מטוסים אמירתיים יקחו חלק במטס יום העצמאות

במטס יום העצמאות הקרוב צפויים להשתתף לראשונה גם מטוסים של חברות תעופה מאיחוד האמירויות • טייסים בחברות הישראליות הגדירו את המהלך כ"מבזה", והוסיפו כי "מעבר לאספקטים הלאומיים והמסחריים, ישנה משמעות ליום הזה" • בינתיים חברות התעופה אתיחד ו-וויז אייר הודיעו כי לא ישתתפו להזמנה במטס • אירועים ומינויים

צוות של וויז אייר אבו דאבי / צילום: יח''צ
צוות של וויז אייר אבו דאבי / צילום: יח''צ

מטוסים של חברות תעופה מאיחוד האמירויות, אתיחד ו-וויז אייר אבו דאבי, הוזמנו להשתתף במטס יום העצמאות הקרוב - כך עולה מהודעה שפרסם איגוד הטייסים הישראלי. "הארגון יזם וארגן 'מטס שלום אזורי' בשמי הארץ, במסגרת חגיגות יום העצמאות ה-74. במטס ישתתפו כל חברות התעופה הישראליות, ובפעם הראשונה גם שתי חברות מהמפרץ הפרסי", נכתב בהודעה.

המהלך עורר לא מעט ביקורת. ראשית, משום שמטס יום העצמאות הוא סימבול ישראלי. מדי שנה נשמעת ביקורת על הנחיצות של הטסת המטוסים המסחריים לאחר המטס הצבאי, בעיקר בזווית הסביבתית, ואז מועלים נימוקים הנוגעים לגאווה ישראלית. חברות התעופה מהמפרץ אמנם פתחו אפיקים חדשים בפני הנוסע הישראלי, אך אינן סימבול לגאווה מקומית במובן הכה ישראלי של יום העצמאות.

שנית, ישנה השאלה המסחרית: מדוע איגוד הטייסים הישראלי שמלין לא אחת על פועלן של חברות הלואו קוסט, שייצרו תחרות עזה ונגסו בנתחי שוק גדולים מהפעילות הישראלית, מזמין כעת את אחת מענקיות הלואו קוסט להשתתף במטס שאמור לייצג את העצמאות של ישראל? נזכיר כי וויז אייר אבו דאבי נמצאת בבעלות משותפת של וויז אייר ושל הממשל באבו דאבי, ומפעילה טיסות לואו קוסט בקו אבו דאבי-תל אביב.

אתיחד, חברת התעופה הלאומית של אבו דאבי, ו-וויז אייר הודיעו בינתיים כי לא יענו להזמנה ולא יקחו חלק במטס. באיגוד הטייסים הישראלי מסרו כי "התקבלה היום הודעה מחברת וייז אייר אבו דאבי כי לא תוכל להשתתף במטס יום העצמאות בישראל. ההודעה נמסרה בסמוך להודעה על זימונו של שגריר ישראל באבו דאבי לשיחה במשרד החוץ באיחוד האמירויות. צר לנו על החלטה זו".

ככל הידוע נשקלה האפשרות להציע גם לחברת התעופה הגדולה באיחוד האמירויות, אמירייטס, להשתתף במטס - אלא שהחברה תחל את טיסותיה לארץ רק בחודש יוני, ולכן הוחלט לוותר. פניות, אגב, נעשו גם לרויאל אייר מרוק שמפעילה גם היא טיסות ישירות לתל אביב.

טייסים בחברות הישראליות הגדירו את המהלך כ"מבזה", והוסיפו כי "מעבר לאספקטים הלאומיים והמסחריים, ישנה משמעות ליום הזה". אחרים נטעו תקווה שהרעיון ייבלם, אולי אפילו על ידי חיל האוויר. מבין המפרגנים נשמעו קולות על המחווה להסכמי אברהם ששינו גם את פני התעופה (ועשויים לשנות עוד יותר, ככל שיותר לחברות הישראליות לטוס במסלולים מקוצרים).

מאיגוד הטייסים נמסר בתגובה: "לאחר המשבר הגדול שפקד את התעופה העולמית והישראלית בתקופת הקורונה החליט איגוד הטייסים לארגן מטס חגיגי ביום העצמאות בהשתתפות כל חברות התעופה הישראליות כשהמסר הוא 'אנחנו כאן'.

"במסגרת ייעודו, איגוד הטייסים מקיים פעילות ענפה של קשרי חוץ עם איגודי טייסים בעולם והזמין למטס טייסים מחברות אמירתיות לציון ההשתלבות של התעופה הישראלית באיזור המזרח התיכון. אין זו הפעם הראשונה בה משתתפות חברות זרות במטסי יום העצמאות, והרכב המטס הפעם הוא ביטוי לפוטנציאל האדיר לשיתופי פעולה אזוריים".

מיכל רז-חיימוביץ'

אזור התעשייה 1

ישרוטל משקיעה בעמדות טעינה

תיירות במגמה ירוקה: 40 עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים נפרשו במלונות ישרוטל ברחבי הארץ. את העמדות התקינה חברת EV-Edge, והן כוללות גם עמדה אולטרה מהירה במלון רויאל גארדן באילת (בהספק של 180kW, המאפשר טעינה תוך דקות ספורות).

עמדות נוספות בהספק של 50kW ממוקמות במלונות היוקרה של ישרוטל יערות הכרמל, במלון בראשית במצפה רמון ובמצפה הימים. במלונות גומא (שנפתח לאחרונה בכנרת), קדמא, רויאל ביץ', המלך שלמה ומלון אגמים הוצבו עמדות טעינה בהספק 22kW. הטעינה בעמדות כרוכה בתשלום של 2 שקלים לקילוואט-שעה. היקף ההשקעה במהלך נאמד בכמיליון שקל.

EV-Edge, מקבוצת יוניון ובהובלת המנכ"ל שרגא כץ, מייבאת, משווקת, מתקינה ומפעילה עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים. החברה הוקמה ב-2019, ופרסה עד כה כ-3,000 נקודות טעינה ברחבי הארץ לצד כ-700 נקודות טעינה ציבוריות. השלמת התקנת העמדות נעשתה לקראת חג הפסח, והעומס הצפוי באזורי התיירות באילת בפרט ובכלל אתרי הנופש בארץ.

מיכל רז-חיימוביץ'

אזור התעשייה 2

באימפרבה משקיעים בחברה החרדית

המרכז האקדמי לב (מכללה אקדמית-תורנית) וחברת הסייבר אימפרבה (imperva) השיקו את תוכנית Cyber Elite, במימון הרשות לחדשנות. התוכנית, שתימשך כשנה, תציע הכשרה לסטודנטים מהחברה החרדית לתעשיית ההייטק הישראלית והגלובלית. מדובר בבוגרים מצטיינים מהחוגים מדעי המחשב והנדסת תוכנה של המרכז.

התוכנית כוללת מלבד לימודים גם שלושה ימים בשבוע של עבודה במחקר ופיתוח בחברות סייבר. מתוך מאות מועמדים, התקבלו 36 סטודנטים - 19 גברים ו-17 נשים. בסיום ההכשרה ישולבו הבוגרים כעובדים מן המניין באימפרבה ובחברות נוספות.

כחלק מהתוכנית ביקשו באימפרבה מהסטודנטים להתמודד עם מספר פרויקטים שגובשו בחטיבת המחקר והפיתוח של החברה. המטרה היא לאפשר להם לצבור ניסיון פרקטי בעולם הסייבר, ולקבל כלים שאינם חלק מתוכנית הלימודים האקדמית, המאפשרים להבין את סוגי תקיפות הסייבר השונות, או כיצד האקרים מנצלים נקודות תורפה.

לדברי משה ליפסקר, מנכ"ל אימפרבה בישראל ומנהל המו"פ העולמי, "לאקדמאים בחברה החרדית יש פוטנציאל גבוה להשתלבות בענף, בשל העובדה שהם מחונכים מגיל צעיר לחשיבה אנליטית, ויש להם את הרצון לצאת לעבוד ולהשתלב בענף. אנו שמחים על ההזדמנות לתרום לאקדמאים בתחילת דרכם כלים מקצועיים, יכולות טכנולוגיות ומנטורינג, שיעזרו להם לקחת חלק במנוע הצמיחה של שוק הסייבר הישראלי בשנים הקרובות".

חדשות טובות

מכוניות משחק לילדים עם נכויות מוטוריות. עשרות מעובדי סקיורית'ינגס, המספקת פתרונות אבטחה למכשירי IoT, בנו עבור ילדי עמותת Go Baby Go, החיים עם נכויות מוטוריות, מכוניות משחק ממונעות ומותאמות, שיאפשרו להם להתנייד בקלות. המכוניות נבנו תחת פיקוח מלא של צוות פיזיותרפיסטים, ומטרת העמותה - שהוקמה ב-2006 בארה"ב, וב-2015 בישראל - היא לאפשר לילדים בעלי מוגבלויות מוטוריות לשחק ולהתנייד.

מתנדבים למען ניצולי השואה. חברות ביטוח ישיר ומימון ישיר, בהובלת המנכ"לים קובי הבר וערן וולף, חגגו את חג הפסח עם כ-100 ניצולי שואה הנתמכים על ידי עמותת "עמך". את האירוע, שכלל ארוחת חג, שירה בציבור וחלוקת מתנות, תפעלו בהתנדבות עשרות מעובדי החברה.

כלל ביטוח ופיננסים תורמת לפתחון לב. משדר ההתרמה לפסח של ארגון פתחון לב נערך בשבוע שעבר במוקדי השירות של כלל ביטוח ופיננסים, זו השנה החמישית ברציפות. במהלך המשדר, שהועבר ברשת 13, נתרמו 64,180 ארוחות בשווי של כ-6.4 מיליון שקל. ההנהלה ומאות מעובדי החברה התנדבו לקבל את שיחות התורמים, ובנוסף תרמה כלל ביטוח תרמה לפתחון לב חצי מיליון שקל.