שלושה מקרים של וריאנט BA4 התגלו בישראל

הוריאנט BA4 נמצא כרגע תחת מעקב ע"י ארגון הבריאות העולמי וטרם הוכרז כ"מטריד", אך הוא הוביל לעלייה בתחלואה בדרום אפריקה • בינתיים ממשיכה הירידה במספר המאומתים

נגיף הקורונה / צילום: Shutterstock
נגיף הקורונה / צילום: Shutterstock

על רקע הסרת המסכות בישראל, משרד הבריאות הודיע אתמול (א') על גילוי שלושה מקרים של וריאנט חדש, מסוג BA4. הוריאנט הזה הוכרז כוריאנט למעקב (כלומר, הוא הצליח להתבסס, לעומת אלפי וריאנטים אחרים שהופיעו ומיד נעלמו), אך עדיין לא נחשב לוריאנט מדאיג, משום שאין עדיין מידע לגבי האם הוא מדבק משמעותית יותר, אלים יותר או חומק בצורה טובה יותר מהחיסונים הקיימים או מחיסוניות המחלימים, בהשוואה לוריאנט BA2 שאיתו אנחנו מתמודדים היום.

בדרום אפריקה, שם מספר החולים הרשמי היה בירידה מאז אמצע דצמבר, לאחר שגל האומיקרון מסוג BA1 עבר את המדינה, חלה עלייה בתחלואה בימים האחרונים, ומספר החולים המדווחים רשמית הוכפל מכ-1,500 ל-3,000. במקביל חלה עלייה של 19% בשלושה שבועות גם במספר החולים המאושפזים. כך, נראה כי הוריאנט מדבק יותר מ-BA1 ו-BA2, אחרת כנראה לא היינו רואים שינוי מגמה. לא נראה כרגע שהוא מאוד קטלני במדינה זו, אך יש להזכיר שהיא עברה גלים קודמים עוצמתיים, ורוב אוכלוסייתה צעירה. ישנה גם אפשרות, ותקווה, שהוריאנט יהיה קטלני פחות מקודמיו.

מאומתי BA4 שהגיעו לישראל נכנסו מאיטליה, סינגפור ודרום אפריקה. נראה כי הוירוס מפושט למדי בעולם. כרגע משרד הבריאות לא ציין הגבלות על נכנסים מחו"ל, אלא דווקא נדונה היום אפשרות של מעבר מבדיקת כל הנכנסים לישראל, לבדיקה מדגמית או בדיקת הנכנסים רק ממדינות מסוימות.

גם באמריקה מתמודדים עם וריאנטים חדשים

בינתיים גם בארה"ב צץ וריאנט חדש, צאצא של BA2, ושמו BA2.12.1. קצב ההדבקה שלו גבוה משמעותית מזה של BA2 באוכלוסיית ניו יורק המחוסנת ברובה, שעברה את גל ה-BA1 (פרופיל דומה לישראל). בניו יורק אכן חלה עלייה קלה בתחלואה מאז אמצע מרץ, אך לא ברור אם זו כבר השפעת הוריאנט החדש, או שהעלייה החלה כאשר BA2 החליף את BA1. הוריאנט הניו יורקי הפך דומיננטי גם בהודו.

כל הוירוסים הללו דומים יותר לאומיקרון המקורי מאשר לוריאנטים אלפא, בטא, דלתא, וכן וריאנט ווהאן המקורי. לכן עולה השאלה האם הגיע הזמן לפיתוח חיסון קרוב יותר לאומיקרון. חברת פייזר העריכה לאחרונה כי לא יהיה לה חיסון כזה עד הסתיו הקרוב. עד אז, לא בטוח שתיוותר אוכלוסיה משמעותית שטרם חלתה בוריאנט זה.

גם חברת מודרנה מצפה לחיסון ייעודי לאומיקרון רק בסתיו, אבל היא פיתחה חיסון נוסף אשר כולל מוטציות מכמה זנים קודמים יחד, ואשר לדבריה מגן טוב יותר מפני אומיקרון מאשר החיסון הקיים של החברה.

אין ירידה בחולים הקשים

בינתיים בישראל, ממשיכה הירידה במספר המאומתים, אולם בשבועיים האחרונים לא חלה ירידה עקבית במספר החולים הקשים החדשים היומי או במספר הכולל של חולים קשים. ייתכן שחלק מן הירידה במספר המאומתים בשבועיים האחרונים, נובעת מסגירה של תחנות בדיקה מוסדיות, ומעבר של הציבור להסתמך עוד יותר על בדיקות האנטיגן הביתיות. כרגע מאושפזים כ-217 חולים קשה, ובכל יום מצטרפים כ-20 חולים קשה חדשים. מספר הנפטרים כרגע הוא 1 ביום בממוצע, אולם נתון זה לעיתים מתוקן לאחור.

עם ההחלטה להסיר את המסכות, שמגיעה על רקע של יציבות בתחלואה, יחד עם כניסה של וריאנט מדבק יותר, ייתכן שנראה עלייה בתחלואה. עוצמת העלייה תלויה ביכולת של הוירוס לחדור את החיסוניות של מחלימי האומיקרון. שני כוחות נוספים הפועלים בכיוונים מנוגדים על מגמת התחלואה, הם הצטברות מחלימים נוספים המחזקים את חיסוניות העדר, ובמקביל ירידה בחיסוניות אצל מחוסנים שטרם חלו.