בני משפחת המלוכה הסעודית מוכרים בתים, יאכטות ואמנות לאחר שנסיך הכתר קיצץ להם מקורות הכנסה

הנסיכים הבכירים בממלכה מנסים לייצר מזומנים ולהימנע מלעורר את תשומת-ליבו של הנסיך מוחמד בן סלמאן

נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן / צילום: Associated Press, Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace
נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן / צילום: Associated Press, Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace

נסיכים סעודיים מכרו נכסי מקרקעין, יאכטות ויצירות אמנות בארה"ב ובאירופה בסכום של יותר מ־600 מיליון דולר מאז שהשליט בפועל במדינה הידק את האחיזה בארנק של משפחת המלוכה העשירה כקורח.

העסקאות מייצגות שינוי חד בגורלם של נסיכים מזדקנים שהמירו רווחים מנפט בשנות ה־70 וה־80 להשקעות בכמה מהשווקים האקסקלוסיביים ביותר בעולם. סכומי הכסף העצומים הוצאו במידה רבה על נכסים שלא קל למכור, או בהוצאות שוטפות שאצל חלק מבני משפחת המלוכה הגיעו אפילו ל־30 מיליון דולר בחודש למימון עשרות עובדים ואורח חיים ראוותני, ובגלל שהם נסמכים על הממשלה למימון אורח החיים הזה, כל שינוי במדיניות יכול לזעזע את עולמם.

כעת, כמה מחברי משפחת המלוכה מוכרים נכסים במדינות זרות על מנת לייצר מזומנים לאחר שנסיך הכתר מוחמד בן סלמאן, בן ה־36 והשליט בפועל במדינה, ייבש הרבה ממקורות המימון שבעבר שימשו למימון הרגלי ההוצאה הקיצוניים, כך אומרים אנשים המכירים את הנסיכים שמוכרים מנכסיהם.

הנסיכים זקוקים לכסף מזומן על מנת לשלם חשבונות שוטפים כמו תחזוקה של נכסי מקרקעין, תשלום מסים, משכורות לעובדים ודמי חניה על מטוסים וסירות, כך אמרו האנשים. לדבריהם, במקרים מסוימים, יש להם גם מוטיבציה להחזיק בנכסים פחות מפוארים כדי להימנע מלמשוך את תשומת-ליבו של הנסיך מוחמד, שהגביל את הפריבילגיות שלהם ואת גישת בני משפחת אל־סעוד לכספי המדינה מאז שעלה לשלטון ב־2015. הממשלה בסעודיה מודעת למכירת הנכסים של הנסיכים.

"האנשים האלה לא עובדים, יש להם צוותים עצומים והם מפחדים [מהנסיך מוחמד]", אמר אדם המכיר את העסקאות. הנסיכים, הוסיף אותו אדם, רוצים "מזומן בכיס האחורי שלהם אבל שלא יהיה להם הון הבולט לעין".

הנסיך סגר את הברז

בין הנכסים שנמכרו לאחרונה, אחוזה כפרית בבריטניה בשווי 155 מיליון דולר, שתי יאכטות באורך יותר מ־60 מטר, ותכשיטים מהאימפריה המוגולית העתיקה שניתנו כמתנות חתונה על ידי מלך מנוח. המוכרים, ביניהם גם השגריר לשעבר לוושינגטון הנסיך בנדר בן סולטאן, היו פעם בין האנשים החזקים ביותר בערב הסעודית.

"באופן ברור קיצצו אותם לתקציב מוגדר וממושמע והם צריכים לחיות על זה", אמר ההיסטוריון הבריטי רוברט לייסי, שמתעד את קורות המשפחה המלכותית השולטת בסעודיה מאז שנות ה־80. הנסיך מוחמד "כאן לטווח ארוך והוא משנה דברים בחשיבה לטווח הארוך".

נציג של הנסיך בנדר אמר שהוא מכר את כל נכסיו במדינות זרות "בגלל שראה יתרון גדול יותר להשקעה בממלכה לאור העבודה המדהימה שנסיך הכתר עושה ביצירת כל הזדמנויות ההשקעה האלו".

הנסיך מוחמד דחק לשוליים קרובי משפחה שנראו כיריבים פוטנציאליים - כולל דוד שלו ואחיין שנעצרו ב־2020 - והפסיק את הפינוקים שניתנו לאלפי אנשי בית המלוכה, וכללו חופשות בתשלום במדינות זרות או תשלום חשבונות המים והחשמל בארמונות שלהם בסעודיה. פינוקים כאלה הצטברו לעלויות שנתיות לממשלה הסעודית של מאות מיליוני דולרים.

הממשלה סוחטת את בני משפחת המלוכה גם בדרכים אחרות

בני משפחת המלוכה הבכירים צברו מיליארדי דולרים כל שנה דרך מכירות נדל"ן ונפט וכן עסקאות עם הממשלה, והנסיך מוחמד קיצץ בחוזים האלה באופן הדרגתי. הממשלה סוחטת את בני משפחת המלוכה גם בדרכים אחרות, והשנה הטילה מס של 2,500 דולר על כל עובד נוסף אחרי העובד הרביעי. אצל בני המשפחה המעסיקים צוותים גדולים, המס מגיע למאות אלפי דולרים בשנה.

ניתן ללמוד ממסמכים דיפלומטיים אמריקאיים משנות ה־90 שנחשפו על ידי וויקיליקס שכמה מבני משפחת המלוכה ייצרו הון על ידי לקיחת הלוואות מבנקים מקומיים מבלי להשיב אותן, החרימו אדמה מפשוטי העם, או ניצלו לטובתם את מערכת הוויזות לעובדים זרים. אנשים המכירים את העניינים הפיננסיים של משפחת המלוכה אומרים שהנסיכים המשיכו להרוויח מתכסיסים כאלה עד שהנסיך מוחמד עלה לשלטון. מערכת מענקים לאלפי נסיכים סעודים, שלפי המסמכים האמריקאיים עולה לממשלת סעודיה מיליארדי דולרים כל שנה, נותרה על כנה, כך אמר אחד האנשים.

נסיכים רבים התאימו את אורח החיים שלהם לשינויים בכלכלה העולמית ולשינויים בערב הסעודית שבה "סגרו את הברזים", אמר אותו אדם.

"היה להם סטנדרט חיים שהוא מעבר לכל מה שניתן לצפות", אמר אדם אחר המכיר את העסקאות. "ההוצאה היא לא תיאמן. לוקח להם זמן להסתגל".

משרד התקשורת הסעודי לא הגיב לשאלות לגבי העניינים הפיננסיים של בני משפחת המלוכה.

כמה מהסעודים שבימים אלה מדללים נכסים עוכבו באופן זמני במלון ריץ־קרלטון בריאד ב־2017 בצעד שמבקרים הגדירו כהפגנת כוח של הנסיך מוחמד. הנסיך מצידו אמר שהמעצרים היו צעד במלחמתו נגד שחיתות. רבים מהמעוכבים שוחררו רק לאחר שחתמו על הסדרים פיננסיים שונים. מעצרים של דמויות בולטות נמשכו גם אחר כך, על פי המועצה נגד שחיתות בסעודיה.

בין המעוכבים במלון היה גם הנסיך המנוח טורקי בין נאסר. מפקד חיל האוויר לשעבר היה אחד האנשים שנחקרו על ידי משרד ההגנה הבריטי, בחשד שקיבל מחברת BAE Systems שוחד בתמורה לחוזים שמנים לאספקת מטוסי קרב וציוד צבאי אחר לסעודיה, בעסקת הנשק בשנות ה־80 המכונה עסקת אל ימאנה.

רוב בני משפחת המלוכה כבר לא יכולים לתווך בעסקאות מסוג זה תחת שלטונו של הנסיך מוחמד. לא ניתן היה להשיג נציגים של עזבונו של הנסיך טורקי ואחד מאחיו שעדיין חי לא ענה לשאלות על החקירה הבריטית. הנסיך מעולם לא דיבר על החקירה באופן ציבורי בימי חייו.

הנסיך טורקי מכר יאכטה באורך 61 מטר ב־2020 ובית בשווי 28.5 מיליון דולר בקהילה הסגורה בברלי פארק בלוס אנג'לס ב־2021, כך אמרו אנשים המכירים את העסקאות. הוא מת לפני שהושלמה מכירת הבית; את תגובת משפחתו לא ניתן היה להשיג. גם את תנאי ההסדר שסגר כדי להשתחרר מהמעצר בריץ לא ניתן היה לגלות. בעבר הוערך שוויו של טורקי מעל 3 מיליארד דולר, כך אמר פקיד בכיר סעודי אחד.

נסיכים אחרים שמכרו נכסים מעולם לא נעצרו. לדוגמא, ב־2021, הנסיך בנדר מכר אחוזה כפרית בקוטסוולדס, ממערב ללונדון תמורת 155 מיליון דולר, כך אמרו אנשים המכירים אותו ואת העסקה. בעבר היה קרוב למוקד הכוח בסעודיה, ושניים מילדיו משמשים בתפקידים הבולטים של שגרירים לוושינגטון וללונדון. הממשלה הבריטית סיימה ב־2007 ללא ממצאים חקירה על האשמות לפיהן גם בנדר התעשר מעסקת אל ימאנה. הנסיך בנדר הכחיש בתוקף שהסכומים המעורבים בעסקה היו עמלות סודיות שהוא קיבל.

הנסיך בנדר הוא בנו של הנסיך המנוח סולטאן בן עבד אל-עזיז, אחד מהענפים העיקריים של משפחת המלוכה שמקורות ההכנסה שלו התייבשו תחת שלטון הנסיך מוחמד. הנסיך טורקי היה גיס של הנסיך סולטאן.

אחוזות ויאכטות למכירה

העושר שצבר הנסיך סולטאן הצטבר במידה רבה בעקבות גישתו למימון, עובדים ומשאבים של הממשלה במשך כמעט חצי מאה בה כיהן כשר ההגנה, כך אומרים אנשים המכירים את עזבונו. הצהרות לבנקים שנצפו בידי הוול סטריט ג'ורנל מראים שבשנה בודדת, העביר עשרות מיליוני דולרים מחשבונות ממשלתיים בבנק הסעודי אמריקאי לחשבונות פרוקסי בשווייץ כדי לעזור לממן את אורח חייו. "כל זה נפסק ב־100%", אמר אדם המכיר את הפעילות.

לאחר שחשו יורשיו של הנסיך סולטאן בצביטה של הצעדים בהם נקט מוחמד, מכרו ב־2020 אחוזה בשכונת נייטסברידג' בלונדון שנמכרה במחיר שיא של 290 מיליון דולר, כך אמרו אנשים המכירים את בני משפחת המלוכה ואנשים המכירים את העסקה.

אחד מבניו של הנסיך סולטאן, הנסיך חליד בן סולטאן, שפיקד על חיילים לצד גנרל נורמן שוורצקופף במלחמת המפרץ הראשונה ב־1991, מכר אחוזה בפריז לא רחוק ממגדל אייפל תמורת יותר מ־87 מיליון דולר ב־2020 וסופר יאכטה באורך 67 מטר ב־2019, כך אמרו אנשים המכירים אותו ואת העסקאות.

כמה מילדיו של הנסיך סולטאן מנסים למשכן נכסים בינלאומיים על מנת למלא פער במימון ממקורות הכנסה מסורתיים, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. אחד מהם, הנסיך פאהד בן סולטאן, נתבע על ידי קרדיט סוויס בנובמבר בגלל שהגיע לחדלות פירעון על הלוואות שלקח למימון מחדש של סופר יאכטה בשווי 55 מיליון דולר ואחוזה בשווי 48 מיליון דולר מדרום ללונדון, כך ניתן ללמוד ממסמכים שהוגשו לבית המשפט.

הנסיכים חליד ופאהד קיבלו פנייה דרך נציגים שלהם אך סירבו להגיב על הדברים.

גארי הירשם, מייסד החברה המתמחה בנכסי יוקרה Beauchamp Estates, היה מעורב בכמה מהעסקאות של משפחת סולטאן, ואמר שבאופן כללי, הדור הצעיר יותר של בני משפחת המלוכה הסעודית כבר לא צריכים או משתמשים באחוזות העצומות שרכשו אבותיהם. הם מוציאים הרבה והיו מעדיפים מזומן זמין, אמר.

"הם רוצים להתפאר פחות, זו המגמה", אמר, והוסיף שלאחרונה רכשו כמה בתים קטנים יחסית.