אינטל | בלעדי

כך מתכופפות ועדות התכנון כדי שאינטל תוכל להקים מפעל חדש בקריית גת

על רקע משבר המחסור בשבבים, אינטל העולמית מחפשת אתרים לבניית מפעלים נוספים • כדי שאחד מהם אולי יקום בקריית גת, בוועדת התכנון כבר הסכימו לקצץ בהקצאת השטחים הפתוחים

ביתן של אינטל / צילום: Shutterstock
ביתן של אינטל / צילום: Shutterstock

עיריית קריית גת ביקשה לערוך שינויים בתוכנית מתאר מחוזית רגע אחרי שזו כבר אושרה, כדי לאפשר הרחבה עתידית של מפעלי אינטל בעיר. השינויים המבוקשים, שאושרו לבסוף על ידי ועדת תכנון ארצית בחודש שעבר, קיצצו בהקצאה הנדרשת של שטחים פתוחים בקריית גת כדי לאפשר הרחבה עתידית של אזור התעשייה בעיר, בו ממוקמים מתקני הייצור של אינטל.

ענקית השבבים האמריקאית אינטל מפעילה כיום מפעל ייצור אחד בקריית גת (פאב 28) ובונה מפעל נוסף בעיר (פאב 38) בהשקעה של 10 מיליארד דולר. אולם לאור המחסור העולמי בשבבים, אינטל העולמית מחפשת מקומות להקים בהם מפעלים נוספים וישראל היא אחת האופציות, כך על פי המידע שהציגו נציגי אינטל ישראל ורשויות התכנון בדיון בחודש שעבר בוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע). אף שהשינויים המבוקשים בתוכנית המתאר המחוזית אושרו, אין ודאות שאינטל אכן תחליט להקים מפעל נוסף, שלישי במספר כאמור, בישראל.

 
  

חייבים להיות אטרקטיביים לאינטל

בינואר 2021 פרסמה המועצה הארצית לתכנון ובנייה, המוסד התכנוני העליון בישראל, להתנגדויות הציבור עדכון לתוכנית מתאר מחוזית הנוגע לאזור קריית גת. לאחר הפרסום התקבלו ארבעה התנגדויות לעדכון המתוכנן מהמועצה האזורית לכיש, מושב כרמי קטיף, משרד האנרגיה וחברת תשתיות ואנרגיה. הדיון וההכרעה בהתנגדויות על ידי הוולנת"ע, ועדת משנה של המועצה הארצית, הסתיים רק בינואר האחרון.

אולם שבוע לאחר שהתהליך הסתיים, שלחה מהנדסת העיר קריית גת מכתב לוועדה התכנון המחוזית במחוז דרום וביקשה לקיים דיון נוסף בנושא כדי לאפשר הרחבה של אזור התעשייה בקריית גת דרומה והרחבה עתידית של מתקני הייצור של אינטל. בעקבות זאת, פנה יו"ר הוועדה המחוזית דרום אל הוולנת"ע שקיימה דיון נוסף בנושא בחודש שעבר.
הרחבה עתידית של מתקני הייצור של אינטל דרשה בעצם צמצום של השטח הפתוח בתוכניות באופן שמפר את האיזון בינו לבין שטח בנוי וחורגת מהמרקם העירוני של קריית גת. כדי לקדם את השינוי המבוקש על ידי אינטל, הופיעו בפני הוולנת"ע שני נציגים של החברה - דוד חדד, סמנכ"ל תשתיות באינטל ישראל, ומרים וינשטיין, מנהלת רישוי תשתיות באינטל.

חדד דיבר על תנופת הבנייה של מפעלים על ידי אינטל. תנופת בנייה זו נובעת מהמחסור העולמי בשבבים, שהורגש מאוד בשנה האחרונה, וגם מתוכניתו של מנכ"ל אינטל העולמי פט גלסינגר להפוך את החברה למעצמה בייצור שבבים בהזמנה על בסיס פיתוח של לקוחות חיצוניים (פאונדרי), בניגוד למודל הקלאסי של החברה בו היא מייצרת שבבים שהיא עצמה מפתחת. בעסקי הפאונדרי רוצה אינטל להתחרות מול מובילת השוק TSMC מטאיוואן ולצורך זה היא צריכה יותר מפעלים.

בארה"ב בונה אינטל שני מפעלים באריזונה בהשקעה של 20 מיליארד דולר ומפעלי שבבים באוהיו בהשקעה שיכולה להגיע עד ל-100 מיליארד דולר. במקביל, אינטל מתכננת להשקיע לפחות 19 מיליארד דולר במפעל שבבים בגרמניה ונמצאת במגעים להשקעה באיטליה, כחלק מדחיפה שלה לכיוון אירופה.

"בעצם פעם ראשונה מזה 40 שנה שאינטל מתרחבת לאתרים נוספים ואנחנו חייבים לראות שאנחנו ממשיכים להיות רלוונטיים, ולאפשר לאינטל הרחבות ובלוחות זמנים קצרים כי המהפכה הזאת רק החלה", אומר חדד בוועדה. לדברי ויינשטיין, כדי שישראל תהיה אטרקטיבית עבור אינטל העולמית היא צריכה להבטיח שטח שיאפשר בנייה של לא פחות מארבעה מפעלים על 1,300 דונם. "ישראל תהווה אתר אטרקטיבי אם אנחנו נוכל להראות יכולת לבנות ארבעה מפעלים לפחות, פחות מזה יש אטרקטיביות במקומות אחרים, וכמו שנאמר גם אינטל היא לא חברה ציונית".

מי שמתגייס בוועדה כל כולו לטובת אינטל הוא אבירם דהרי, ראש עיריית קריית גת, שלא מתרגש מהפחתת השטח הפתוח הנדרשת בתוכניות. "אני תמיד אומר שקריית גת היא 16 אלף דונם שטובלים במיליון דונם ירוק, אז עוד 1,000 דונם פחות, זה לא הסיפור פה", אומר דהרי, שמציע לחפות על אובדן השטח הפתוח הנגזל בתוכנית ממקומות אחרים במערב העיר.

"זה זמן יקר שאסור לנו לאבד", הוא אומר. "הכללים השוטפים טובים לשוטף, עכשיו יש מלחמה, המלחמה מי יוביל את המהלכים בעולם... אנחנו עובדים מול אינטל והם רצים שנה לפני שהדירקטוריון בארה"ב מאשר להם".

"נפרק את התכנון הארצי בשביל כל מפעל?"

מי שמעלה הסתייגות לגבי השינוי המוצע לטובת אינטל הוא נציג קרן קיימת לישראל (קק"ל) שמתייחס לאופציות אחרות לאפשר התרחבות של אינטל שלא על חשבון הקטנת השטח הפתוח, כמו על ידי צמצום שטח ששווק לבנייה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). "תמיד הכי פשוט ללכת על קרקע פנויה", הוא אומר.

עוד הסתייגות מעלה אסף זנגורי, שמייצג את הארגונים הסביבתיים בדיון, ומביע חשש כי ההרחבה של מפעל אינטל תבוא על חשבון שטחי יער. "אני לא יודע מה התרומה של אינטל כמפעל לעומת מפעלים אחרי. אז כל מפעל שמגיע עכשיו אני אפרק את כל התכנון הארצי ואגיד לא צריך יערות ושטחים פתוחים בגלל שהגיע מפעל שמספק מקומות עבודה? זה שיקול שלא עולה על כל שאר השיקולים התכנוניים", הוא אומר. על אף ההסתייגויות, הוועדה אישרה כאמור את השינוי המבוקש.