שבוע עבודה בן ארבעה ימים? ההצעה שסוחפת את קליפורניה

המחוקקים מציעים 32 שעות עבודה לעובדי המגזר הפרטי בחברות עם יותר מ־500 עובדים

קליפורניה / צילום: Associated Press, Marcio Jose Sanchez
קליפורניה / צילום: Associated Press, Marcio Jose Sanchez

מה עדיף? שבוע עבודה של ארבעה או חמישה ימים? חברות וממשלות ברחבי העולם דנות בשאלה הזו לאחרונה, בעקבות שוק העבודה הצפוף וכמות העובדים המבקשים יותר גמישות. הצעה ברשות המחוקקת של קליפורניה רוצה להוריד את שבוע העבודה במדינה מ־40 ל־32 שעות, בחברות גדולות יותר. עד סוף שבוע הבא, ועדת התעסוקה והעבודה של הרשות המחוקקת של קליפורניה צפויה להחליט אם לקדם את הצעת החוק. אם תעבור, הצעת החוק עשויה להשפיע על 2,000 חברות.

הרבה עובדים יקפצו משמחה על האפשרות לקבל סוף שבוע ארוך יותר, וחברות החלו לאחרונה לעשות ניסוים רציניים בלוחות זמנים חדשים. חברת שונות החל מפלטפורמת גיוס הכספים באינטרנט קיקסטרטר ועד יונילבר בניו זילנד עושות פיילוטים לשבוע עבודה קצר על מנת לבדוק את הפריון ולבחון אילו בעיות עולות בשבוע עבודה קצר של ארבעה ימים.

"זה לא הולך להיעלם", אמר אוואן לו, חבר במועצה המחוקקת הדמוקרטית בקליפורניה ואחד ממחברי הצעת החוק. אחרי המגפה עובדים רוצים לוחות זמנים גמישים יותר ויש חברות שמתחרות על עובדים בשוק העבודה הצפוף שמסתגלות לדרישה הזו, אמר לו.

קליפורניה היא ביתן של חברות טכנולוגיה בין הגדולות ביותר בעולם והיא המדינה המאוכלסת ביותר בארה"ב, עם כ־39 מיליון תושבים. אם הצעת החוק תעבור, המדינה תגדיר שבוע עבודה כבעל 32 שעות לעובדי חברות במגזר הפרטי, שיש להן יותר מ־500 עובדים. עובדים שעתיים הנמצאים שעות ארוכות יותר בעבודה יקבלו על שעות נוספת תשלום של 150%.

מוקדם יותר החודש "לשכת המסחר של קליפורניה" התייחסה להצעת החוק ומסרה כי אם תיושם, היא תגרום לעלויות העסקה גבוהות הרבה יותר.

דרישה מחברות לשלם אותו סכום כסף עבור יום עבודה אחד פחות לא תתקבל בברכה אמר ניקולס בלום, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת סטנפורד. "המשרות יעברו לנבדה או אורגון, ועובדים לא יצליחו לקבל העלאת שכר במשך שנים רבות", אמר.

שבוע העבודה בן ארבעה הימים הוא נושא שדנים עליו כבר חודשים, ויש כבר חברות ועיריות שמגדירות שבוע עבודה של 32 כמשרה מלאה. בזמן השפל הכלכלי הגדול, חברות צמצמו את כמות השעות של עובדים בגלל שהייתה כל כך מעט עבודה. כשריצ'רד ניקסון היה סגן נשיא ארה"ב, הוא העריך שאמריקאים יפסיקו בשלב מסוים לעבוד חמישה ימים בשבוע.

מחקר: תוצאות מעורבות

מחקר על היעילות של השבועות המקוצרים מצא תוצאות מעורבות. מחקרים כלכליים בגרמניה ובצרפת גילו שהקטנת מספר שעות העבודה לא הגדילה את כמות העובדים. מנגד מחקר מ־2013 על חברות פרטיות בבלגיה מצא שעובדים שעבדו בין 25 ל־35 שעות בשבוע היו יותר פרודוקטיביים ממי שעבדו יותר או פחות מזה.

מעסיקים רבים לא מתלהבים מהרעיון. סקר מהעת האחרונה שנערך בין 459 חברות, בעיקר חברות טכנולוגיה, גילה ש־90% מהחברות לא תכננו לאמץ שבוע עבודה של ארבעה ימים, כך אומרים בחברת הייעוץ סקויה, שערכה את המחקר. ב־2019, מיקרוסופט הפסיקה ניסוי בשבוע עבודה של ארבעה ימים ביפן לאחר חמישה שבועות.

רוב עובדי ענף הטכנולוגיה אומרים שהם עובדים הרבה יותר מ־40 שעות בשבוע, כך שהורדת כמות השעות שלהם ל־32 עלולה להיות מורכבת, אומר קייל הולם, המייעץ בסקויה ללקוחותיו על שכר והטבות. עובדים המקבלים משכורת לרוב לא רשאים לתשלום מוגדל על שעות נוספות.

לדבריו, חברות רבות כבר התאימו עצמן להעדפות העובדים על ידי הצעת לוחות זמנים היברידיים במסגרתם העובדים באים למשרדים רק שלוש פעמים בשבוע.

הרעיון של שבוע עבודה של ארבעה ימים, באופן לא מפתיע, פופולרי אצל העובדים. סקר של יותר מ־1,000 אנשים שנערך על ידי Qualtrics, חברת תוכנה בענן, מצא ש־92% מהאנשים יתמכו בשבוע עבודה של ארבעה ימים, ו־37% מהאנשים היו מוכנים לספוג קיצוץ שכר של 5% תמורת הזמן החופשי הנוסף. רבים הכירו גם בחסרונות של הרעיון וכמעט שלושה רבעים מהנשאלים אמרו שיעבדו שעות ארוכות יותר מכך בכל מקרה.

לא יותר קל

החברה Buffer, המייצרת תוכנה לשיווק ברשתות חברתיות, אימצה שבוע עבודה בן ארבעה ימים ב־2020 לאחר שסקרים פנימיים הראו שהעובדים רוצים יותר זמן מחוץ לעבודה, אמרה ניקול מילר, מנהלת כוח אדם בחברה. Buffer, המעסיקה מרחוק צוות של כמעט 90 עובדים, לא הקטינה את השכר למרות השינוי בשעות.

החברה עקבה אחרי מדדי פוריות ומצאה שעובדים עושים יותר בפחות זמן, אמרה מילר. לדוגמא, מהנדסים כתבו יותר שורות קוד בנובמבר 2020 כשהם עובדים שבועות קצרים ממה שעשו בנובמבר 2019 בשבוע עבודה של חמישה ימים. בשבוע העבודה הקצר, לעובדי Buffer נתונה הגמישות לעבוד ארבעה ימים יותר ארוכים ולהגיע ל־32 שעות או חמישה ימים קצרים.

"זה באמת הופך את ארבעת הימים האלה למעט יותר אינטנסיביים", אמרה מילר. "יש איזו הגדרה שגויה שזה איכשהו קל יותר או כרוך בזה פחות לחץ".