רגע האמת של אירופה? רוסיה הפסיקה אספקת הגז לפולין ולבולגריה

חברת גזפרום הפסיקה את אספקת הגז למדינות, בצעד שנחשב לאיתות למדינות גדולות במערב אירופה • המשמעות היא שייתכן כי אירופה הגיעה ל"רגע האמת" מבחינת אספקת הגז הרוסי, וכי למרות ניסיונותיה להתחמק מהשלכות על יבוא הגז שלה, הסנקציות הבינלאומיות והתגובה הרוסית אליהן מחייבות אותה להימנע ממנו בפועל

מתקן של יצואנית הגז הרוסית גזפרום / צילום: Shutterstock, Merkushev Vasiliy
מתקן של יצואנית הגז הרוסית גזפרום / צילום: Shutterstock, Merkushev Vasiliy

חברת גזפרום שנמצאת בשליטת ממשלת רוסיה הפסיקה היום (ד') בבוקר את אספקת הגז לפולין ולבולגריה, כפי שהודיעה שתעשה בימים האחרונים. הצעד נחשב כאיתות למדינות גדולות במערב אירופה, בעיקר גרמניה ואיטליה, בנוגע לדרישה הרוסית לשלם בעבור הגז הרוסי ברובלים. רוב המדינות (מלבד הונגריה וסלובקיה) הודיעו כי ייסרבו לעשות זאת, והניתוק של פולין ובולגריה נעשה על רקע זה. גם גרמניה הודיעה כי לא תבצע את הצעד, אך ככל הנראה הרוסים עדיין אינם מעוניינים להחריף את המשבר ולהפסיק את יצוא הגז לגרמניה, שמניב לרוסים מאות מיליוני אירו מדי יום.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם בתחילת החודש על צו מיוחד הדורש ממדינות המקבלות גז רוסי לפתוח חשבונות רובלים בבנק גזפרום (שעדיין מוחרג מהסנקציות האירופיות כדי לאפשר רכש אנרגיה רוסית). הוא אמר כי מדינות שלא יעשו זאת יעמדו בפני הפסקה מיידית של האספקה. "אנחנו לא נהיה ארגון צדקה", אמר פוטין. עם זאת, במקביל לדברים הוא התקשר לקנצלר גרמניה אולף שולץ ולראש ממשלת איטליה מריו דראגי, ולפי דיווחים על השיחות אמר להם כי "אין להם מה לדאוג" לגבי האספקה אליהם.

הממשלה הפולנית הודיעה כי היא "ערוכה ומוכנה" להפסקת הגז הרוסי וכי אין לה כוונה לשלם ברובלים בעבורו. למדינה יש טרמינלים להפקה מחדש של גז מאוניות גז מונזל (LNG) בים הבלטי והיא עובדת על רכש מוגבר שאמור לפצות על הגז הרוסי. בולגריה תלויה נכון להיום באופן משמעותי בגז הרוסי, אך גורמים בשוק העריכו כי היא עשויה לפצות על הפסקת ההזרמה מרוסיה בגז שיגיע דרך טורקיה.

המחיר העתידי של מגה-וואט שעה מגז טבעי באירופה זינק ב-17% בתגובה למהלך, לפי דיווח סוכנות הידיעות "רויטרס", שהעריכה כי הסוחרים חוששים בעיקר מהתרחבות עצירת אספקת הגז הרוסי גם למדינות נוספות. "מדובר בנקודת מפנה שהואצה על ידי רוסיה", אמר בכיר פולני בתחום האנרגיה במדינה. "רויטרס" דיווחה כי ברומא ובברלין "עוקבים אחרי המצב" אך לא מודאגים בשלב זה מניתוק הגז הרוסי.

לפי הדיווחים, במסגרת המנגנון החדש - שנועד לתמוך ברובל ולהזרים כמויות גדולות של המטבע בשער המרה עדיף לכלכלה הרוסית - כל הלקוחות של גז רוסי צריכים לשלם דרך חשבונות מיוחדים במוסדות פיננסיים במדינה. המדינות צריכות לפתוח חשבון רובלים וחשבון מט"ח, והבנק ימיר את התשלום שלהם לרובלים בשער שייקבע על ידו. צעד זה יתמוך בייצוב המטבע ובשער חזק יחסית למטבע הרוסי. פולין סירבה לעשות זאת, ולפי הדיווחים אחרי אזהרה של כמה ימים - נותקה אספקת הגז.

המשמעות היא שייתכן כי אירופה הגיעה ל"רגע האמת" מבחינת אספקת הגז הרוסי, וכי למרות ניסיונותיה להתחמק מהשלכות על יבוא הגז שלה, הסנקציות הבינלאומיות והתגובה הרוסית אליהן מחייבות אותה להימנע ממנו בפועל. בגרמניה הזהירו הרשויות כי עצירה מוחלטת באספקה תוביל לתוצאות "קטסטרופיות" למשק הגרמני, כולל מיתון והגברת האבטלה. גם איטליה תלויה באופן משמעותי בגז הרוסי. אחד היתרונות של התזמון הנוכחי הוא האי-צורך בחימום לצורך חימום הבתים, בשל מזג האוויר המתחמם.

מחיר הגז זינק היום ב-20% בתגובה להתפתחויות, לרמה של 117 אירו למגה-ואט לשעה. נשיאת הנציבות האירופית אורוסולה פון דר ליין האשימה את רוסיה ב"סחטנות" ובשימוש במקורות האנרגיה שלה כבנשק נגד אירופה. "זהו ניסיון נוסף של רוסיה להשתמש בגז לסחיטה באיומים", כתבה פון דר ליין. היא הבהירה כי הדרישה לשלם ברובלים מנוגדת לניסוח החוקי של החוזים הקיימים, ש-97% דורשים תשלום באירו או בדולרים. היא אמרה כי האיחוד "התכונן למהלך", וכי יוכל לפצות על האספקה החסרה על ידי העברה פנימית של גז ושל חשמל.

ראש ממשלת בולגריה אמר כי "אין סכנה בטווח הקרוב" להפסקה באספקת הגז הפנימית, והאשים את רוסיה ב"סחיטה חד-צדדית בלתי מתקבלת". הוא אמר כי הממשלה "עוברת מחדש" על החוזים הקיימים מול גזפרום. שר האוצר הבולגרי אמר כי המדינה מסרבת לשלם בעבור הגז ברובלים, משום "שלא ברור לנו מה יהיה שער החליפין". הוא הוסיף כי "כל עוד אני שר האוצר, לא ננהל משא-ומתן תחת איומים".