דרכו הלא חוקית של מנסור עבאס למגר את הפשיעה בחברה הערבית

יו"ר רע"מ הגדיר עצמו כדמות ראשית בכריתת הסכם סולחה בין שתי חמולות בכפר כאבול, במסגרתו התחייבו הצדדים לוותר על תלונות במשטרה בכל הקשור למקרה - סעיף תמוה ולא חוקי • בנוסף, עבאס ניסה לשכנע שופט להקל בעונשם של כמה מורשעים בסכסוך • עבאס בתגובה: "הכול נעשה בתיאום מלא עם המשטרה"

ח''כ מנסור עבאס, יו''ר רע''מ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח''כ מנסור עבאס, יו''ר רע''מ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, הגדיר את עצמו כדמות ראשית בכריתת הסכם הסולחה בין שתי חמולות יריבות בכפר כאבול. בהסכם הסולחה נכתב כי "שני הצדדים מתחייבים לוותר על תלונות במשטרה ובמשרדי הממשלה בכל הקשור למקרה זה".

יש לציין כי סעיף בהסכם בו אדם מתחייב לוותר על תלונה במשטרה, איננו חוקי כלל ועיקר. סעיף זה מתמיה במיוחד לאור העובדה שהתלונות והסכסוך עסקו בעבירות חמורות ביותר, שכללו שני מקרי רצח, ניסיונות רצח, ירי בנשק חם, הצתות רכבים ובתים ועוד ועוד, אשר קיים אינטרס ציבורי ראשון במעלה כי כל מבצעיו ייתפסו וייתנו על כך את הדין.

אירוע הסולחה התקיים בינואר 2021 בהשתתפות 500 איש שכללו שורת חברי כנסת ערבים, ובכללם ח"כ עבאס. האירוע עצמו עלה לכותרות בכלי התקשורת בשל העובדה שהאירוע כלל הפרה גסה של תקנות הקורונה באותה תקופה. כעת כאמור אנו חושפים כי ח"כ עבאס היה הדמות הראשית של כריתת הסכם שכלל סעיף לא חוקי, לפיו שתי המשפחות מתחייבות לוותר על כל התלונות שהוגשו במשטרה.

יש לציין כי גורם במשטרה שהיה מעורב באירועים, אומר כי המשטרה לא נטלה חלק בניסוח הסכם הסולחה הלא חוקי שתוכנו לא היה ידוע למשטרה, וכי משיכת תלונה ובקשות לסגור את התיק על-ידי הצדדים איננה מחייבת את המשטרה לסגור את התיק, וכי היא פועלת רק על-פי הראיות. ואדרבא - לדברי המשטרה, במקרה הנדון הוגש כתב אישום נגד חלק מהמעורבים בסכסוך הדמים לאחר החתימה על הסכם הסולחה.

מן הצד השני, ח"כ עבאס טוען כי הכול נעשה בתיאום מלא עם המשטרה ואפילו אחרי פנייה מהמשטרה להתערב. 

סכסוך מדמם

התנהלותו מעוררת התמיהה של ח"כ עבאס המשיכה גם לאחר החתימה על הסכם הסולחה, עת ניסה לשכנע את השופט אמיר טובי להקל בעונשם של כמה מורשעים בסכסוך המדמם. בנייר מכתבים רשמי של לשכתו בכנסת ובחתימתו כסגן יו"ר הכנסת, הקטין עבאס בצורה דרמטית את חומרת האירועים על-מנת שהשופט ייטה כלפיהם חסד.

מעשה שהיה כך היה: חמשת הגברים מאחת החמולות הגיעו להסדר טיעון בעניינם בנוגע להרשעתם בכתב אישום מתוקן. הסדר הטיעון לא כלל הסכמות בנוגע לעונש שייגזר על הנאשמים. בין העבירות בהן הורשעו נמנות חבלה בכוונה מחמירה, נשיאה והובלת נשק, שידול לחבלה חמורה בכוונה מחמירה, סיוע לחבלה חמורה בכוונה מחמירה, ירי מנשק חם, איומים, ניסיון לחבלה במזיד, שיבוש מהלכי משפט ועוד ועוד.

על-פי כתב האישום המתוקן, על רקע הסכסוך בין החמולות, רכש אחד מבני אחת החמולות רכב מתוצרת שברולט. מיד לאחר מכן הוא פירק את לוחיות הרישוי המקוריות והרכיב במקומן לוחיות רישוי מזויפות.

על רקע הסכסוך, החליטו ארבעה מבני החמולה לפגוע ברכושם של בני החמולה היריבה ולירות בהם. למחרת, הנאשמים ערכו פעולות תצפית ומעקב אחרי בני משפחת עכריה לצורך ביצוע ירי לעברם, כאשר אחד הנאשמים מנחה ומשדל את יתר הנאשמים לירות בבני משפחת עכריה. הנאשמים הצטיידו בשני אקדחים לפחות בקוטר 9 מ"מ וכן בתחמושת.

בהמשך לכך, בהגיעם למקום הבחינו בהגעתם של בני הזוג עכריה לפארק בו הם צועדים מדי יום. בעת שחלפו בני הזוג עכריה את הכניסה לפארק ירה אחד מהשלושה, בצוותא חדא, ירייה בודדת במטרה להפחיד את בני הזוג שלא נפגעו. לאחר הירי, השלושה נמלטו ברכב מהמקום לכיוון פנים הכפר. בהמשך, ירו על אחד מבני החמולה היריבה עת נהג ברכבו. לאחר הירי, נמלטו הנאשמים עם רכבם השברולט והשאירו אותו בסמוך לבית הקברות בכפר. זמן קצר לאחר מכן החלו לשרוף שניים מהנאשמים את הרכב באמצעותו ביצעו את העבירה, זאת על-מנת להעלים ראיות, אלא שלרוע מזלם הגיע למקום איש משטרה שעצר את השניים ומנע את המשך ביצוע המעשים.

ניסה לשכנע שופט להקל בעונש 

לצורך שלב הטיעונים לעונש, ביקשו הנאשמים מכתב מיו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס על-מנת שישכנע את השופט להקל בעונשם. בשלהי יוני 2021 ח"כ עבאס אכן כתב מכתב רשמי שהוגש לשופט על-ידי סנגורי הנאשמים.

לדברי עבאס, "המשפחה פנתה אליי בהיותי דמות ראשית בכריתת הסכם הסולחה בין שתי המשפחות, ומתוך רצון להשקיף את אמת הדברים על ההליך ושתי המשפחות הנכבדות".

לדבריו, "משפחת ריאן היא אחת המשפחות הגדולות בכפר, הידועות והמכובדות, ואינה ידועה, לא בתוך הכפר ולא מחוצה לו, כמשפחת פשע. אלא להפך הוא העניין - היא משפחה מאוד מכובדת ואצילה וכו'".

לדברי עבאס, "השתלשלות האירועים בכפר גרמה לסערת רוחות ולהסלמה באלימות, אבל אין בזה להעיד נגד מי מבני שתי המשפחות או מי מבני שאר המשפחות בכפר על כך שמדובר במשפחות פשע".

עבאס המשיך ושיבח את שתי המשפחות על שיתוף-הפעולה והמסירות שגרמו להבאת הסולחה.

עבאס הוסיף עוד וכתב כי בעניינם של העצורים, "למרות שאכן היה סכסוך בין שתי משפחות, לא היה מדובר באירועי אלימות על רקע סכסוך משפחות פשע, אלא שהסכסוך שהתחיל בין כמה מבני המשפחות הסלים והתגלגל כמו כדור שלג, בעיקר בעקבות הקשרים המשפחתיים והלכידות החברתית בין בני המשפחות של כל משפחה".

את מכתבו מסיים עבאס כי אומנם מדובר במקרה מצער, "אך לשמחתנו הסולחה הושגה, ושתי המשפחות מחויבות לה, והיא כבר מודל לחיקוי שנשמח שנשיג בעוד כפרים ויישובים הסובלים ממקרי אלימות דומים".

אקט ללא בסיס חוקי 

אין ספק כי רצונו של ח"כ עבאס לסייע בהשכנת שלום ראוי להערכה, וכך גם הזמן הרב שהשקיע לצורך כך, אולם החתמת בני המשפחות על הנוסח לפיו הם מתחייבים לוותר על תלונותיהם במשטרה ובמשרדי הממשלה, היא אקט שאין לו כל בסיס חוקי ואשר חותר תחת שלטון החוק במדינת ישראל. גם ניסיונו לשדל את השופט להקל עם עבריינים שהודו בעבירות חמורות, מעורר תמיהה האם הוא משרת את האינטרס הציבורי לאכוף את החוק בחברה הערבית.

השופט אמיר טובי כתב בגזר הדין כי "באשר לירי עצמו, מדובר בלא פחות משני אירועי ירי שכמעט ופגעו בקורבנות וגם כן בעוברי אורח שאינם קשורים כלל לסכסוך. מדובר במעשים אשר קדם להם תכנון משמעותי והצטיידות במספר אקדחים... הואיל ומדובר בשימוש בנשק חם, היה צפוי להיגרם נזק משמעותי ואף קטלני מביצוע העבירות, ורק יד המקרה הביאה לכך שנגרם נזק לרכוש בלבד".

לאחר שסוף-סוף המשטרה מצליחה לשים את ידיה על מחוללי האלימות בחברה הערבית - האם ראוי שיעמוד אז אחד מבכירי נציגי המגזר, ראש מפלגה, ויהפך בזכותם ויקטין באופן קיצוני את חומרת מעשיהם על-מנת להקל בעונשם? זאת כאשר ברקע המעשים עומד רצח של בני אדם, הצתות של בתים ורכוש, אלימות קשה והפיכת המועצה המקומית לשדה קרב. 

קבוצה חזקה או "גרעינים עברייניים"?

יש לציין כי בדצמבר 2020, עוד לפני שהצליח לשכנע את שני הצדדים לחתום על הסכם הסולחה, התראיין ח"כ עבאס לעיתונאי חן ביאר מתאגיד השידור הציבורי על הסכסוך המדמם הזה. לדבריו, "קבוצה קטנה אבל חזקה, עם נשק ותחמושת. זה מה שקורה בחברה הערבית היום. אנחנו מדברים על גרעינים עברייניים בתוך משפחות נורמטיביות. לאט-לאט הן משתלטות על המשפחה. משתלטות על קבלת ההחלטות בתוך המשפחה".

משום מה, כאשר ח"כ עבאס שלח חצי שנה לאחר מכן את מכתבו לבית המשפט, הוא לא הזכיר "קבוצה קטנה וחזקה עם נשק ותחמושת" ולא הזכיר "גרעינים עברייניים שהשתלטו על המשפחות הנורמטיביות".

לאותה כתבה של חן ביאר בדצמבר 2020, התראיין מפקד המרחב במשטרת ישראל, שסיפר כי המשטרה עצרה תוך ארבעה חודשים 200 חשודים ותפסה עשרות כלי נשק. הקצין סיפר כי המשטרה השקיעה סדר גודל של כוחות באופן ממש לא סטנדרטי ואשר לא קיים באף מקום אחר, והוא כמפקד הורה על פעולות שלא נאלץ לעשות בשום מקום אחר על-מנת למנוע את המשך מעשי הרצח.

האם התנהלות ח"כ עבאס סביב הסכם הסולחה תוך יצירת ציר עוקף משטרה וניסיון להקל ללא סיבה נראית לעין בעונשם של עבריינים מורשעים, הם הפתרון להורדת מפלס האלימות בחברה הערבית?

עבאס: "הכול נעשה בתיאום מלא עם המשטרה"

מטעמו של ח"כ מנסור עבאס נמסר בתגובה כי "ח"כ מנסור עבאס משקיע מאמצים רבים למיגור הפשיעה בחברה הערבית המדממת מזה עשור. לאורך שנים ממשלות ישראל התעלמו מהאתגר הזה, עד שגבה מעל ל-100 הרוגים כל שנה.

"אחת הדרכים להתמודד עם תופעה האלימות בין משפחות היא דרך גישור וסיום סכסוכים עקובים מדם דרך סולחות. הכול נעשה בתיאום מלא עם המשטרה ואפילו אחרי פנייה מהמשטרה להתערב.

"אנחנו לא מתערבים בשיקול-הדעת של רשויות החוק, וכל פנייה לרשויות היא מכורח המציאות כדי להשלים את הליך הגישור והסולחה".