גז טבעי | דעה

קנטרנות היא לא תוכנית עבודה

בלובי 99 מצאו סיבה חדשה לתקוף את תעשיית הגז הישראלית, אך טוב יעשו אם יניחו לרגע את המניפולציות וילמדו את הנושא ללא אג'נדה של שנאה • מאמר תגובה לסמנכ"לית לובי 99

אסדת לוויתן / צילום: אלבטרוס
אסדת לוויתן / צילום: אלבטרוס

הכותב  הוא מנכ"ל איגוד הגז הטבעי

ברגע הראשון, כשקראתי את הדאגה במאמרה של סמנכ"לית לובי 99 מרב דוד לאיכות האוויר שינשמו תושבי חדרה ואשקלון, התרגשתי. סוף כל סוף, חשבתי לתומי, למאבק נגד הפחם המזהם מצטרפים עוד שחקנים.

נכון שהם לא עמדו לצידנו כשפעלנו להגברת השימוש בגז טבעי על חשבון הפחם. נכון שהם נעדרו מהפגישות שקיימנו עם רגולטורים, קובעי מדיניות, אנשי חברת חשמל וארגוני התושבים. נכון שהם לא סייעו בהסברה שהפחם המזהם והיקר מרעיל את האוויר שנושמים תושבי חדרה ואשקלון, בעוד שהגז הטבעי מספק ביטחון אנרגטי כמעט בלי לזהם, ומייתר צורך לייבא דלקים. נכון שבזמן אמיתי חברי לובי 99 העדיפו להטריד את בתי המשפט בעתירות סרק שנועדו לתקוע מקלות בגלגלי משק הגז הטבעי, וניסו למנוע מישראל להפוך ליצואנית גז משמעותית תוך שדרוג מעמדה האזורי. אבל מה זה משנה, חשבתי לעצמי, העיקר שכעת הם התעוררו, ויחד נוכל לשלב זרועות במאבק שאין מוצדק ממנו - המאבק למיגור הפחם.

אך ככל שהמשכתי לקרוא, התברר שלא הבנתי שהפחם לא באמת מעניין אותם. גם לא באמת מעניינת איכות האוויר שנושמים החדרתים והאשקלונים. הם בסך הכול מצאו עוד סעיף שניתן באמצעותו לקנטר ולתקוף את תעשיית הגז. לצערי הרב, גם הפעם המאמר היה נטול הבנה כלכלית, גיאו-פוליטית, סביבתית או עסקית.

אז הנה כמה עובדות בסיסיות שכדאי שיפנימו בארגונים שכאלה.

ירידה של כ-70% בפליטות המזהמים 

1. בקיץ הקרוב, כשתושבי אשקלון וחדרה יפתחו את החלון, הם ינשמו את האוויר הנקי ביותר שהיה בעירם מזה זמן. בזכות פיתוח מאגרי הגז הטבעי, צריכת הפחם בישראל צפויה לעמוד השנה על כשליש מהיקפה לפני עשור. זה לא קרה הודות לעמותה שמחפשת כותרות, אלא הודות לגז הטבעי. הטמעתו במשק החשמל על חשבון הפחם הביאה לירידה של כ-70% בפליטות המזהמים ולירידה של 24% בפליטות גזי החממה, בשעה שסך ייצור החשמל גדל ב-15%.

2. לרשות מדינת ישראל עומדים כ-1000 BCM (מיליארדי מטר מעוקבים) של גז טבעי, כאשר הצריכה המקומית מגיעה בקושי ל-12 BCM בשנה. כן, בעשרות השנים הקרובות יעמוד לרשותנו גז טבעי שיבטיח שלא נסבול ממצוקת האנרגיה שמרגישים כעת בגרמניה ובבריטניה.

3. מאגר לוויתן שהחל לספק גז לפני כשנתיים, פותח בעלות של כ-4 מיליארד דולר. כדי לממן פרוייקט אסטרונומי כזה חייבים לייצר שווקים. צריך לקוחות. הביקוש המקומי אמנם גדל בהתמדה, אבל הוא לבדו פשוט לא מצדיק פיתוח מסחרי של שלושה מאגרים נפרדים. ללא היצוא, חברות גדולות לא יהיו מעוניינות לפעול כאן.

4. לכן החליטו ממשלות ישראל השונות לקדם יצוא של גז טבעי. היה להן חשוב שהמאגרים יפותחו. הן ראו את הרווח המדיני שייצמח לישראל אם תהפוך להיות ספקית אזורית של גז טבעי. טחו עיניה של נציגת לובי 99 מלראות מה שראה כל ישראלי כאשר נשיא מצרים א-סיסי חצה אולם שלם מלא במכובדים מרחבי העולם, כדי לקדם בחום את השרה מישראל. הארגון שאותו היא מייצגת עדיין נאבק כיום בבתי המשפט כדי למנוע מחברות הגז הישראליות לייצא למצרים.

5. אפילו הנחת היסוד במאמר הייתה שגויה. יצוא הגז הטבעי לא בא על חשבון השוק המקומי. ההפך הוא הנכון - יש מספיק לכולם. לא היה ולא יהיה לקוח ישראלי עם חוזה גז שיישאר בידיים ריקות. פרט לכך, כאמור, ללא היצוא כלל לא היה ניתן לפתח את לוויתן ולאפשר לישראל יתירות אנרגטית.

ללא מתווה הגז, ישראל הייתה בקטסטרופה אנרגטית

מלחמתם של מתנגדי הגז ביצוא אינה מבוססת על לוגיקה עם אחיזה במציאות. הם פשוט מצאו סיבה חדשה לתקוף את חברות הגז, תעשייה גדולה ומגוונת המכונה על ידם "טייקונים". בואו נזכור את המלחמות הקודמות: להשאיר את הגז באדמה, מצרים וירדן לעולם לא ירכשו גז מישראל, וגם לא צריך גז ולא צריך לפתח תחנות כוח חדשות (אגב, הבעיה הגדולה ביותר כיום היא מחסור בכושר ייצור חשמל. צריך עוד תחנות, לא עוד גז). עכשיו הם קוראים לחסל את היצוא. בבוקר הם נלחמו בפיתוח משק הגז, ובערב הם תובעים להשאיר את הגז שאותו ניסו לתקוע בבוקר "לטובת המשק".

הציבור הישראלי כבר מבין: ללא מתווה הגז, ישראל הייתה כיום בקטסטרופה אנרגטית. מחירי החשמל היו מזנקים עם זיהום האוויר, ומעמדנו הגיאופוליטי היה נסוג לאחור. אבל ככל הנראה, העובדות לא משנות. הפרובוקציה מייצרת טראפיק, והטראפיק מייצר עוד הכנסות ותרומות.

טוב יעשו החברים בלובי 99 אם יניחו לרגע את המניפולציות וילמדו את הנושא ללא אג'נדה של שנאה. משק הגז הוא תעשייה מקצועית, מורכבת ויקרה, וקנטרנות היא לא תוכנית עבודה.