החברה הבריטית שרוצה לקדם את מחקר האנדומטריוזיס

נשים הסובלות מאנדומטריוזיס, מחלה כרונית הקשורה במחזור החודשי וגורמת כאבים קשים, מאובחנות באיחור בגלל מודעות נמוכה של עולם הרפואה • אפליקציה בריטית שואפת להאיץ את האבחון ולעודד מחקר של המחלה

אישה בבדיקה אצל רופא / אילוסטרציה: Shutterstock
אישה בבדיקה אצל רופא / אילוסטרציה: Shutterstock

18 שנה, זה הזמן הממוצע לאבחון אנדומטריוזיס, מחלת כאב כרונית המאופיינת בצמיחת של רקמה הדומה לרירית הרחם במקומות מחוצה לו. מספר השנים הרב הזה נובע בעיקר ממודעות נמוכה למחלה בקרב נשים ובקרב רופאים. האבחון עצמו כרוך בפרוצדורה ניתוחית לפרוסקופית, שיקרה למערכת הבריאות וקשה רגשית למטופלת עצמה, וגם אחרי האבחון, הטיפולים שיש לרפואה להציע הם מוגבלים - ניהול של הכאב ותהליכי הדלקת, טיפול הורמונלי שמונע את המחזור, ניתוחים חוזרים להסרת הרקמה המיותרת, ובמקרים חמורים הסרת רחם, טיפול שנוי במחלוקת במקרה של אנדומטריוזיס. 

בכל זאת, גם אם אין תרופה, יש חשיבות אדירה לאבחון מוקדם, לתמיכה במטופלות ולנגישות לשירותים רפואיים, אומרת שנטל בל, אחת משתי המייסדות של חברת Syrona Health הבריטית, שפיתחה אפליקציה לתמיכה במטופלות אנדומטריוזיס. שנטל השתתפה בכנס של שגרירות בריטניה בישראל לעידוד השקעות בתעשיית הפם-טק. 

"נשים מגיעות עד כדי אובדנות"

"נשים לא תמיד יודעות שהכאבים שהן חוות בתקופת המחזור הם כאבים יוצאי דופן", אומרת בל. "אנחנו מוצאות אותם באמצעות הרשתות החברתיות, דרך מילות מפתח כמו מחזור כבד, כאבים באגן. היום, כאשר אותן נשים מגיעות לרופא עם כאבי אגן, אנדומטריוזיס לא תהיה הדבר הראשון שהרופאים הללו יחשבו עליו, ומחזור כבד לא תמיד ייחשב להפרעה. אנחנו רואים את הנשים הללו מגיעות עד כדי אובדנות, דיכאון, לא רק בגלל המחלה עצמה אלא בשל התסכול שכרוך בתהליכי אבחון בלתי נגמרים ובתחושה שמשהו עמוק לא בסדר, ולא יודעים מה".

בל הקימה את החברה עם שותפתה אניה רוי. השתיים הכירו במסגרת תואר ביזמות ביומד בקיימברידג', לאחר שבל כבר עבדה במחלקת המחקר של חברת פרוקטר אנד גמבל ובחברת פיליפס. רוי עצמה סובלת מאנדומטריוזיס. ב-2015, לא רק שהמחלה כמעט לא הייתה מוכרת, גם תחום הפמטק, טכנולוגיה למען בריאות האישה, כמעט לא היה קיים.

המטרה הראשונה שהוגדרה למוצר הייתה: להאיץ את תהליך האבחון. "אנחנו נותנים דרך האפליקציה גישה מהירה למומחים שיש להם ידע ספציפי בתחום. אנחנו מצליחים להוריד את קצב האבחון מ-18 שנים להרבה פחות. על גבי האפליקציה את יכולה לבצע גם מעקב סימפטומים, שמאוד מועיל לאבחון".

"אם אין מחקר, אין טיפול"

לדברי בל, עם הזמן הן גילו שנשים עם תסמונות גינקולוגיות שונות נתקלות בבעיות דומות. למשל, נשים עם וגיניזמוס (תופעה הגורמת כאבים בנרתיק ופוגעת ביכולת לקיים יחסי מין בחדירה), בעיות פוריות, שרירנים ברחם. "כעת המטרה שלנו היא ללוות את המטופלות משנות העשרה עד גיל מבוגר. קיבצנו נבחרת של מומחים שעוסקים בכל מעגל החיים הנשי, כולל פוריות ומנופאוזה, והוספנו גם פורומים לשאלות ולתמיכה, ובלוגים של מטופלות שמתארות את תהליך האבחון שלהן ואת ההתמודדות עם המחלה. ישנו גם שיווק של מוצרים על גבי האפליקציה, למשל מוצרים מבוססי CBD (נגזרת לא פסיכואקטיבית של קנאביס), לטיפול בכאב.

"המחשבה שלנו היא שאם אין מחקר, אין טיפול. ואם אין מודעות, גם אין מחקר. אין היום ניסיון לפתח ביומרקרים שיאפשרו אבחון של אנדומטריוזיס מהר ובשיטות פחות פולשניות, כי לא יודעים עדיין מה מנגנון המחלה, משום שאין מספיק מחקר. נעשו ניסיונות לבדוק את ההרכב של הפרשות הנרתיק, או של הפרשות המחזור, אבל לא ידוע שמשהו מזה הראה פוטנציאל.

"הרופאים בתחום שאלו בתחילת הדרך מדוע דרושה אפליקציה ייעודית? האם זה לא ייצור אבחון יתר? האם אנחנו לא יוצרים הטיה דווקא לאבחנה הזו? אבל אנחנו מרגישות שתגובות היתר נרגעו כאשר כל התחום של אפליקציות ניהול מחזור וניהול מחלה הפכו יותר פופולריות".

החברה ממומנת היום על ידי כמה משקיעים פרטיים בבריטניה ובאמצעות מענקים. "הבאזז של המונח פמטק מוביל לכניסת משקיעים לתחום, וזה נהדר", אומרת בל. "אבל אני רואה שיש עוד לאן להתקדם. לפעמים משקיעים אומרים שאנחנו דומים לחברה שאיננו דומים לה בכלל".