לא רואים את הסוף: עשרות מדינות התחייבו לחמש את אוקראינה ב־5 מיליארד דולר

בדרך לקרבות המכריעים על חבל הדונבאס, גורמים אמריקאיים מעריכים שהמלחמה תימשך עד סוף השנה לפחות

אם אוקראינית ליד קבר בנה שנהרג בבוצ'ה, החודש / צילום: Associated Press, Rodrigo Abd
אם אוקראינית ליד קבר בנה שנהרג בבוצ'ה, החודש / צילום: Associated Press, Rodrigo Abd

הבסיס האווירי ברמשטיין שבגרמניה הוא אחד מסמלי המלחמה הקרה. הוא משמש כבסיס החשוב ביותר של הצבא האמריקאי באירופה, והיה בסיס הקבע של טייסת מפציצים אמריקאית חמושים בפצצות גרעין למקרה של עימות גלובלי. השבוע התכנסו בו נציגי 40 מדינות כדי לדון בהמשך חימוש אוקראינה, במסגרת העימות הצבאי הגדול ביותר המתרחש באירופה מאז מלחמת העולם השנייה.

משלוחי הנשק לאוקראינה זורמים כל העת, והם כוללים ציוד סובייטי ישן שנשמר במאגרי החירום של מדינות שהיו חלק מהגוש, כמו פולין וסלובקיה, לצד נשק חדשני, שמסופק לכוחות האוקראינים בכמויות אדירות על ידי שלל מדינות, משבדיה דרך בריטניה ועד לארה"ב.

שר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, התייצב ברמשטיין ביום שלישי ושיבח את ההתנגדות האוקראינית בפני נציגי המדינות שנכחו באירוע, ביניהם גם שר ההגנה האוקראיני שהגיע מקייב. ארה"ב מתכננת להפוך את הפגישה לפורום קבוע, אמר אוסטין, שידאג לאספקת נשק באופן קבוע לאוקראינה כל עוד המלחמה נמשכת.

התחמושת זורמת כל הזמן לאוקראינה

בנוסף למדינות נאט"ו השתתפו במפגש גם דרום קוריאה, יפן, אוסטרליה, פינלנד, ישראל ואפילו קטאר. "אוקראינה מאמינה כי היא יכולה לנצח במלחמה", אמר שר ההגנה האמריקאי אוסטין, "וכך גם כל מי שנמצא אתנו כאן". הוא שירטט באופן ברור את הרצון ל"הגברת אספקת הנשק לאוקראינה באמצעות התעשיות הביטחוניות שלנו".

עד כה, לפי הנתונים שהוצגו בוועידה, התחייבו יותר מ־30 מדינות, כולל כאלו מחוץ לנאט"ו כמו שבדיה, לספק נשק וציוד ביטחוני בשווי חמישה מיליארד אירו לאוקראינה. ארה"ב לבדה התחייבה לכמה חבילות סיוע צבאיות בשווי של 3.7 מיליארד אירו. הנשק כולל רבבות מטולי רקטות אנטי־טנקים, מל"טים מתאבדים חדשניים תוצרת ארה"ב, טנקים וכלי רכב משוריינים משלל מדינות כמו פולין והולנד והרבה מאוד תחמושת שזורמת כל העת בטיסות כמעט־יומיות מארה"ב ובשיירות מהמדינות השכנות לאוקראינה. ארה"ב וצרפת החליטו לספק גם תותחים מתנייעים מתקדמים, שאמורים להיות יעילים במיוחד במלחמה בשטח פתוח שמתרחשת כעת בחבל הדונבאס.

המשתתפים הגדירו את הימים הקרובים, ואת המתקפה הרוסית על מזרח אוקראינה, כ"קריטיים מאוד", אך גורמים אמריקאיים בוושינגטון העריכו בכלי תקשורת מקומיים כי ייתכן שהמלחמה תמשך עד סוף השנה לפחות. הנשיא האוקראיני ולודימיר זלנסקי הזהיר ברביעי מפני "מלחמה ארוכה" מול רוסיה.

רוסיה מזהירה ממלחמת עולם שלישית

רוסיה מגיבה ברטוריקה הולכת ומסלימה לגבי החימוש הבלתי־פוסק של אוקראינה, מה שמעלה את החשש מהתרחבות העימות. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר בראיון השבוע כי נאט"ו "מנהלת למעשה מלחמת פרוקסי (מלחמה באמצעות שליח, א.א)" נגד רוסיה על אדמת אוקראינה. לברוב הוסיף אזהרה דקה: "בשום מקרה אסור להרשות שתתרחש מלחמת עולם שלישית. לא יכולים להיות מנצחים במלחמה גרעינית".

בנוסף, בתגובה להבהרות בריטיות כי לונדון אינה רואה בעייתיות בפגיעה במטרות רוסיות מעבר לגבול גם תוך שימוש בנשק בריטי, הזהירה רוסיה מפני "תגובה מידתית" נגדה. רוסיה העבירה מחאה רשמית לארה"ב על אספקת הנשק הנמשכת לאוקראינה.

לוועידה הייתה גם תוצאה מוחשית ומשמעותית אחת. גרמניה ביצעה סיבוב פרסה מפואר ומהיר והבטיחה לספק לאוקראינה כמה עשרות טנקים להגנה אווירית, שיכולים לשמש גם לקרבות שריון. רק בסוף השבוע הזהיר הקנצלר אולף שולץ כי אספקת נשק כבד ומשוריין על ידי המדינה תעלה את הסיכון למלחמת עולם שלישית, אבל בעקבות הביקורת על כך הוא שינה עמדות בזריזות, ואישר את היצוא. חברת "ריינמטאל" מחכה בינתיים לאישור למכור ב־120 מיליון אירו יותר מ־80 טנקי "לאופרד 1" ישנים. נאט"ו, ובמיוחד ארה"ב, בירכו על המהלך.