רוסיה ניסתה למכור כמות עצומה של נפט. אף אחד לא רוצה אותו

יצוא הנפט הגולמי של רוסיה נתקע אחרי שרוסנפט, חברת הנפט הלאומית, לא הצליחה למצוא קונים על רקע הסנקציות נגד המדינה בעקבות הפלישה לאוקראינה

מתקנים של חברת הנפט רוסנפט בעיר טואפסה ברוסיה / צילום: Shutterstock, Vladimirkarp
מתקנים של חברת הנפט רוסנפט בעיר טואפסה ברוסיה / צילום: Shutterstock, Vladimirkarp

רוסיה לא מצליחה למכור כמות עצומה של נפט, סימן לכך שסנקציות שיוטלו בקרוב נגד חברת הנפט הלאומית ענקית גורמים לתהפוכות בתעשיית אנרגיה שהיא אחד מעמודי התווך של הכלכלה החבולה שלה.

מוסקבה שמרה על קצב מהיר של יצוא אנרגיה בשני החודשים שלאחר הפלישה לאוקראינה, והכניסה כספים שקייב אומרת שמממנים את מכונת המלחמה של הקרמלין. רבות מבנות־בריתה של ארה"ב החריגו את משלוחי הנפט והגז מסנקציות החריפות שהטילו על רוסיה. יבואנים בהודו ובמדינות אחרות שמחו לקנות נפט רוסי בזול בזמן שמחירי האנרגיה משתוללים.

אבל בימים האחרונים היצוא נפגע כשרוסנפט, חברת הנפט הלאומית, נאבקה למצוא מספיק קונים כדי למלא צי של ספינות מיכליות, כך אומרים סוחרים המכירים את המכירות. היצרנית, שלממשלה יש חלק מיעוט באחזקותיה, הזמינה חברות להציע הצעות על הנפט בשבוע שעבר, כך אומרים סוחרים וכך ניתן ללמוד ממסמך שנצפה בידי ה"וול סטריט ג'ורנל".

לדובר של רוסנפט לא הייתה תגובה מיידית.

הסנקציות מתחילות להפריע 

הבעיות עם המכירה נותנות אינדיקציה מוקדמת שסנקציות אירופיות נגד רוסנפט, שאמורות להיכנס לתוקפן ב־15 במאי, כבר מתחילות להפריע ליכולתה של רוסיה להעביר נפט גולמי משדות הנפט לקונים במדינות אחרות.

הסנקציות פחות חמורות מאשר איסור מלא על יבוא רוסי. הרבה צופים כי שאירופה בסופו של דבר תאמץ באופן מדורג איסור מפורש על יבוא נפט רוסי - נשיא צרפת שנבחר מחדש עמנואל מקרון מנסה לקדם אמברגו, אבל גרמניה והונגריה מתנגדות לכך. ישנן מדינות נוספות המתנגדות לאמברגו מלא.

אבל סנקציות שכבר יושמו על־ידי האיחוד האירופי באמצע מרץ ושוכפלו גם בשווייץ, יאסרו על חברות גם למכור הלאה נפט של רוסנפט מחוץ לאירופה. זה כולל מכירות בשוק האסייתי הגדול, בייחוד הודו, שספגה חלק מהביקוש לנפט רוסי מאז שמוסקבה פלשה לאוקראינה.

סוחרים עדיין יהיו מסוגלים להביא נפט גולמי של רוסנפט ומוצרים מזוקקים לאיחוד האירופי ולשווייץ, שהוחרגו מהסנקציות כדי להימנע מלהחמיר מחסור בדיזל ובדלקים אחרים. אבל חברות רבות באירופה מוצאות במהירות מקורות לא רוסיים לנפט. הסנקציות מכוונות גם נגד טרנסנפט, החברה המנהלת את רשת הצינורות המסועפת ברוסיה המובילה נפט לנמלים, והדבר יוצר מכשול נוסף לניהול הדלק מרוסיה. 

זעזוע נוסף לכלכלה

אם רוסנפט תמשיך להתקשות למכור, זה יהיה זעזוע נוסף לכלכלה שכבר ננעלה מחוץ לרוב המסחר והפעילות הפיננסית של המערב. החברה אומרת כי היא משלמת המסים הגדולה ביותר ברוסיה ואחראית לחמישית מההכנסות בתקציב. בסך־הכול אחראיות מכירות הנפט והגז ברוסיה ל־45% מהתקציב הפדרלי ב־2021, על־פי סוכנות האנרגיה הבינלאומית.

"אם הם לא יכולים למכור, הם יצטרכו להתחיל להיסגר", אמר אדי אימזירוביץ', עמית מחקר בכיר במכון אוקספורד ללימוד אנרגיה ולשעבר מנהל המסחר בנפט בחברת־בת של גזפרום, חברת הגז הלאומית הרוסית.

רוסנפט, המנוהלת על־ידי איגור סצ'ין, מקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין כבר שנים, הזמינה בשבוע שעבר הצעות על כ־5.1 טונות מעוקבות של נפט מהרי אוראל - כ־38 מיליון חביות, מספיק כדי למלא 19 ספינות מיכליות גדולות - כך אומרים סוחרים ומסמכים בנושא. החברה ביקשה תשלום ברובלים, דרישה לא שגרתית, והודיעה כי הנפט יועמס על מיכליות בנמלים בים הבלטי ובים השחור במאי וביוני. נפחים קטנים יותר של סוגים אחרים של נפט גולמי - כולל נפט סיברי קל, אספו וסוקול - הוצעו גם הם למכירה.

מוקדם יותר דיווחה רויטרס על חוסר היכולת של רוסנפט למכור את הנפט.

רוסנפט מתמקדת בקידוחים למציאת נפט וגז, ומזקקת נפט גולמי לדלקים שימושיים. החברה כבר זמן רב עושה מיקור חוץ של רוב המכירות לכמה סוחרים כולל Trafigura Group, Vitol ו־Glencore, שבתורן משנעות את הנפט לקונים ברחבי העולם.

עם זאת, החברות האלה נסוגות מהשוק הרוסי עוד לפני שהסנקציות של האיחוד האירופי נכנסו לתוקף. Vitol, החברה העצמאית הגדולה בעולם למסחר בנפט שיש לה נוכחות של שלושה עשורים במוסקבה, צופה כי תפסיק לסחור בנפט רוסי עד סוף השנה, כך אמרו אנשים המכירים את ההחלטה. 

המכרז של רוסנפט היה ניסיון לייצא נפט גולמי שחברות המסחר כבר לא רוצות לגעת בו, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. 

לרוסיה אין הרבה מקום לאחסן נפט

שלא כמו ארה"ב, לרוסיה אין הרבה מקום לאחסן נפט, כך שהידלדלות הביקוש במהירות סותמת את שרשרת האספקה וגורמת ליצרנים לצמצם את התפוקה. מרגע שסוגרים בארות, עלול להיות קשה להחזיר אותן לתפוקת השאיבה הקודמת שלהן.

הייצור כבר ירד מאז הפלישה לאוקראינה ב־24 בפברואר, אם כי קשה להעריך את גודל ההפסדים, בגלל שמוסקבה מגבילה את פרסום המידע על מגוון תחומים בכלכלה. רוסנפט ויצרנים פרטיים קטנים ייתקלו בבעיות בטווח הארוך הנובעות מסנקציות על מכירות של חלקים מערביים וטכנולוגיה לרוסיה, כך אמרו אנליסטים.

בסימן לכך שמזקקות מחוץ לרוסיה מחפשות ספקים חלופיים, הנפט של הרי אוראל, מוצר הדגל של תעשיית הנפט הרוסית, נסחר בהנחה של בערך 35 דולר לעומת המחיר של ברנט, אמת־המידה הבינלאומית, כך אמר תמאש וארגה, אנליסט בחברת המסחר PVM Oil Associates. לפני המלחמה, שני סוגי הנפט הגולמי נמכרו בהפרש של דולרים בודדים במחיר.