כבר כאן. רק בישראל ישנם כבר לא מעט סטארט-אפים בתחום, בעזרתם האדריכלים יוכלו לחזור להיות אדריכלים, היוקרה תחזור והבונוס- רווחיות המשרדים תעלה וכך גם השכר.