מה מספר היהודים בעולם ואיך הנתון הזה נראה ביחס לעבר?

כמה יהודים יש בעולם ואיך בעצם מודדים את זה? צללנו למספרים • המשרוקית של גלובס

נחמן שי, העבודה העולם הבוקר,  רשת 13, 7.10.21 / צילום: איל יצהר
נחמן שי, העבודה העולם הבוקר, רשת 13, 7.10.21 / צילום: איל יצהר

לרגל יום השואה החלטנו לעסוק בכמה נתונים מספריים שנוגעים למצבו של העם היהודי בישראל ובעולם. לצורך הבדיקה נעזרנו בציטוט מלפני כמה חודשים של שר התפוצות נחמן שי, שאמר בראיון ברשת 13 כך: " תראו חברים, כל בוקר כשאתם מתעוררים יש פחות יהודים מאשר היו אתמול. דיברנו על זה בפעם הקודמת… על ההתבוללות - 70%".

ראשית, האם באמת מדי יום פוחת מספר היהודים בעולם? התשובה המיידית לשאלה הזאת היא דווקא שלילית. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפורסמו השבוע לכבוד יום השואה, וכבר פורסמו בחלקם בראש השנה האחרון, בסוף שנת 2020 עמד מספר היהודים בעולם כולו על 15.2 מיליון. זאת, לעומת 14.8 מיליון בסוף שנת 2019.

 
  

כלומר, מספר היהודים הכולל בעולם דווקא נמצא במגמת עלייה מסוימת. אלא שהגידול הזה נובע בעיקר מהעלייה הקבועה במספרם של היהודים בישראל. זאת, בזמן שבמדינות רבות בעולם מספר היהודים אכן נמצא בירידה או בקיפאון. ירידה, מסיבות שונות, נרשמת במספר היהודים בצרפת, רוסיה, דרום אפריקה ומדינות נוספות, בזמן שבארה"ב נרשם כבר מזה תקופה ארוכה קיפאון במספר היהודים (דווקא בנתון האחרון ל-2020 נרשמה שם עלייה). פרופ' סרג'יו דלה פרגולה, מהמכון ליהדות זמננו באוניברסיטה העברית, ואחד המומחים לנושא, מונה שורה של הסברים לירידה הנמשכת במספר היהודים בעולם ובהם "שיעור ילודה נמוך, נישואים מעורבים, ירידה במספרם של מי שמגדירים עצמם כיהודים", וגם הגירה.

אבל האמת היא שניתוח המגמות הללו אינו טריוויאלי. איך בכלל סופרים יהודים בעולם ולפי מה מחליטים את מי לשייך לקבוצה הזאת? פרופ' דלה פרגולה מבחין למשל בין מי שמוגדרים "יהודי ליבה" - אנשים שרואים ביהדות את הזהות העיקרית שלהם, לבין מעגל שני הכולל צאצאים של הורים יהודים, שכבר לא מזהים את היהדות כסממן זהות בלעדי. ויש גם מעגל שלישי - אנשים בעלי רקע יהודי; ומעגל רביעי - כל מי שרשאי לעלות לישראל על פי חוק השבות. הנתונים שהבאנו כאן של הלמ"ס, על מספר היהודים ברחבי העולם (כלומר, ללא ישראל) מבוססים על המעגל הראשון והמצומצם ביותר בהגדרה של דה לה פרגולה. כלומר, מי שמגדירים את עצמם יהודים או מי שנולדו להורים יהודים ושאין להם הגדרת זהות דתית או אתנית אחרת.

ומה לגבי הנתון של 70% התבוללות שאותו הזכיר השר שי? לפני כשנה וחצי כבר בדקנו את המספר הזה בעקבות התבטאות של ח"כ בצלאל סמוטריץ'. אז מצאנו כי גם כאן מדובר בנתון מורכב וכלל לא פשוט למדידה. אמנם, יש מחקרים שמדברים על שיעור ההתבוללות של יותר מ-80% באירופה, אך מחקרים אחרים מדברים על שיעורי התבוללות של בין 60% ל-30% בגרמניה, צרפת ובריטניה - שלוש הקהילות המרכיבות יחד יותר מ-80% מיהדות אירופה. לפי מחקר של פרופ' דלה פרגולה, ברוסיה שיעור "הנישואים המעורבים" אכן עומד על 70%.

ומה קורה מהבחינה הזאת בקהילה היהודית בארה"ב? מחקר נרחב של מכון PEW שפורסם לאחרונה מראה כי כ-60% מהיהודים שהתחתנו בעשור שבין 2010 ל-2020 עשו זאת עם אדם לא יהודי - עלייה של 3% לעומת הנתון שהובא במחקר המקביל ב-2013.

לסיכום: אוכלוסיית היהודים בעולם גדלה בשנים האחרונות בזכות הגידול במספר היהודים בישראל, בזמן שרוב הקהילות היהודיות בעולם קטנות או שומרות על מספרן. מגמות ה"התבוללות" קשות למדידה, אך הן עומדות בדרך כלל על פחות מ-70%. על פי מחקר עדכני, בארה"ב מדובר על כ-60% מיהודים שהתחתנו עם אדם לא יהודי.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: נחמן שי
מפלגה: העבודה
תוכנית: העולם הבוקר
תאריך: 7.10
ציטוט: "תראו חברים, כל בוקר שאתם מתעוררים יש פחות יהודים מאשר היו אתמול. דיברנו על זה בפעם הקודמת… על ההתבוללות - 70%"

שר התפוצות נחמן שי התראיין ב-7.10.21 לתכנית העולם הבוקר עם רותם ישראל ואברי גלעד, ונשאל בין היתר על האגף החדש ליהדות מתחדשת שהקים במשרדו. "אנחנו רוצים שגם ציבור גדול שרוצה להיות יהודי, שמאמין בזיקה שלו ליהדות, יוכל לקיים אותה בצורה יותר פתוחה ויותר ליברלית", הסביר שי. "זה מסר גם לתפוצות, ששם יש שני זרמים מובילים, הרפורמי והקונסרבטיבי, שהם היום הרוב בעם היהודי וזה יהיה גשר שלהם אלינו… אנחנו צריכים להסתכל על היהדות בראייה רחבה. תראו חברים, כל בוקר שאתם מתעוררים יש פחות יהודים מאשר היו אתמול. דיברנו על זה בפעם הקודמת… על ההתבוללות - 70%. אנחנו צריכים לפתוח את הידיים ולחבק כמה שאפשר לפני שבעוד מאה שנה, הנכדים שלנו…".

לפני כשנה וחצי בדקנו את הנתון הזה, של 70% התבוללות בקרב יהדות התפוצות, כשהעלה אותו חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'. אז מצאנו כי המספר למעשה מורכב מכמה מגמות שונות ולעיתים סותרות. כך למשל שיעור ההתבוללות באירופה בחלק מהמחקרים מוערך במעל 80%, במחקרים אחרים עומד על 60% בגרמניה, 40% בצרפת ורק 30% באנגליה, ובמחקרים נוספים אפילו על חצי משיעורים אלו. מדובר בשלוש הקהילות המרכיבות יחד יותר מ-80% מיהדות אירופה. ברוסיה שיעור נישואים מעורבים אכן מגיע ל-70%, וכך גם בחלק מקהילות פולין ושבדיה, לפי מחקר של פרופ' סרג'יו דלה פרגולה מהמכון ליהדות זמננו באוניברסיטה העברית.

מאז פרסום הבדיקה הזו התפרסם מחקר נרחב של מכון PEW האמריקני שבדק בין היתר את נושא ההתבוללות בארה"ב בשנת 2021. המספרים מראים כי כ-61% מהיהודים שהתחתנו בעשור שבין 2010-2020 עשו זאת עם אדם לא יהודי - עלייה של 3% לעומת הנתון שהובא במחקר המקביל ב-2013. נציין כמובן כי בקרב יהדות ארה"ב האורתודוכסית המספר נמוך בהרבה - רק כ-2% מתבוללים - אך כפי שהסביר שי, שיעור האורתודוכסים מהקהילה היהודית במדינה נמוך ומהווה רק 9%, לפי אותו מחקר. באופן מפתיע, בקבוצת הגיל הצעירה (גילאים 18-29) יותר יהודים מגדירים עצמם אורתודוכסים (17%) מאשר בני 65 ומעלה (3%).

מה לגבי טענתו של שי, הנגזרת ממגמת ההתבוללות הגבוהה, לפיה בכל יום ישנם פחות יהודים בעולם מאשר יום קודם? כאן כדאי להבחין בין יהדות התפוצות בלבד ליהדות הכלל עולמית, הכוללת בתוכה את מדינת ישראל.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפורסמו השבוע לכבוד יום הזיכרון לשואה ולגבורה וכבר פורסמו בחלקם בראש השנה האחרון, בסוף שנת 2020 מספר היהודים בעולם כולו היה 15.2 מיליון. זאת, לעומת 14.8 מיליון ערב יום הזיכרון לשואה בשנה שעברה. כשבוחנים את הפילוח לפי מדינות, רואים כי בעוד מספר היהודים בצרפת, רוסיה וארגנטינה אכן ירד, ובממלכה המאוחדת, אוסטרליה, גרמניה וקנדה נותר פחות או יותר זהה, בישראל ובארה"ב מספר היהודים דווקא גדל - בכמאה אלף ושלוש מאות אלף בהתאמה (כלומר בארה"ב יותר מאשר בישראל).

המגמות הסותרות והלעיתים מבלבלות נובעות אולי מהעובדה הפשוטה שאין הגדרה אחידה וברורה לשאלה הבסיסית - מיהו יהודי? מכיוון שחלק מהמשיבים יכול להגדיר עצמו באופן שונה ממשיבים אחרים, המעקב אחרי מספר היהודים העולמי בהכרח יהיה משימה מורכבת. יהודים מסוימים יבחרו במרכיב המוצא המשפחתי כפרמטר הקובע, בעוד אחרים יבחנו עד כמה הם מקיימים פולחן דתי ומצוות, או איזה מטען תרבותי הם נושאים. מכיוון שמדובר לרוב בסקרים ומשאלים פתוחים, שאלת ההגדרה העצמית משחקת תפקיד מכריע.

כפי שהראינו בעבר, הפתרון בחלק מהמקרים הוא לבחון כמה הגדרות אלטרנטיביות ומקבילות. דלה פרגולה, לדוגמא, מבחין בין "יהודי ליבה", הרואים ביהדות את הזהות העיקרית שלהם, לבין מעגל שני הכולל צאצאים של הורים יהודים שכבר לא מזהים את היהדות כסממן זהות בלעדי. ישנו גם מעגל שלישי - אנשים בעלי רקע יהודי, ומעגל רביעי - כל מי שרשאי לעלות לישראל על פי חוק השבות. בלמ"ס, אגב, מודעים לבעיית ההגדרה ומבארים את הנתונים כך: "הגדרות האוכלוסייה לכל המדינות, מלבד ישראל, מתייחסות לאוכלוסיית "ליבה" יהודית, הכוללת אנשים המגדירים את עצמם יהודים או אנשים שנולדו להורים יהודים ושאין להם הגדרת זהות דתית או אתנית", כלומר מסתמכים על המעגל הראשון שהגדיר דלה פרגולה. המחקר של PEW, לעומת זאת, כולל בתוכו גם יהודים העונים להגדרה ה"מקלה יותר", כפי שמוסבר לעומק בפרק הראשון במחקר, ולכן מצא שבשנת 2020 חיו בארה" 7.5 מיליון יהודים, לעומת 6 מיליון שנספרו על ידי למ"ס.