רוסיה כבשה עיר במזרח אוקראינה; יוון תפסה מכלית נפט רוסית

מושל מחוז לוהנסק, סריי גאידאי, מסר היום כי העיר קרמינה נמצאת תחת שלטון רוסי  • כחלק מהסנקציות שהטיל האיחוד האירופי על רוסיה, יוון תפסה הבוקר מכלית נפט גולמי ליד האי אביה • שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה הגיע לבולגריה על מנת "לחפש צעדים להשגת שלום"

טנקים רוסיים באזור מריופול / צילום: Associated Press, Alexei Alexandrov
טנקים רוסיים באזור מריופול / צילום: Associated Press, Alexei Alexandrov

20:35

הגארידאן מדווח שעל פי "בכיר אירופי" ישנם כ-20,000 שכירי חרב באזור דונבאס, שמגיעים מסוריה, לוב ועוד. על פי הבכיר השכירים גויסו על ידי "Wagner Group", חברה רוסית שעוסקת בגיוסם של שכירי חרב. 

18:20

ב"AFP" דווח כי סגנית ראש ממשלת אוקראינה, אירינה ורשצ'וק, אמרה כי 76 שבויי מלחמה שוחררו כחלק מחילופי שבויים עם מוסקבה. ורשצ'וק מסרה שרוסיה שחררה 60 חיילים אוקראינים, בהם 10 קצינים, ו-16 אזרחים, אך לא מסרה פרטים על כמה רוסים שוחררו כחלק מחילופי השבויים. לדבריה, זהו הייתה הפעם החמישית שבה בוצעו חילופי שבויים בין שתי המדינות.

17:30

עננת עשן ענקית נראתה מתנשאת מעל מפעל הפלדה אזובסטאל בעיר מריופול. הבוקר הציב הצבא הרוסי אולטימטים בפנים הכוחות האוקראינים שהתבצרו בתוך המפעל וקרא להם להיכנע עד 12 שעון מוסקבה (12 שעון ישראל). הכוחות לא נכנעו, וכעת נראה שאולי הצבא הרוסי תוקף את המפעל. 

קרן המטבע העולמית חתכה את התחזית שלה לצמיחה העולמית ב-2022 וב-2023 בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. להערכת הקרן, הצמיחה השנה ובשנה הבאה תעמוד על 3.6%. בינואר האחרון העריכה הקרן כי הצמיחה תעמוד על 4.4% בשנת 2022 ו-3.8% בשנת 2023. בקרן ציינו כי השלכות הפלישה הרוסית יורגשו בצורה "רחבה".

בקרן התייחסו גם לתחזית הצמיחה של הכלכלה הרוסית, שצפויה להיפגע קשות מהסנקציות שהוטלו עליה. לפי הערכות, התמ"ג של רוסיה יפול ב-8.5% השנה וב-2.3% בשנת 2023. עם זאת, הקרן צופה הערכה עגומה אף יותר עבור הכלכלה האוקראינית. "בשנת 2022, הכלכלה האוקראינית צפויה להתכווץ ב-35%", נכתב בהערכת קרן המטבע הבינלאומית. "גם אם המלחמה תסתיים בקרוב, אובדן החיים, ההרס והבריחה של אזרחים יפגעו קשות בפעילות הכלכלית לשנים רבות קדימה".

16:00

ראש עיריית חרקיב איגור טרחוב אמר בראיון ל"CNN" כי מאז יום ראשון הצבא הרוסי מפציץ את העיר השנייה בגודלה באוקראינה "ללא הפסקה". "האויב מכוון לאזרחים, אנשים רבים פצועים וחלקם למרבה הצער הרוגים. ביממה וחצי האחרונות היו לנו 15 הרוגים ויותר מ-50 פצועים. 15 ההרוגים הללו היו רק בהתקפה אחת", אמר טרחוב.

כתב העיתון הגרמני "Bild" פרסם תיעוד מהעיר:

14:30

רמזן קדירוב, מנהיג צ'צ'ניה ובן בריתו של ולדימיר פוטין, אמר כי הכוחות הרוסים ישתלטו היום לחלוטין על מפעל המתכות אזובסטאל בעיר מריופול, כך דווח ב"רויטרס". הבוקר רוסיה הציבה אולטימטום חדש לכוחות האוקראינים שמתבצרים בתוך המפעל וקראה להם להיכנע עד 12 שעון מוסקבה (12 שעון ישראל). עד כה הכוחות לא נכנעו. 

רוסיה כבשה את העיר הראשונה במזרח אוקראינה. מושל מחוז לוהנסק, סריי גאידאי, מסר היום כי קרמינה נמצאת תחת שלטון רוסי לאחר שהכוחות האוקראיניים נאלצו לסגת מהעיר לאחר שלושה ימים של לחימה. גאידאי אמר ש"בלתי אפשרי" לחשב את מספר ההרוגים בקרב האוכלוסייה האזרחית. קרמינה, שלפני המלחמה התגוררו בה כמעט 20 אלף בני אדם, נמצאת כ-50 ק"מ צפונית-מזרחית לקרמטורסק, המרכז המנהלי של האזור, ומהווה יעד אסטרטגי לפלישה לכוחות הרוסיים. 

11:54

כחלק מהסנקציות שהטיל האיחוד האירופי על רוסיה, יוון תפסה הבוקר מכלית נפט גולמי ליד האי אביה. לדברי פקיד במשרד הספנות היווני, הספינה, השטה תחת דגל רוסי ועם 19 אנשי צוות רוסים על סיפונה, נתפסה ליד עיר החוף קריסטוס שבאי.

לדברי גורם במשמר החופים היווני, כלי השיט נתפס - אך לא מטען הנפט שלו.

10:45

לדברי נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הכוחות האוקראינים ימשיכו להילחם, והוא "אסיר תודה לכל הלוחמים שלנו, החיילים שלנו, הערים והעיירות ההירואיות שלנו באזור שמתנגדות ועומדות איתן".

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office
 נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office

השליטה על קרמינה, עיירה במחוז לוהנסק המזרחי, כבר "אבדה" במהלך קרבות קשים, אמר פקיד אוקראיני. ראש המנהל הצבאי האזורי בלוהנסק, סרהיי האידיי הפציר באזרחים להתפנות בעקבות ההסלמה בלחימה. "בבקשה, התפנו עכשיו! האזרחים בקרמינה לא הספיקו לעשות זאת בזמן וכעת הם בני ערובה", אמר האידיי. לדבריו, מאמצי הפינוי יימשכו למרות שהכוחות הרוסים סירבו לנצור את האש.

הפינויים יתמקדו באזורי רובז'נוי, סברודונצק, ליסיקאנסק, פופסנאיה והירסק, אמר האידיי, והוסיף שאנשים התנדבו לסייע למרות ההפגזות הכבדות.

"המשטרה תלווה לאוטובוסים קשישים ואנשים עם קשיי ניידות, כמו גם אנשים ממקלטים", אמר. "לכן, כשאתם רואים את סיור המשטרה - אל תמהמהו, זו הזדמנות לברוח. מיום ליום יש פחות הזדמנויות להתפנות".

שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה הגיע לבולגריה על מנת "לחפש צעדים להשגת שלום באוקראינה". הוא הודה לתושבי בולגריה על תמיכתם ותיאר את המדינה כ"ידידה ושותפה שלנו בתוך האיחוד האירופי ובאופן הדדי".

07:08

באוקראינה נערכים ל"חלק השני של המלחמה", אשר יתמקד בחלקה המזרחי של אוקראינה - ומחוז דונבאס בפרט. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר הלילה כי "כוחות רוסים התחילו לתקוף את דונבאס, דבר לו רוסיה התכוננה זמן רב. חלק משמעותי מהצבא הרוסי מרוכז בהתקפה הזאת". 

בכיר במשרד הביטחון האמריקאי אמר אף הוא כי ביממה האחרונה 11 גדודים רוסים נוספו לאזור, כאשר בסך-הכול ישנם 76 גדודים של הצבא הרוסי באזורי דונבאס. 

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר שלאחר הגילוי על גופות האזרחים ברחובות אוקראינה, הדיאלוג הישיר של מקרון עם פוטין "נעצר", אך הוא "לא שולל שום דבר בעתיד".