רשות התחרות דורשת הבהרות מחברות הסלולר על שיתופי-הפעולה ביניהן

לאחר שהסכימה שחברות הסלולר ישתפו פעולה בהקמת אתרים, רשות התחרות מחשבת מסלול מחדש בנושא • ההערכות בחברות הן שהרשות נתונה ללחצים בשל הדרישות להפחתת יוקר המחיה

עו''ד מיכל כהן, הממונה על התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר
עו''ד מיכל כהן, הממונה על התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר

שיתופי-הפעולה בין חברות הסלולר על הכוונת של רשות התחרות. לגלובס נודע כי רשות התחרות פנתה לחברות הסלולר וביקשה לתאם עימן שיחת הבהרה בכל הקשור לשיתוף-הפעולה ביניהן בתחום האתרים הסלולריים, וזאת לאחר שבקשה שהגישו החברות בנושא לא עוררה התנגדות ואף התקבלה באהדה. ככל הנראה לחצים שהופעלו על הרשות בכל הקשור ליוקר המחיה, גרמו לממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, לחשב מסלול מחדש ולבחון את הנושא שנית.

חברות הסלולר (פרטנר, סלקום, הוט מובייל ופלאפון) הגישו בקשה למשרד התקשורת ולרשות התחרות לשתף פעולה בהקמת אתרים סלולריים, כך שהן יוכלו לפעול מול בעלי נכסים במשותף, וזאת על-מנת להוזיל את עלויות השכירות. הבקשה הוגשה כבר לפני מספר חודשים, אך משרד התקשורת טרם אישר אותה. לעומת זאת, רשות התחרות קבעה כי הנושא יכול לחסות תחת אסדרה עצמית של החברות, וכי לא נדרש אישור שלה להסדר כובל. החברות משכו את הבקשה שאליה צורפה גם חוות-הדעת של הכלכלן שלומי פריזט, שבה הובהר כי שיתוף-הפעולה לא מהווה פגיעה בתחרות.

חברות הסלולר משכו כאמור את הבקשה ובמקביל החלו בניסיון לארגן דפוסי פעולה שיסדירו את תהליכי העבודה בנושא. 

שינוי בעמדת רשות התחרות

בשלב מסוים חל שינוי בעמדת רשות התחרות, והיא החלה לשאול שאלות ולבקש הבהרות. גם במשרד התקשורת החלו לשאול שאלות, וזאת למרות ששני הגופים מודעים כבר שנים לנושא ואף עודדו אותו. החברות משתפות פעולה בהקמת אתרים סלולריים באופן פסיבי, כלומר עולות על התרנים אחת של רעותה, ואילו הציוד האלקטרוני נפרד לחלוטין, והדבר ידוע לכל.

אחת הערכות בשוק היא שהלחצים שהופעלו על רשות התחרות בעקבות גל העלאות המחירים במשק, הביאו את כהן לחשיבה מחדש בדרישה להבהרות. לכאורה, לרשות התחרות אין סיבה להתערב בשיתוף-פעולה מעין זה, שכל מטרתו היא להביא לשכירות נמוכה יותר על אתרים, אבל מאידך ייתכן שהרשות סבורה כי התחרות בין החברות היא גם על איכות רשת וכיסוי. כלומר, שהחברות צריכות להתחרות ביניהן על לקוחות גם בהיבט של אספקת כיסוי הולם.

אם זה אכן כך, מדובר בשינוי גישה משמעותי, אבל מכיוון ששיחת ההבהרה עם הרשות טרם התקיימה, קשה לדעת לאן היא חותרת והאם בכוונתה לשנות את מדיניותה בנושא, וסביר להניח כי החלטה שתפגע בשיתוף-הפעולה בין החברות משמעה פגיעה קשה בהן, ותקשה על הקמת אתרים נוספים שבתכנון.

ברקע הדברים חשוב לזכור כי אחד הגורמים שפעילים מאוד בניסיון להאט את שיתוף-הפעולה בין החברות היא תיבר ומגדלי תקשורת מקבוצת אלומה, שהגישו עתירה מינהלית נגד חברות הסלולר ונגד רשות התחרות על סירובן לאפשר לה לראות את הפניות ואת התכתובות בין הרשות לחברות. תיבר ומגדלי תקשורת אף דיברו עם משרד התקשורת בניסיון לשכנע אותו ששיתוף-פעולה בין חברות הסלולר מהווה פגיעה בתחרות ומנוגד למדיניות שר התקשורת יועז הנדל, שרוצה להאיץ את כניסת הדור החמישי ולשפר את החורים בקליטה. 

מרשות התחרות לא נמסרה תגובה.