דור חמש בכאילו: חברות הסלולר משווקות ולא משקיעות בתשתיות

בשנים האחרונות טכנולוגיית הדור החמישי צוברת תאוצה ברחבי העולם • אלא שבישראל, חברות הסלולר מעדיפות להתמקד בהגדלת מספר המנויים ושיווק חבילות הדור החמישי, ופחות בפיתוח יישומים ותשתיות שיאפשרו את הפעלתו • האם כניסת ענקיות הענן לתחום תשנה את התמונה?

אנטנת דור חמישי. חברות הסלולר הישראליות עלולות להישאר מאחור / צילום: Reuters, Thilo Schmuelgen
אנטנת דור חמישי. חברות הסלולר הישראליות עלולות להישאר מאחור / צילום: Reuters, Thilo Schmuelgen

טכנולוגית הדור החמישי (5G) מעוררת עניין רב ברחבי העולם, ובחודשים האחרונים משרד התקשורת מקדם את הטמעתה גם בישראל. באוגוסט 2020 סיים המשרד תהליך ארוך ורחב, במהלכו חברות הסלולר התחרו במכרז על רצועות תדרים של הדור החמישי.

נדמה שישראל הצטרפה לרשימת המדינות בהן קיימת הטכנולוגיה, אך בשטח הדרך עוד ארוכה. נכון לכתיבת שורות אלה, חברות הסלולר מעדיפות להתמקד בהגדלת מספר המנויים והגברת המאמצים השיווקיים של חבילות הדור החמישי, ופחות בפיתוח יישומים, אתרים ותשתיות שיאפשרו את הפעלתו.

בשלב זה, לכל אחת מחברות הסלולר יש בישראל כמה מאות אתרים חלקיים בלבד. האתרים אינם מחוברים לתשתיות ציבוריות המיועדות לדור החמישי, אלא משמשות כליבות עצמאיות, ולכן היכולות שהן מספקות מוגבלות למדי. במילים אחרות, בתמורה לחבילות היוקרתיות, המשתמשים מקבלים אנטנה המיועדת לדור חמישי עם חיווי במכשיר, ומעט יותר מהירות מהרשת של הדור הרביעי. דור חמישי בכאילו.

ניסיון לייצר תחרות, אך ללא הצלחה

במסגרת מכרז התדרים, משרד התקשורת החזיק קלף משמעותי מול מפעילות הסלולר בשוק הישראלי - 60 מגה של תדרי דור חמישי בתחום ה-3.5 ג’יגה. התדרים יועדו לשחקנים חדשים, כשהמטרה הייתה לעודד תחרות בשוק הסלולר ולדרבן את המפעילות להאיץ פתרונות לרשתות פרטיות. עם זאת, בשל ביקוש מצומצם לתדרים מצד שחקנים חדשים, משרד התקשורת הקצה אותם לחברות הקיימות כבר בשוק.

בעבר, כשמשרד התקשורת הקצה תדרים עבור הדור הרביעי, פרטנר הובילה את פריסת הרשת ברחבי הארץ. במכרז הנוכחי, המשרד ככל הנראה קיווה שגם הפעם תהיה חברה שתוביל את השוק כולו, אך זה לא קרה.

אמנם חברות הסלולר מזהות פוטנציאל צמיחה מסוים בהכנסות המגיעות מחבילות דור חמישי, אך בשלב זה, לא נראה שהן מתכוונות להגביר את פיתוחו, במיוחד כשהן עדיין לא יודעות עד כמה הוא רווחי.

"שוק הטלקום נמצא בראשיתה של מהפכה"

המכרז מציב בפני משרד התקשורת אתגר משמעותי: מצד אחד, לשלב שחקנים חדשים בשוק הסלולר כדי להגביר את התחרות, ומן הצד השני למנוע פגיעה בחברות הקיימות בו בשל כך. מדובר במהלך שצפוי להשלים את מהפכת הסיבים, שנוסף לתובנה המרכזית שעלתה במכרז הקודם, לפיה יש לקדם הקמת ליבות דור חמישי ולא להסתפק בהקמת אתרים.

אורן גבאי משמש יועץ אסטרטגי לחברות סלולר רבות בישראל, ופועל בשוק שנים רבות. לאחרונה הוא החל להוביל את אחד המיזמים החדשניים בשוק - דור חמישי הפועל באופן מלא באצטדיון שלמה ביטוח עם שירותים חדשניים. לדבריו, "מפעילות הסלולר הגדולות לא יוכלו להישאר זמן רב מאחור, והן יידרשו כבר בעתיד הקרוב מאוד לקבל החלטות קשות: החל מהקמת ליבות ציבוריות דור חמישי, ועד התאמת רשתות המשנעות את תעבורת האינטרנט לאתרים, ובחזרה לקצבי תעבורה גבוהים במיוחד עבור הסלולר".

 
  

לטענת גבאי, ברחבי העולם קיימות עשרות ליבות ציבוריות, כמה מיליוני אתרים ועשרות עד מאות מיליוני משתמשים. "המפעילות חייבות להבין, שהבעיה הכלכלית הקשה בהן הן נתונות הולכת להיפתר באמצעות יישומים חדשים שייכנסו תחת תשתיות הדור החמישי - בתחילה ברשתות פרטיות, ובהמשך ברשתות הציבוריות", הוסיף. "זה כסף חדש, שוק הטלקום בישראל נמצא בראשיתה של מהפכה, ומכאן החברות רק יכולות להמריא. הן יהיו חייבות לקחת בחשבון שהאיום שלהן הוא לא רק מבית, אלה גם מחברות הענן הבינלאומיות הענקיות הרואות את עצמן מפעילות עולמיות. זה הוא צעד משלים לחיבור מחשוב הקצה והעננים הקטנים, שהם חלק משלים ובלתי נפרד מהדור החמישי. מי שלא יקרא את התמונה ויערך מבעוד מועד יישאר מאחור".

מלבד התחרות בשוק הסלולר, בכירי משרד התקשורת יצטרכו להחליט בסוגיה אחרת הנוגעת לדור החמישי. לאחרונה פורסם קול קורא נוסף, הנוגע להקצאת תדרים העומדים לרשות המשרד, בתחום ה-26 ג’יגה, ובתחום ה-2,600 מגה, שיכול לשמש לדור החמישי. במשרד מקווים שבאמצעות הקצאת תדרים נכונה, ניתן יהיה להאיץ את חדירת הדור החמישי לישראל.

גם ענקיות הענן מביעות עניין בדור החמישי

לאחרונה התקיים בברצלונה קונגרס הסלולר העולמי, ובו השתתפו חברות רבות, כולל חברות הענן המובילות בעולם. בין הנושאים הבולטים שעלו בכנס היה כניסתן של ענקיות, דוגמת אמזון ומיקרוסופט, לתחום הסלולר. נדמה, כפי שאמר גבאי, שחברות הענן מבינות שאם הן לא יהיו בקצה הרשת, הן גם לא יהיו בסופה, וזו הסיבה לכניסת שחקניות גדולות לעולם הדור החמישי.

כניסת שחקנים חדשים, בפרט שחקניות הענן הגדולות, מהווה איום משמעותי עבור חברות הסלולר הישראליות, ולא לחינם הן הגיבו בחריפות להצעה של המשרד להכניס שחקנים נוספים לשוק. מבחינתן, הרצון של המשרד לדחוף לכיוון של חדשנות לא צריך להיות על חשבונן. אמנם הן כן מאמינות שכניסת שחקנים חדשים לשוק תחזק את התחרות סביב הדור החמישי, אך לטענתן, מדובר בתחרות שמוגברת גם ככה.

בשונה מהעבר, הערפל סביב הפוטנציאל של הדור החמישי הולך ומתבהר, מה שבא לידי ביטוי בפיתוח יישומים חדשים הדורשים תשתיות הדור החמישי. כאמור, האותות הורגשו בתערוכת הסלולר העולמית שהתקיימה בברצלונה, וכן במסגרת ההיענות הגבוהה לתוכנית הפיילוטים לדור החמישי של משרד התקשורת ורשות החדשנות.

בנוסף, בשנים האחרונות הוקמו פרויקטים לפריסת הדור חמישי ברחבי הארץ; ביניהם ניתן למנות פרויקטים לפריסת תשתית מגובה בליבה פרטית SA על ידי חברת "תיבר" (רישות אצטדיון שלמה ביטוח בפתח תקווה בדור חמישי), פיילוט רשת פרטית על בסיס הדור החמישי במפעלי ים המלח של כי"ל ובמקורות, העברת וידאו מריבוי מצלמות ערים חכמות על תשתית סלולרית של הדור החמישי, פיילוט טכנולוגיות תקשוב למרכזים רפואיים בבית החולים רמב"ם ועוד.

 
  

מבדיקה שערך גלובס עולה שגם כעת, במסגרת תוכנית הפיילוטים שהסתיימה לאחרונה, הוגשו עוד עשרות בקשות למימון פיילוטים חדשניים ופורצי דרך, מה שמעיד על האצת התהליכים שהם כבר הרבה יותר מניצנים ראשוניים, אלא מגמה שהולכת ומתעצמת.