ירושלים | טור סופ"ש

בצל המהומות במסגד אל-אקצא: הסבלנות של רע"ם הולכת ונגמרת

מאות הפצועים במהומות השבוע עוררו כעס בחברה הערבית • המופתי קרא לפירוק הממשלה ומועצת השורא התכנסה • ברע"ם מרגישים שהם רק מפסידים מהקואליציה

מהומות במסגד אל־אקצא ביום שישי שעבר / צילום: Associated Press, Mahmoud Illean
מהומות במסגד אל־אקצא ביום שישי שעבר / צילום: Associated Press, Mahmoud Illean

הכותב הוא ראש חטיבת החדשות ברדיו נאס ופרשן חדשות 12 

דווקא כשהיה נדמה לכולם שברע"ם צלחו את כל המכשולים האפשריים, הגיעה משוכת מסגד אל-אקצא, שאולי תפרק את הכל. אחרי ימים ספורים של שיחות פנימיות, בהן גברה ההערכה שהקואליציה מתחילה להתייצב, הגיעה השבוע ההחלטה הדרמטית של מועצת אל-שורא של התנועה האסלאמית, להקפיא את חברותה של מפלגת רע"ם בקואליציה ואת פעילותה הפרלמנטרית בכנסת.

אנשי רע"ם לא ציפו שהמהומות במסגד אל-אקצא ייתרחבו למימדים כאלה. הם אמנם העריכו שיהיו עימותים בין כוחות הביטחון והמתפללים שמוחים בדרך כלל על כניסת יהודים לרחבות המסגד, אבל הפעם האירועים יצאו משליטה. יותר מ-400 נעצרו ועשרות נפצעו בעימותים של יום שישי בין המתפללים לכוחות המשטרה, והדבר עורר כעס רב בחברה הערבית בישראל ואף בעולם הערבי.

סרטון קצר חולל סערה חסרת תקדים

המראות הקשים של ההרס במסגד ותמונות העצורים האזוקים, בנוסף לסרטוני הגדיים שנעצרים בזה אחר זה בידי מתנחלים, הופצו כמו אש בשדה קוצים ברשתות החברתיות הערביות. לרע"ם לא היתה ברירה אלא להגיב. דובר המפלגה שיגר הודעה בערבית לתקשורת שמגנה את "הפלישה למסגד אל-אקצא". כמה שעות אחרי, ח"כ מאזן גנאים, הידוע באי ציותו למשמעת הסיעתית, שיגר מכתב לראש הממשלה ואיים לפרוש מהקואליציה אם פעילות כוחות הביטחון נגד המתפללים לא תופסק. לרגע, זה הצליח לספוג את הכעס הציבורי.

אבל העימותים התחדשו מיום ליום, וחברי רע"ם מצאו את עצמם מותקפים מכל עבר מהציבור שלהם. "כוחות הביטחון הפועלים נגד המתפללים הם של הממשלה שלכם", נכתב בפוסטים על ידי אזרחים מן השורה ועל ידי מעצבי דעת קהל ופוליטיקאים בחברה הערבית.

גמגומה של רע"ם לא הצליח להדוף את הביקורת, גם בשל המתח הפנימי בתוך המפלגה והתנועה האסלאמית. חלק לא מבוטל מאותם מתפללים באל-אקצא הם מצביעי רע"ם, או תומכים בה באופן כזה או אחר, גם אם לא הצביעו עבורה בבחירות.

המתח הגיע לשיאו כשהופץ סרטון בקבוצות הפנימיות של רע"ם, שבו רואים שוטר מג"ב מכה באלה ילד קטן עם אביו ברחבת המסגד על לא עוול בכפו (המשטרה בתגובה למקרה הבהירה שהעניין בבדיקה ושהמקרה יטופל). סרטון קצר של 31 שניות חולל סערה חסרת תקדים בקרב הנהגת רע"ם. פעילים הטיחו האשמות, איימו לצאת בפומבי נגד התנועה ואף לארגן התפטרות המונית אם רע"ם לא תדיח את עבאס ותפרוש מהקואלציה.
"סבלנו מספיק מממשלת בנט הפושעת"

הראשון שאזר אומץ ויצא לתקשורת הערבית היה המופתי של התנועה האסלאמית השייח’ מוחמד סלאמה חסן, שאמר בראיון לרדיו נאס: "סבלנו מספיק מממשלת בנט הפושעת, צריך לקבל היום החלטה שתחייב את מנסור עבאס ורע"ם לפרק את הממשלה. מסגד אל-אקצא הוא קו אדום ואין ליהודים שום בעלות עליו".

קריאותיו של המופתי היכו גלים בתנועה ומהר מאוד הלחץ קיבל עוצמות אדירות שהובילו לישיבת חירום של מועצת אל-שורא של התנועה האסלאמית. מנסור עבאס בתגובה קיים סבב שיחות שהצליחו לפרק את המתקפה הקשה נגדו, ואף שכנע את חברי המועצה לא לפרוש מהקואליציה לחלוטין אלא לקחת צעד מאוזן יותר ולהקפיא את החברות בה. ההנהגה דרשה עוד - ואז הוא הציע את הקפאת הפעילות הפרלמנטרית ואיום בהתפטרות מהכנסת.

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד לא הופתעו מההחלטה - יו"ר רע"ם עדכן אותם לפני הישיבה לאן נושבת הרוח (לעבאס, אגב, חשוב להבהיר שזה לא היה מתואם, אלא שהוא עדכן מתוך שמירה על האמון בין הצדדים). ולמרות זאת, ההכרזה תפסה את המערכת הפוליטית ברגעים חריגים ורגישים, וברע"ם הציבו דרישות תמורת חזרתם לקואליציה.

בראש הדרישות, הציבה רע"ם את השמירה על הסטטוס-קוו במסגד אל-אקצא ומניעת תפילת יהודים ברחבות המסגד. בקואליציה התאכזבו מהתנהלות המפלגה ואף היו גורמים שחשבו שיש ניסיון מצידם להציב דרישות מרחיקות לכת כדי לפרק את הקואליציה. לרע"ם היה חשוב להבהיר שהדרישות הן סבירות ונועדו לשמור על כבודם בקרב הציבור הערבי וליישם דברים שנראים מובנים מאליהם, אך אינם מיושמים בפועל.

גורם בכיר ברע"ם אמר לי בסיכום אירועי השבוע המתוח הזה ש"בקואליציה לא מבינים איזה מחיר פוליטי כבד אנחנו משלמים כדי שהם יהיו שרים וסגני שרים וראשי ממשלה". ברע"ם שוב מרגישים ששותפיהם לקואליציה מרוויחים מהממשלה הזאת בזמן שהם עצמם לא מרוויחים כלום ואפילו מפסידים. כל עוד ההרגשה הזאת תיגבר, סופה של הממשלה הזאת רק יתקרב.