עודד פורר התגאה בירידת מחירים, אבל האם היא קשורה לרפורמה?

השר עודד פורר מיהר לחגוג בפוסט בפייסבוק ירידות חדות במחיריהם של גידולים כמו תות שדה, ארטישוק וחציל • אלא שברוב המקרים מדובר במוצרים שזכו להורדת מכס מינורית יחסית, ומחיריהם רשמו ירידה גם לפני שנה על רקע סיבות עונתיות • המשרוקית של גלובס

שר החקלאות עודד פורר, ישראל ביתנו. פוסט בפייסבוק, 18.4.22 / צילום: יוסי כהן
שר החקלאות עודד פורר, ישראל ביתנו. פוסט בפייסבוק, 18.4.22 / צילום: יוסי כהן

בפוסט שפרסם בפייסבוק לאחר פרסום נתוני מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ, התגאה שר החקלאות עודד פורר בירידה במחיריהם של פירות וירקות. "תראו מה קרה מאז שהשר אביגדור ליברמן חתם על צו הורדת המכס", נכתב בפוסט, שאליו צורפה תמונה של שישה תוצרים חקלאיים: תות שדה ("24.4% הוזלה" לפי הפוסט); ארטישוק ("25% הוזלה"); חציל ("17.4% הוזלה"); קישוא ("10.5% הוזלה"); עגבניות ("9% הוזלה"); ולימון ("3.9% הוזלה").


אבל האם ירידת המחירים שהזכיר פורר אכן קשורה לצעדים שנקטה הממשלה? נתחיל בכך שנסביר מהו בדיוק אותו מהלך של שר האוצר ליברמן שלו נותן פורר את הקרדיט. חודש בדיוק לפני פרסום המדד האחרון הפיץ משרד האוצר צו שבו נקבע כי המס על יבוא פירות וירקות מסוימים לישראל יוקטן. בהוראת הצו, שנחתם לאחר שהמשא-ומתן עם החקלאים לא התקדם, המכס על חלק מהמוצרים בוטל באופן מיידי ב-16 במרץ, כשעל רוב הפירות והירקות המכס יירד בהדרגה בשנים הקרובות. זאת, על-מנת לאפשר למגדלים הישראלים להסתגל לשינוי ולממשלה לשנות את החלטותיה במקרה הצורך.

אז האם המוצרים שציין פורר כלולים בצו? בדקנו באתר רשות המסים, והדבר הראשון שאפשר לומר הוא שכל ששת המוצרים שהזכיר פורר דווקא לא נכללים בקבוצת הפירות והירקות שהמכס עליהם בוטל באופן מיידי. כך, על ארבעה מהמוצרים שהוזכרו - תות שדה, חציל, קישוא ולימון - עדיין מוטל כיום מס יבוא בשיעור של 70% ממה שהיה לפני פרסום הצו. העגבנייה נהנתה מהוזלה נמוכה עוד יותר, והמכס שמוטל עליה כעת הוא בגובה 85% מזה שהוטל עליה קודם לכן. והארטישוק? הוא לא מופיע כלל בצו, והמכס עליו נותר כרגע ללא שינוי.

בנוסף לכך, כפי שהעירו חלק מהגולשים בדף הפייסבוק של השר פורר, מחיריהם של פירות וירקות נתונים לשינויים עונתיים, והירידה במחירם של לפחות חלק מהמוצרים שהוזכרו מתרחשת באופן טבעי מדי שנה. כלומר, זה הופך את הקשר הסיבתי שניסה ליצור פורר בפוסט לעוד יותר בעייתי.

בחינה של מדד המחירים לצרכן המקביל ממרץ אשתקד מראה כי בשנה שעברה, ללא כל שינוי במכס או צו של ליברמן, חלק מהמוצרים שציין פורר הוזלו אף יותר מהשנה. מחיר הארטישוק צנח אז בכ-45% (במרץ השנה רק ב-25%); תות השדה ירד ב-27% (לעומת 22.4% כעת); והלימון ב-6.1% (לעומת 3.9%). החציל, הקישוא והעגבנייה, שגם אותם כזכור ציין פורר, אכן ירדו במרץ השנה בשיעור גבוה יותר, אך גם במרץ 2021 נרשמה ירידה במחירם לעומת פברואר (וכאמור, שינוי המכס שהוחל עליהם כעת הוא מינורי יחסית).

לכל זה צריך להוסיף את העובדה שהזמן שחלף מאז הצו של ליברמן, שניתן באמצע מרץ, הוא פשוט קצר מדי מכדי להתחיל לחגוג את השינוי. קחו למשל את מחיריהם של השעועית והאבוקדו שדווקא כן זכו לפטור מלא ממכס. בדיקת המחיר שלהם במהלך חודש מרץ מראה כי הם דווקא התייקרו ב-7.5% ו-4%, בהתאמה, לעומת פברואר. מה עוד שהמדד בודק את שינוי המחירים במהלך כל חודש מרץ, בעוד הצו בעניין ניתן כאמור רק באמצע החודש.

ממשרד החקלאות מסרו לנו בתגובה כך: "שר החקלאות, עודד פורר, ומנכ"לית המשרד, נעמה קאופמן-פס, מקדמים את הרפורמה בחקלאות, שמטרתה להוריד את מחירי הפירות והירקות לצרכן הישראלי, כך שהפירות והירקות יהיו זמינים ונגישים לכולם. במסגרת הרפורמה יורדו המכסים ויפתח השוק ליבוא של תוצרת חקלאית טרייה, כדי לשמור על ענף חקלאי תחרותי. זוהי אכן המגמה שבה אנו נמצאים. המספרים הם אלה שמוכיחים כי השפעות הרפורמה החלו, והענף כולו הופך לתחרותי יותר. כבר בחודשים הקרובים מגמה זו עתידה להמשיך ולגדול, והצרכנים הישראלים יוכלו להתחיל ולהרחיב את מגוון הפירות והירקות בביתם.

"במקביל, השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות ממשיכים לפעול כדי להפחית את הבירוקרטיה ולאפשר להכניס לישראל מגוון רחב של פירות וירקות שטרם אושרו ליבוא. עוד יצוין כי במקביל לעלייתם המובהקת של מדדי המחירים בכל הענפים האחרים, מדד מחירי הפירות והירקות ירד בחדות".

בשורה התחתונה: דבריו של פורר מטעים. רוב המוצרים שהוזכרו על-ידו זכו להורדת מכסים מינורית יחסית במהלך מרץ, ואף אחד מהם לא נהנה כעת מפטור מוחלט ממכס (במיסוי הארטישוק שהוזכר על-ידו לא חל כלל שינוי). נראה כי את רוב הירידה במחירי המוצרים ניתן ליחס לסיבות עונתיות, על רקע העובדה שכולם רשמו ירידות גם במרץ 2021 ללא קשר לרפורמה כלשהי, ושלושה מתוכם אף רשמו אז ירידות חדות יותר.

תחקיר: אורי כהן