ברקע התייקרות הסחורות, מחירי התירס הגיעו לשיא של 9 שנים

החוזים העתידיים על תירס נסחרו אתמול במעל 8 דולר לבושל (כ־35 ליטר), הרמה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2012 • מחירן של סחורות חקלאיות טיפס גם לפני המלחמה באוקראינה, בגלל לחצים בשרשראות האספקה ועלויות שינוע גבוהות

גרגירי תירס / צילום: Shutterstock, nadia_if
גרגירי תירס / צילום: Shutterstock, nadia_if

העלייה במחיר התירס הגיעה אתמול (ב') לאבן דרך נוספת: החוזים העתידיים על תירס נסחרו אתמול במעל 8 דולר לבושל (כ־35 ליטר), הרמה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2012. בתחילת השנה החוזים נסחרו בכ-6 דולר לבושל.

תירס הוא רק אחד מכמה סחורות חקלאיות שערכן עלה בשבועות האחרונים, בין היתר בגלל המלחמה באוקראינה. אוקראינה היא יצואנית גדולה של חיטה וסחורות נוספות, כמו שמן חמניות, ורוסיה היא יצרנית גדולה של חיטה ושל כימיקלים רבים המשמשים בדשן. בגלל המלחמה, סוחרים רבים מהמרים שהביקוש לתירס כתחליף יוביל לעלייה במחיר.

מחירן של סחורות חקלאיות טיפס אפילו לפני המלחמה, בגלל שיבושים בשרשראות האספקה ועלויות שינוע גבוהות. הבצורת במערב ארצות-הברית ובמקומות אחרים ברחבי העולם תרמה גם היא לעלייה במחירים.

העלייה במחירי התירס וסחורות אחרות תורמת לשיעור האינפלציה הגבוה ביותר שראתה ארצות-הברית מאז שנות ה-80 - מה שהוביל את הפדרל ריזרב להעלאת הריבית. כמה כלכלנים ואסטרטגים בוול סטריט חוששים שבניסיון להאט את האינפלציה, הפד עלול להוביל את המדינה למיתון.

מוקדם יותר החודש הזהיר הבנק העולמי מפני התפשטות חוסר ביטחון תזונתי ברחבי העולם בשל העלייה במחירים.

גם מחירי הזהב מטפסים 

המתכת היקרה זינקה אתמול ב-0.6% והגיעה לשיא שווי של חמישה שבועות. מחיר הזהב עמד אתמול בבוקר על 1,984.51 דולר למטיל - המחיר הגבוה ביותר מאז 11 במרץ.  גם מתכות אחרות כמו פלטינה, כסף ופלאדיום טיפסו אתמול, בכ-0.3%.

האפשרות לאמברגו של האיחוד האירופי על גז תוצרת רוסיה ושאר הסנקציות שהטילו מדינות העולם על אנרגיה תוצרת רוסיה רק העלו את הדרישה לזהב. זאת, במקביל לביקושים העולים לזהב בשל האינפלציה ברחבי העולם, שדוחפת את המשקיעים לייצר מאגרי הון בשל הסיכונים העולים.