חושבים שבישראל מחירי הדיור מזנקים? תראו מה קורה בטורקיה

האינפלציה הגואה בטורקיה משכה את מחירי הדירות בפברואר לזינוק בקצב שנתי של 96.4% • בבירה אנקרה המחירים זינקו ב-97%, ובאיסטנבול הם קפצו ב-106% • גם מחירי השכירות עלו

איסטנבול. מחירי הדירות זינקו ב-106.3% / צילום: Shutterstock
איסטנבול. מחירי הדירות זינקו ב-106.3% / צילום: Shutterstock

הבנק המרכזי הטורקי פרסם אתמול (ב') כי מחירי הדיור ברחבי המדינה עלו בפברואר בקצב שנתי של 96.4%.

המצב בעיר איסטנבול, הבירה הכלכלית והעיר המאוכלסת ביותר עם 15.8 מיליון אזרחים (18.6% מכלל אוכלוסיית טורקיה), אף חמור יותר. בתקופה המקבילה, מחירי הדיור עלו בה ב-106.3%. עליית המחירים בבירה אנקרה הייתה מתונה יותר מאיסטנבול, אך עדיין גבוהה מהממוצע הארצי: 97.1%. מבחינת מחיר למטר רבוע, בממוצע הכלל טורקי הוא עומד על 8,640.4 לירות טורקיות (כ-1,912 שקלים); באנקרה - 6,225.1 לירות (כ-1,378 שקלים); ואילו באיסטנבול הוא זינק ל-13,836.1 לירות טורקיות (כ-3,063 שקלים).

המצב באנקרה ובאיסטנבול אינו החמור מבחינת זינוק המחירים. במחוזות איידין, דניזלי ומוע'לה, המחירים זינקו בקצב שנתי של 117.8%, במחוזות אנטליה, בורדור ואיספרטה ב-115.9%, ובמחוזות דיארבקיר ושנליאורפה ב-111.1%. עדות להיעדר הפופולריות של המגורים במזרח טורקיה מתקבלים מעליות המחירים המתונות במושגי טורקיה במחוזות ארזורום, ארזינג'אן ובייבורט (58.9%) ובמחוזות ארדהאן, אע'רי, קרס ואיע'דיר (56.8%).

הזינוק במחירי הדיור בטורקיה מושפע בראש ובראשונה מהאינפלציה הגואה שהגיעה במרץ לקצב שנתי של 61.1%, שכמותו לא חזו בטורקיה במשך שני עשורים. האינפלציה בטורקיה עולה באופן עקבי בחודשים האחרונים, ומושכת איתה מעלה את מחירי הנדל"ן שלפני פברואר עלו בינואר בקצב שנתי של 77.5% ובדצמבר בקצב של 59.7%, בעקבות עלויות חומרי הגלם. לפי נתוני הבנק המרכזי הטורקי, מחירי הנדל"ן בפברואר עלו בתוך חודש אחד בלבד ב-13.5%.

שוק השכירות בטורקיה גם מושפע מהמצב. מנתוני הלשכה הטורקית לסטטיסטיקה עולה כי מחירי השכירות במרץ עלו במדינה בקצב שנתי של 19.7%. מנגד, בעקבות פענוח נתונים שביצעו באוניברסיטת באהצ'שהיר באיסטנבול, נטען כי בתקופה הזו מחירי השכירות דווקא זינקו ב-84.2%.

נפגעה מהפלישה הרוסית לאוקראינה

המגמה שבה מדי חודש נשבר שיא אינפלציה חדש במושגי עידן שלטון ארדואן צפויה להימשך בחודשים הקרובים משתי סיבות. בראש ובראשונה, גם החודש החליטו להותיר את הריבית על 14% - כמו מאז תחילת השנה. ארדואן ושר האוצר שלו נורדין נבאטי מתעקשים כי עליית הריבית לא תסייע למצב ומדיניותם כבר זכתה לכינוי "Erdoğanomics". נוסף לכך, טורקיה מושפעת מאוד מפלישת רוסיה לאוקראינה, שבה היא נמצאת בין הפטיש לסדן. התלות האנרגטית שלה במוסקבה היא מוחלטת, שהרי כ-40% מהגז הטבעי שלה מגיע מרוסיה. מנגד, אוקראינה היא יעד היצוא המרכזי של מל"טי בייראקטר TB2 מתוצרת טורקיה.

כעת, שנראה כי הפעילות הצבאית הרוסית באוקראינה מתרחבת, האור בקצה המנהרה מבחינת אנקרה - הולך ומתרחק. ועדיין, אנקרה גם מצאה מקור להכנסות ואלו האוליגרכים, שנהנים מהעובדה כי טורקיה החליטה שלא להשית סנקציות על מוסקבה. היאכטות של האוליגרכים רומן אברמוביץ' ואולג דריפסקה, למשל, עגנו בנמלים בטורקיה.

אמנם קשה לקבוע באופן חד משמעי כי המלחמה עודדה מכירות דירות בטורקיה - אך לאחר המלחמה זינק מספר מכירות הדירות בטורקיה ב-20.6% במרץ, השיעור הגבוה ביותר מאז דצמבר 2021. מתוך כלל מכירות הדיור בטורקיה, שיעור נטילת המשכנתאות עלה בקצב שנתי של 38.8%.