התמיכה המאולצת של דיסני בלהט"ב גרמה לחיסול ממלכת המסים החלומית בפלורידה

מושל פלורידה חתם על חוק המבטל את הטבות המס במחוז בו ממוקמת דיסני וורלד באורלנדו, מהן החברה נהנתה מאז 1967 • הרקע לחיכוך הוא ההתנגדות של דיסני לחוק שמרני שעבר בפלורידה באחרונה • כעת בסביבות דיסני אומרים כי החברה שוקלת לנטוש את המדינה

דיסני וורלד / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey
דיסני וורלד / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey

מושל פלורידה רון דה סנטיס חתם בסוף השבוע על הצעת חוק שמבטלת את קיומו של מחוז בעל כללי מיסוי ייחודיים, שעליו בנויים הפארקים, המלונות ואתרי הנופש של דיסני באורלנדו. החוק שהעניק לדיסני שורה של הטבות מס, גם שולל מהחברה את השליטה המוניציפלית באזור שהיא קיבלה מהמדינה לפני כ-50 שנה, שחסך לה עמידה ברגולציות וביורוקרטיות שונות המשתרע על פני כ-100 קמ"ר. כל זאת בעקבות ההתנגדות הציבורית של דיסני להצעת חוק בפלורידה, שנועדה למנוע הכנסת תכנים חינוכיים על מגדר ומיניות בבתי ספר יסודיים במדינה.

מדובר בפגיעה כלכלית קשה בדיסני ובאופן פוטנציאלי גם בפלורידה. דיסני מעסיקה כמעט 80 אלף עובדים בפלורידה, רובם בפארקים (דיסני וורלד, אפקוט ו־MGM וכן שני פארקי מים) ובאתרים נוספים הסובבים אותם.

התיירות באזור מכניסה למדינה מדי שנה כ־5.8 מיליארד דולר במסים מקומיים. מומחי מיסוי ופוליטיקאים מקומיים מעריכים כי ביטול מעמד המס המיוחד של דיסני עלול להותיר את התושבים המקומיים עם חוב של יותר ממיליארד דולר באג"ח שהנפיק המחוז לאורך השנים.

בעוד שדיסני שמרה עד כה על שקט יחסי כל עוד ביטול החוק לא יצא לפועל, גורמים בסביבתה אמרו כי החברה תשקול יציאה מפלורידה - תהליך שלא יקרה ביום, אבל יפגע לבסוף קשות במדינה. לפחות מושל מדינה אחת, ג'ארד פוליס הדמוקרטי מקולורדו, כבר קפץ על המציאה והציע לדיסני להתמקם במדינתו. 

דיסני זכתה להחרגות מס במשך חצי מאה

אזור המס המיוחד של דיסני הוכרז בשנת 1967, והוא מתפרש על פני 27 אלף אקר. רשמית הוא מוכר בשם Reedy Creek Improvement District, והוא מעניק לדיסני החרגה מתקנות שונות, מסים ותעריפים. הכללים האלה אפשרו לחברה לנהל את הפארקים והאתרים שלה במדינה עם מעט הפרעות בירוקרטיות במשך יותר מ־50 שנה.

מחוז "רידי קריק" הוקם על-ידי הרשות המחוקקת בפלורידה לבקשתו של המייסד וולט דיסני, שרצה יותר שליטה בפיתוח של גרסה בחוף המזרחי של פארק השעשועים המפורסם דיסנילנד בקליפורניה.

במשך חצי המאה האחרונה, המחוז המיוחד איפשר לדיסני למשול על עצמה בפלורידה. החברה משלמת מסים ותעריפים במחוז, ובתמורה המחוז מנהל מגוון רחב של שירותים עבור דיסני וורלד, כולל שירותי רפואת החירום וכיבוי האש, תחזוקת כבישים, ניהול מי ביוב וייצור חשמל. למעט שירותי אכיפת חוק, שמשרד השריף של מחוז אורנג' המקומי מספק, דיסני נהנתה דה-פקטו מאוטונומיה כמעט מלאה. ממלכה חלומית, בשפה של תסריטאי דיסני.

בין יתר ההטבות, המחוז איפשר לדיסני להרחיב את החזקותיה בנכסי נדל"ן מבלי להידרש לכללי הבנייה, התכנון או איכות הסביבה הנהוגים בשאר פלורידה.

למרות התגובה הקשה של המחוקקים, חברת דיסני בעצם די נדחקה לבצע את המהלך שהוביל בתום שרשרת אירועים לפגיעה הכלכלית העתידית הקשה בה באמצעות החוק שעבר בסוף השבוע. במקור החברה בכלל העדיפה לשבת על הגדר ולא להתערב או להתבטא על מהלכי החקיקה של הממשל המקומי בפלורידה.

לחץ על התאגידים להגיב

שלילת היתרון התפעולי המרכזי ממנו נהנתה דיסני כל השנים בפלורידה מהווה תגובה בפרופיל גבוה נגד חברה כלשהי עקב עמדתה הפוליטית. נושאים פוליטיים מעטים סחפו במהירות כזו חברות אמריקאיות להגיב על המתרחש סביבן. חברות מסחריות אמריקאיות עומדות בשנים האחרונות בפני לחץ גובר מצד עובדים ומצד גורמים אחרים לנקוט עמדות בנושאים חברתיים ופוליטיים בוערים, ורק לעתים רחוקות הן נאלצות להתמודד עם תגובה כל-כך בולטת מצד פוליטיקאים על כך שהן עושות זאת. גם דיסני, שמזה לא מעט שנים מציגה את עצמה כחברה המחויבת להציג על המסכים דמויות להט"ביות, כנראה לא דמיינה שהיא תעמוד באמצע סערה כזו.

כאשר המחוקקים הרפובליקאים ששולטים בפלורידה העלו את הצעת "חוק זכויות ההורים בחינוך", שזכתה בציבור לכינוי "אל תגיד הומו (Don't Say Gay)", חברת דיסני, כאמור, כלל לא הגיבה. החוק אוסר על שימוש בתכנים חינוכיים שנוגעים בזהות מגדרית ונטייה מינית עד כיתה ג' בבתי ספר היסודיים ומגביל אותה גם אצל תלמידים בוגרים יותר.

המשמעות המעשית מבחינת צוותי ההוראה והחינוך היא שאסור להקריא סיפורים או להקרין סרטים שיש בהם דמויות להט"ביות או לקיים דיון כלשהו בעניין. ארגוני זכויות אזרח ופעילים בקהילת הלהט"ב טענו כי חוק זה יגרום נזק לילדים המתמודדים עם זהותם המינית, אפילו מעצם העובדה שהוא מוציא מתחום הלגיטימיות את עצם השיחה על הנושא או קיומו בכלל.

בשיחה עם בעלי מניות ואנליסטים בתחילת חודש מרץ, אמר מנכ"ל החברה החדש יחסית, בוב צ'אפק, כי הוא לא רוצה שדיסני תהיה מעורבת בהחלטות פוליטיות. אולם לאחר ביקורת מצד עובדים ובעלי מניות, צ'אפק שלח הודעה שמוענה לכלל עובדי דיסני,. "אך בעיקר לקהילה הלהטב"קית שלנו", לגבי החקיקה: "אחרי שדיברתי אתכם, קראתי את ההודעות שלכם ונפגשתי אתכם, עזרתם לי להבין טוב יותר כמה השתיקה שלנו כאבה", הוא כתב. "ברור שלא מדובר בעוד הצעת חוק, אלא על עוד מקרה שבו זכויות אדם בסיסיות נמצאות תחת איום, ואני אכזבתי אתכם".

צ'אפק הוסיף עוד כי הוא "מתנצל", וכי חברת דיסני צריכה "להפעיל את השפעתה לקידום הטוב, על-ידי זה שנספר את הסיפור המלא, אבל גם על-ידי נקיטת עמדה למען הזכויות של כל האנשים".

מאוחר יותר צ'אפק הכריז כי החברה תנקוט צעדים למאבק בהצעת החוק בפלורידה וכן במדינות אחרות ברחבי ארה"ב:

  • הפסקת התרומות הפוליטיות בפלורידה כל עוד החוק נמצא בצינורות הפוליטיים.
  • השקעה של 5 מיליון דולר בארגונים המגנים על זכויות להטב"ק.
  • וידוא כי התרומות הפוליטיות של דיסני בכלל "משקפות טוב יותר את ערכי החברה".
  • החברה תגלה יותר מעורבת בהגדלת תמיכתה בארגונים וקבוצות המוקדשות למאבק בהצעות חוק דומות במדינות אחרות
  • חתימה על הצהרה של "המאבק למען זכויות אדם" המתנגדת למאמצי חקיקה כאלה.

השפעת הזרם הפופוליסטי במפלגה הרפובליקאית

הצעד של המחוקקים בפלורידה משקף את מה שקורה כיום במפלגה הרפובליקאית, ובמיוחד בזרם הפופוליסטי במפלגה, המתנגד לתמיכה בחברות, בייחוד סביב נושאים תרבותיים‏ בעלי אג'נדה ליברלית. המגמה התוקפנית הכללית כלפי חברות ותאגידי ענק היא שינוי כיוון מהמסורת של המפלגה הרפובליקאית, שתמיד נחשבה ל"ידידתן של החברות הגדולות".

מושל פלורידה דה סנטיס, המושל הרפובליקאי הפופולרי ביותר בארה"ב, נחשב לפוליטיקאי היחיד במפלגה כיום שמסוגל, אולי, לאתגר את בחירתו מחדש של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לעמוד בראשות המפלגה במרוץ הבא לנשיאות. עמדותיו נגד עמדות שנחשבות "דמוקרטיות" כגון תמיכה בלהט"בים או אפילו התנגדותו לחיוב מחנכים בבתי ספר לעטות מסכות בשיא מגפת הקורונה - עניין שהפך לסלע מחלוקת פוליטי בין הרפובליקאים והדמוקרטים באמריקה - העמידה את דה סנטיס פעם אחר פעם באור הזרקורים התקשורתי בכלל ארצות-הברית.

לפני שחתם על הצעת החוק ביום שישי והעניק לה תוקף חוקי, מתח דה סנטיס ביקורת על ההחלטה של דיסני להתנגד לחוק ואמר כי הוא עוות על-ידי "התקשורת והליברלים".

"אתם תאגיד שהמטה שלו ממוקם בקליפורניה, ואתה מנצלים את עוצמתכם הכלכלית לתקוף את ההורים במדינה שלי?", תקף דה סנטיס. "אנו רואים זאת כהתגרות בנו, ואנחנו נילחם בכך".

חובות המס יתגלגלו לתושבים

שלילת הטבות המס המיוחדות של דיסני מגיעה דווקא בעת שהחברה מרחיבה את נוכחותה בפלורידה. בקיץ האחרון הודיעה דיסני לכ-2,000 עובדים מהמשרדים שלה בדרום קליפורניה כי התפקידים שלהם עוברים לפלורידה. כחלק מההסכם צפויה דיסני לקבל הטבות מס בשווי כ־570 מיליון דולר בתקופה של 20 שנים.

ביטול מחוז המס המיוחד עלול להיות תהליך מסובך וצפוי לגרור קרב משפטי שכנראה יאריך את הסכסוך הציבורי בין דיסני ודה סנטיס. על-פי ניתוח של הצעת החוק שהציעו מומחי מס מקומיים, ביטול המחוז יצריך אישור של רוב מבין האלקטורים הגרים במחוז או בעלי הקרקע שם. ב־Reedy Creek יש בסך-הכול כ־50 תושבים קבועים, ורובם עובדים של דיסני. כבעלת הקרקע העיקרית במחוז, יש לחברת דיסני את רוב הקולות לבחור את חבר המפקחים על "רידי קריק", וזה נותן לחברה השפעה רבה על כל הצבעה שנערכת בתחום המחוז.

נכון להיום, דיסני משלמת מיסי קרקע ואחרים גם במחוז אורנג' וגם במחוז אוסאולה. בנוסף, החברה, כבעלת הקרקע המרכזית ב"רידי קריק", סיפקה את רוב 153 מיליון הדולרים בהכנסות ממסים שנגבו במחוז בשנה הפיסקלית 2021. הכסף הזה מכסה את כל הוצאות המשילות של המחוז, כולל תשלום משכורות של כ־400 עובדים. הוא משמש גם להחזיר תשלומים בחוב בגובה כ־977 מיליון דולר על אג"ח שהמחוז הנפיק לאורך השנים. אם יוחלט לבטל את המחוז, אומרים המומחים, החוב הזה יהפוך לאחריות משלמי המסים במחוזות אורנג' ואוסאולה.

מנהיג המיעוט בסנאט של פלורידה, גארי פארמר הדמוקרט, ניסה לעשות תיקון בהצעת החוק כך שתכלול בחינה נוספת של חוב האג"ח, אך התיקון הזה לא עבר. פארמר אמר כי החוב באגרות חוב עלול להגיע לסך של יותר מ־2 מיליארד דולר, ורשויות המס מגדילות את ההערכה ככל שהן לומדות יותר על החובות התלויים של "רידי קריק". "זו החלטה בעלת השפעה רצינית ביותר", אמר, "ואנחנו לא מבינים עדיין כמה רחוק היא תשפיע".

לדבריו, אם החובות של 1.7 מיליארד דולר או יותר יוטלו מעכשיו על מחוזות אורנג' ואוסאולה, זה "עלול לעלות משהו כמו כמעט 1,000 דולר לכל משלם מסים".