בגלל הפלישה לאוקראינה: קרן המטבע חותכת את תחזית הצמיחה העולמית

הקרן מעריכה כי הצמיחה תעמוד על 3.6% השנה, ובשנת 2023 - ירידה של 0.8% ו-0.2% בהתאמה לעומת הערכות שסיפקה בינואר • שיעור האינפלציה בארה"ב צפוי להגיע ל-7.7%

בניין מגורים הרוס בעיר מריופול באוקראינה / צילום: Associated Press, Alexei Alexandrov
בניין מגורים הרוס בעיר מריופול באוקראינה / צילום: Associated Press, Alexei Alexandrov

קרן המטבע העולמית חתכה את התחזית שלה לצמיחה העולמית ב-2022 וב-2023 בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. להערכת הקרן, הצמיחה השנה ובשנה הבאה תעמוד על 3.6%. בינואר האחרון העריכה הקרן כי הצמיחה תעמוד על 4.4% בשנת 2022 ו-3.8% בשנת 2023. בקרן ציינו כי השלכות הפלישה הרוסית יורגשו בצורה "רחבה". 

בקרן התייחסו גם לתחזית הצמיחה של הכלכלה הרוסית, שצפויה להיפגע קשות מהסנקציות שהוטלו עליה. לפי הערכות, התמ"ג של רוסיה יפול ב-8.5% השנה וב-2.3% בשנת 2023. עם זאת, הקרן צופה הערכה עגומה אף יותר עבור הכלכלה האוקראינית. "בשנת 2022, הכלכלה האוקראינית צפויה להתכווץ ב-35%", נכתב בהערכת קרן המטבע הבינלאומית. "גם אם המלחמה תסתיים בקרוב, אובדן החיים, ההרס והבריחה של אזרחים יפגעו קשות בפעילות הכלכלית לשנים רבות קדימה".

בקרן צופים שהמלחמה תביא לעלייה נוספת באינפלציה. על פי הערכות הקרן, שיעור האינפלציה יגיע השנה ל-7.7% בארה"ב ול-5.3% בגוש האירו. 

הבנק העולמי גם חתך את התחזית

הבנק העולמי הוריד אתמול גם הוא את תחזית הצמיחה העולמית. המוסד, הפועל מוושינגטון, הוריד את תחזית צמיחת התמ"ג העולמי ב-2022 ל-3.2%, אחרי שבינואר התחזית עמדה על 4.1%. לדברי נשיא הבנק, הכלכלן דייוויד מלפאס, הירידה נובעת בגלל "חתך" בתחזית לאירופה ומרכז אסיה, הכוללות את רוסיה ואוקראינה. התחזית לצמיחה ב-2022 נמוכה בהשוואה לצמיחה אשתקד, שעמדה על 5.7%. בגלל הזינוק במחירי המזון והאנרגיה, נחתכות גם תחזיות עבור כלכלות מתקדמות ומתפתחות רבות, אמר מלפאס.

 בהמשך השבוע יתקיימו פגישות של קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי, בהן יעסקו בנושאי ביטחון תזונתי, חובות לאומיים, אינפלציה והפלישה הרוסית לאוקראינה. בחודש שעבר הכריז הבנק העולמי על חבילת סיוע בסך 3 מיליארד דולר לאוקראינה, שצפויה לצאת לדרך במהלך החודשים הקרובים. 

בניגוד למדינות העולם: התחזית לישראל עלתה

קרן המטבע הבינלאומית אמנם הנמיכה תחזיות לכלכלה העולמית על רקע המלחמה באוקריאנה אך בניגוד ליתר המדינות ישראל זכתה להעלאת תחזית ב-2022. קרן המטבע העלתה את התחזית למשק הישראל מ-4.1% ל-5% ב-2022. למעשה קרן המטבע הנמיכה את התחזיות לכלכלה העולמית והעלתה תחזיות לישראל בפעם השנייה ברציפות. בפעם הקודמת היה זה בחודש אוקטובר, אז קרן העלתה את תחזית הצמיחה לישראל ב-2021 ליותר מ-7%. אלא שמאז המשק הציג נתונים טובים יותר עם צמיחה של 8.2% אשתקד - מה שבין היתר הביא את בנק ישראל להעלות ריבית יחד עם החריגה של האינפלציה מעבר לתחום היעד.