בורסות עולם | סיקור שוטף

העליות בוול סטריט התמתנו בנעילה; מיקרוסופט זינקה, בואינג צללה

דאו ג'ונס ו-S&P500 עלו בכ-0.2%, נאסד"ק עמד במקום; תשואות האג"ח טיפסו • צים זינקה בכ-7.5%, צ'ק פוינט נפלה מעל ל-6% אחרי הדוחות • נעילה ירוקה בבורסות אירופה; דויטשה בנק צנח ב-6% בפרנקפורט

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, Christopher Penler
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, Christopher Penler

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:01

העליות בוול סטריט התמתנו לקראת הנעילה (וכמעט נמחקו לגמרי בנאסד"ק , שסיים את הערב בדומה לרמת הפתיחה). S&P500  עלה בכ-0.2% וכך גם דאו ג'ונס .

מיקרוסופט , שפרסמה אמש דוחות טובים, קפצה ב-5% וענקית כרטיסי האשראי ויזה  זינקה ב-6.4% לאחר שדיווחה על רווח של 1.7 דולר למניה ברבעון הפיסקלי השני. מנגד, אלפאבית (גוגל)  (שפרסמה גם היא דוחות אמש) איבדה כ-3.6%, נטפליקס  איבדה 5% ויצרנית המטוסים בואינג  נפלה ב-7.5%. מטא (פייסבוק) , שתפרסם תוצאות בעוד מספר דקות, איבדה 3.4%.

בישראליות, צים  זינקה בכ-7.5% בעוד צ'ק פוינט  נפלה ב-6.3% אחרי הדוחות.

בשוק האג"ח של ממשל ארה"ב תשואת האיגרת ל-10 שנים עלתה ל-2.81% ותשואת האג"ח לשנתיים טיפסה במעט ל-2.59%. מחיר הזהב ירד הערב בכ-1% ל-1,886 דולר, הנפט מסוג ברנט התקדם ב-0.3% ל-105.3 דולר לחבית.

21:45

המסחר בוול סטריט ממשיך להתקיים במגמה חיובית, אם כי התמתנו במעט העליות וכעת מטפסים המדדים ב-0.8% עד 1%.

מטא (פייסבוק) , שצפויה לפרסם דוחות הלילה בסיום המסחר, נופלת ב-4.6%. קונצנזוס האנליסטים בשוק מעריך שמטא תדווח על הכנסות בגובה של 28 מיליארד דולר ורווח מתואם למניה של 2.56 דולר, ירידה של כ-24% בהשוואה לרבעון המקביל. לאחר הדוחות הקודמים שלה, מטא התרסקה ב-26% ומחקה יותר מ-200 מיליארד דולר בשווי השוק שלה ביום מסחר אחד - ירידת השווי הגדולה ביותר בהיסטוריה.

במניות הישראליות נרשמות ירידות חדות לגמידה סל, פלוריסטם , צ'ק פוינט , אנלייבקס  ומיטק . מנגד, אינוויז  מזנקת ב-10%, ווקמי וצים בכ-8.5%.

בסחורות - מחירי הנפט הגולמי עולים בכ-0.2% ל-105.2 דולר לחבית ברנט ו-101.9 דולר לחבית נפט אמריקאי. הזהב ממשיך להיסחר בירידה של 1% סביב 1,887 דולר לאונקיה. בקריפטו - הביטקוין נסחר בעלייה קלה בהשוואה לאתמול, סביב 39 אלף דולר.

20:05

העליות בוול סטריט מתחזקות ושלושת מדדי המניות הגדולים מטפסים ביותר מ-1.2%. בראש הנאסד"ק מיקרוסופט  שמזנקת כבר ביותר מ-7% לאחר הדוחות שפרסמה אמש. מיקרוסופט עקפה את התחזיות לאחר שדיווחה על רווח של 2.22 דולר למניה, כאשר התחזיות היו לרווח מתואם של 2.19 דולר למניה. בשורת ההכנסות דיווחה כי גלגלה 49.36 מיליארד דולר ברבעון, מעל הצפי בשוק להכנסות של 49 מיליארד דולר וגידול שנתי של 18%.

עוד עליות חדות רושמות אנפייז אנרג'י , ויזה והמתחרה מסטרקארד , ג'יי.די קום הסינית, בוקינג הולדינגס  וצים. מנגד, בואינג מאבדת 7.5%, נטפליקס נחלשת ב-3% וגוגל ב-2%.

18:55

המסחר בבורסות אירופה ננעל במגמה חיובית, לאחר מסחר הפכפך לאורך היום שנע בין ירידות לעליות. מדד דאקס  עלה בכ-0.3%, פוטסי  וקאק  הוסיפו 0.5%. דויטשה בנק  בלט לשלילה בפרנקפורט כאשר צלל ב-6% במחזור הגבוה במדד, ומנגד נרשמו עליות חדות להלופרש , דליוורי הירו  ולינד .

בוול סטריט נשמרות העליות במדדי המניות, כאשר נאסד"ק מוסיף 0.6% ואילו דאו ג'ונס ו-S&P500 מתקדמים ב-0.8%. תשואות האג"ח הארוכות עברו לעלייה, ותשואת האג"ח ל-10 שנים עולה ל-2.79%.

הירידה של מניית בואינג צומצמה לכ-7%, אלפאבית שוב יורדת בכ-4% וכך גם נטפליקס. המניות הסיניות בולטות לטובה, בהן פינדואודו , ג'יי.די.קום, באידו ועליבאבא. מיקרוסופט גם ממשיכה לרכז עניין ומטפסת בקרוב ל-6%.

בישראליות: צ'ק פוינט  מאבדת 4% אחרי הדוחות, גמידה סל  מוחקת 8.5% וגם דריו הלת', מאנדיי , למונייד ופייבר מאבדות גובה. מנגד, אינוויז, ווקמי וצים  מתקדמות.

17:50

מסחר תנודתי בוול סטריט: המדדים שוב ירוקים, כשנאסד"ק מטפס ב-0.7%, S&P500 ב-0.6% ודאו ג'ונס ב-0.4%. 

אלפאבית (גוגל)  צמצמה את הירידה שלה ל-2.5%, בעוד שמיקרוסופט  מטפסת 5.5%. עוד בענקיות הטק: אחרי שצללה ב-12% אתמול, טסלה  מתחזקת ב-2.6%, אפל  ואמזון  רושמות עליות מתונות ועליבאבא  הסינית עולה ב-2.9%. מטא (פייסבוק) , שתפרסם דוחות הלילה, מאבדת 1.8% ונטפליקס  יורדת ב-4%.

17:35

העליות בוול סטריט נמחקו והמדדים עברו לירידות: דאו ג'ונס ונאסד"ק יורדים ב-0.3%, S&P500 ב-0.1%. בראש הדאו אנפייז אנרג'י  שמזנקת ב-9% (וגם המתחרה הישראלית סולאראדג'  בולטת עם עלייה של 5.2%) וכן ויזה  שקופצת 8% לאחר דוחות חזקים שהעידו על עלייה של 21% ברווח הרבעוני. בתחתית - בואינג  שצוללת מעל ל-12% אחרי הדוחות (ראו עדכון קודם).

בשוק הסחורות נרשמות ירידות של כ-1% במחירי הנפט הגולמי והזהב. הברנט יורד ל-103.9 דולר לחבית והנפט האמריקאי ל-100.4 דולר. הזהב ירד ל-1,887 דולר - ירידה של כמעט 3% בתוך שבוע. גם בקריפטו המגמה שלילית, הביטקוין  נחלש ל-38.9 אלף דולר והדוג'קוין - שזינק ב-30% לאחר אישור רכישת טוויטר ע"י אילון מאסק, מחובבי המטבע - נופל ב-8.5%.

באירופה נמשכת המגמה המעורבת. מדד דאקס נסחר בירידה של 0.6%, כאשר מכביד עליו במיוחד דויטשה בנק  שצונח ב-6.3% במחזור ענק. פוטסי עולה בכ-0.1% לאור עליות יפות של גלנקור, HSBC (שאתמול צנח אחרי הדוחות) וחברת התרופות גלקסו-סמית'-קליין  שמטפסת אחרי תוצאות רבעוניות חזקות.

ד"ר רון אייכל, אנליסט ראשי בקולמקס שוקי הון, פרסם המלצת מכירה למניית טסלה - אחרי שניפצה את תחזיות האנליסטים לרבעון החולף הן ברווח והן בהכנסות. "מניית טסלה נמצאת מתחת לשיא כל השיאים ונשאלת השאלה האם לאחר ירידה של כ-25% מחודש ינואר היא כבר שווה את מחירה", מציין אייכל ומוסיף כי "אם העולם יכנס למיתון בגלל העלאות הריבית המהירות, התפרצות הקורונה המחודשת בסין או בגלל התפתחות של מלחמה עולמית, גם חברת טכנולוגיה עלולה למצוא עצמה במצב בו תתקשה להמשיך לצמוח". "כמו כן, חשוב להדגיש שהמתחרות בתחום הרכב החשמלי כמו ג'ילי הסינית, פולסטר של וולוו ועוד, צוברים תאוצה ומדביקים את הפער - דבר שעשוי להקשות על טסלה בעתיד".

16:31

המסחר בוול סטריט נפתח במגמה חיובית. כאשר שלושת המדדים מתקדמים בכ-0.4%. בשוק האג"ח של ממשל ארה"ב נמשכת ירידת התשואות, כאשר תשואת האיגרת ל-10 שנים נחלשת ב-3 נקודות ועומדת על 2.73% ותשואת האג"ח לשנתיים נופלת ב-7 נקודות ל-2.51%.

ספוטיפיי טכנולוג'י  צונחת בכ-10% לאחר שפרסמה דוחות לרבעון הראשון, על אף שרשמה עלייה של 19% במספר משתמשים הפעילים שלה, שהגיע ל-422 מיליון. החברה דיווחה על הכנסות של 2.66 מיליארד דולר, מעט מעל התחזית, ועל רווח מתואם של 21 סנט למניה בעוד שהצפי בשוק היה להפסד של 25 סנט למניה.

בואינג  נחלשת לאחר שפספסה את התחזיות בענק: דיווחה על הפסד של 2.75 דולר למניה בעוד שבשוק ציפו להפסד של 27 סנט בלבד. יצרנית המטוסים סיכמה את הרבעון עם הכנסות של כ-14 מיליארד דולר - שני מיליארד מתחת לתחזית.

אחרי הדוחות שפורסמו אמש אלפאבית (גוגל)  מאבדת כ-4% בעוד שמיקרוסופט  מטפסת בכ-4%. בשל התוצאות המאכזבות, דויטשה בנק הוריד את מחיר היעד של מניית אלפאבית מ-3,150 דולר ל-2,900 דולר (בהשוואה לשער של 2,373 דולר בנעילה אתמול).

14:43

גילת , ספקית טכנולוגיה לתקשורת לוויינית, הודיעה היום על זכייה בחוזה בהיקף של מיליוני דולרים באפריקה. חברת התקשורת הסלולרית Intelsat מהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו בחרה בגילת לאספקת תמסורת סלולרית מבוססת לוויין, על מנת לספק תקשורת סלולרית לכ-1,000 אתרים מרוחקים שלא היה בהם עד כה כיסוי של שירותי תקשורת.

14:05

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של עד 1.1%. באירופה נמשכות עליות קלות במדדי המניות.

במסחר המוקדם רושמת מיקרוסופט  עלייה של כ-5% לאחר שפרסמה אמש דוחות טובים. מנגד, אפלאבית יורדת ב-3.6%.

12:10

עליות קלות באירופה כעת. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של עד 1%.

חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט  פתחה את שנת 2022 עם רבעון ראשון חיובי, בו עקפה את תחזיות האנליסטים ואת אמצע טווח התחזית שהיא עצמה מסרה בעבר. הכנסות החברה ברבעון הסתכמו בכ-543 מיליון דולר, צמיחה של 6.9% ביחס לרבעון המקביל ב-2021. כל קווי הפעילות צמחו ברבעון אך בקצבים שונים: ההכנסות ממוצרים ורישיונות צמחו ב-6% ל-116 מיליון דולר, ההכנסות ממנויי אבטחה צמחו ב-13.6% לכ-202 מיליון דולר וההכנסות מעדכוני תוכנה ומתחזוקה צמחו ב-1.9% לכ-225 מיליון דולר.

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP ), עלייה בהוצאות התפעוליות הקטינה את הרווח הנקי ב-7.4% לכ-169 מיליון דולר. על בסיס Non-GAAP , בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, הרווח הנקי הסתכם בכ-204 מיליון דולר, ירידה מ-211 מיליון דולר ברבעון המקביל, אך הרווח הנקי למניה גדל ב-3 סנטים ל-1.57 דולר, גבוה מתחזיות השוק. זאת על רקע המשך ירידת מספר המניות של צ'ק פוינט בעקבות הרכישה העצמית של מניות שהחברה מבצעת. 

בזירת הקריפטו הביטקוין רושם עלייה קלה ונסחר סביב 38,900 דולר והאת'ריום עולה ב-1.5% ל-2,870 דולר.

שי דתיקה מייסד ומנכ"ל חברת המסחר בנכסים דיגיטליים INX, מציין כי "כל כמה ימים, מדינה אחרת מתקדמת לעבר אימוץ הביטקוין בהליך חוקי או יצירת מטבע משלה, היום זו ברזיל שמתקדמת לקרון של רכבת זו. כבר לא ניתן לעצור את הדהירה אל עבר אימוץ הביטקוין כמטבע בינלאומי. המטבעות הקריפטוגרפיים ובראשם הביטקוין הם נכס לגיטימי בסל ההשקעות של משקיעים רבים. קיימות סיבות רבות לאימוץ מטבעות קריפטוגרפיים ע"י מדינות, בראשן, אלו שאי-יציבות כלכלית מאפיינת אותן, אבל גם מציאת אלטרנטיבה לדולר, לארה"ב ולמערכת הסוויפט, כשולטת בעולם הכלכלי, על ידי מדינות שנמצאות בצד השני של המתרס כמו צ. קריאה/רוסיה/איראן. צעדים אלו עשויים להיות קריטיים לאמריקאים אשר עלולים לאבד את ההגמוניה של הדולר בעולם וזה איום שאינו רק כלכלי אלא גם ביטחוני".

10:15

מגמה מעורבת נרשמת בפתיחת המסחר בבורסות אירופה בהמתנה לדוחות ונתוני מאקרו. המשקיעים ממשיכים לעקוב אחרי ההתפתחויות בזירת המלחמה באוקראינה.

חברת גזפרום שנמצאת בשליטת ממשלת רוסיה הפסיקה היום (ד') בבוקר את אספקת הגז לפולין ולבולגריה, כפי שהודיעה שתעשה בימים האחרונים. הצעד נחשב כאיתות למדינות גדולות במערב אירופה, בעיקר גרמניה ואיטליה, בנוגע לדרישה הרוסית לשלם בעבור הגז הרוסי ברובלים. רוב המדינות (מלבד הונגריה וסלובקיה) הודיעו כי ייסרבו לעשות זאת, והניתוק של פולין ובולגריה נעשה על רקע זה. גם גרמניה הודיעה כי לא תבצע את הצעד, אך ככל הנראה הרוסים עדיין אינם מעוניינים להחריף את המשבר ולהפסיק את יצוא הגז לגרמניה, שמניב לרוסים מאות מיליוני אירו מדי יום. 

בטוקיו ננעל המסחר בירידה של כ-1.2% במדד הניקיי. הבורסות בסין מזנקות ביותר מ-2%.

09:20

דויטשה בנק דיווח על רווח של 1.06 מיליארד אירו ברבעון הראשון של השנה, בכ-5% מעל צפי האנליסטים. עם זאת, הבנק הזהיר עלייה בהוצאות בהמשך השנה.

08:05

המסחר באסיה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת, לאחר יום של ירידות חדות בוול סטריט. שמדד הניקיי בטוקיו יורד בכ-1.4% ואילו בהונג קונג ושנחאי נרשמות עליות קלות.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של עד 0.7%.

המגמה השלילית בניו יורק נמשכה כאמור גם אתמול. מדד נאסד"ק נחתך 3.9%, מדד דאו ג'ונס ירד 2.4% ומדד S&P 500 נסוג 2.8%. כל מניות הדאו סיימו את היום באדום. הנאסד"ק ממשיך ונסוג לתוך טריטוריה דובית ונמצא עתה יותר מ-22% מתחת לשיא. 

בזירת המסחר בסחורות מחירי הנפט הגולמי עולים בשיעורים קלים. מחיר הזהב רושם ירידה קלה ואילו הביטקוין רושם עלייה קלה ונסחר סביב 38,400 דולר. 

חברת אלפאבית פרסמה הלילה (ג') את דוחותיה הרבעוניים. האנליסטים בשוק לא היו אופטימיים, ולראשונה זה שבעה רבעונים העריכו שהרווח ירד ויעמוד על 25.6 דולר למניה (לעומת כ-26.3 דולר ברבעון המקביל אשתקד). בפועל, החברה האם של גוגל דיווחה על רווח למניה של 24.62 דולרים, לעומת תחזיות שעמדו על 25.91 דולר למניה. עוד הודיעה החברה על תוכניות רכישות עצמיות בהיקף של 70 מיליארד דולר. 

מיקרוסופט עקפה את התחזיות לאחר שדיווחה לאחר סיום המסחר בניו יורק על רווח של 2.22 דולרים דולר למניה, כאשר התחזיות היו לרווח מתואם של 2.19 דולר למניה. בשורת ההכנסות דיווחה כי גלגלה 49.36 מיליארד דולר ברבעון, מעל הצפי בשוק להכנסות של 49 מיליארד דולר וגידול שנתי של 18%.

סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר, מציין בסקירה שפרסם כי "האתגרים הנוכחיים בעולם נראים יותר כמו עלילה של מותחן מאשר מציאות שמתאימה לתחזיות כלכליות. הפלישה הרוסית לאוקראינה הפכה על פיה את אסטרטגיית האנרגיה של אירופה והאטה את תחזיות הצמיחה ברחבי העולם בד בבד עם סגרי קורונה נוספים בסים שמוסיפים לפגיעה בשרשרת האספקה. אי הודאות הופכת את תחזית ההשקעות שלנו לזהירה יותר". 

בהתייחסו לצמיחה אומר מונייה: "מחירי סחורות גבוהים יותר בעקבות העימות באוקראינה החלישו את תחזית הצמיחה הגלובלית, במיוחד באירופה שחווה קומבינציה של אינפלציה גבוהה וצמיחה נמוכה. חלק מהשיפורים בשרשרת האספקה שנצפו בסוף 2021 נעצרו או אפילו החמירו וזמני האספקה התארכו שוב. אנו מצפים שזה יעיב על המחירים לצרכן ואנו צופים עלייה שנתית של 6.7% בארה"ב בסוף 2022 ו-5% בגוש האירו. במילים אחרות, למרות הידוק המדיניות המוניטרית, עדיין יש דרך ארוכה לחזור לרמות אינפלציה "נורמליות". התחזית שלנו היא שעימות מתמשך באוקראינה יחתוך את הצמיחה הגלובלית השנה בשיעור של 0.5% עד 1%".

לפי מונייה שווקי המניות כבר מתמחרים את המצב, לפחות חלקית, "החדשות הטובות למשקיעים במניות הן שפקטורים שליליים רבים כבר מהווים חלק מהנרטיב בשווקים ולכן מתומחרים לפחות באופן חלקי בשווי המניות, כשהצמיחה הכלכלית מאטה מרמות גבוהות אך עדיין נותרת חיובית. הקונצנזוס בארה"ב ובאירופה הוא חיובי והתחזיות לשנת 2022 במלואה מצביעות על גידול של 10% ברווח הממוצע למניה בארה"ב ו-11% גידול באירופה. יחד עם זאת, זו רק תמונה חלקית, הצפי לצמיחה ברווח למניה של S&P 500 עומד על 4.5% ברבעון הראשון אך הגידול מונע בעיקר ממניות אנרגיה, חומרים, תעשיה, בריאות וטכנולוגיה. בניכוי מניות האנרגיה מדובר בקיטון של 1.1% עם קיטון בתחזית לסגמנטים דוגמת מוצרי צריכה, פיננסים, תשתיות ושירותי תקשורת".

"אנו מאמינים כי הגיוני להישאר מושקעים באופן מגוון במניות מסקטורים שונים. אנו ממשיכים להחזיק בהמלצת משקל חסר לאג"ח ובהמלצה נייטראלית לשוק המניות. בתוך שוק המניות הקטנו את האחזקה שלנו במניות של חברות קטנות (Small Cap) למשקל חסר ואנו ממשיכים להעדיף את שוק המניות הבריטי, מניות ערך ואת מגזרי האנרגיה והבריאות. הגדלנו את החשיפה גם לשוק המניות האמריקאי בעקבות מאפייניו ההגנתיים - תלותו הגדולה יחסית בשוק המקומי והשפעה נמוכה יותר של העימות באוקראינה. אנו ממשיכים גם לשמור על חשיפה במשקל יתר לסל מגוון של סחורות ולאלוקציה שלנו לנדל"ן באירופה כמו גם על כרית מזומנים גדולה כמפתח לניצול הזדמנויות השקעה במהלך התפתחותן", מסכם מונייה.