תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מתחילים לסחור במניות? אל תתעלמו מהמימד הרגשי, אלא נהלו אותו

כל מה שכדאי לדעת על הפסיכולוגיה שמאחורי ההשקעה בבורסה • 5 שאלות ותשובות שיכולות לסייע לכם לקבל החלטות רציונליות בתחילת הדרך

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף אקסלנס

מהי מניה? איך נקבע הערך שלה? איך בונים תיק השקעות? את התשובות לשאלות האלה אתם בטח כבר מכירים בצורה כזו או אחרת. אלפי מילים כבר נכתבו עליהן. אך לצד המידע המקצועי שקשור להשקעה במניות, איך מתמודדים עם אחד הרכיבים החשובים ביותר בכל השקעה - הרכיב הרגשי?

ריכזנו 5 שאלות שהמענה עליהן יכול להוביל לניהול רגשי נכון, שיסייע לכם להתנהל בתור משקיעים.

לקפוץ למים זה הכי קשה. איך עושים את הצעד הראשון?

במבט מבחוץ, אנשים רבים שמעוניינים להיכנס לשוק ההון וליהנות מיתרונותיו נוטים לחשוב כי נדרש מהם להיות מומחים גדולים בתחום, ולהכיר את השוק מכל כיוון. אך בשנים האחרונות, מאות אלפי משקיעים חדשים ללא ידע וניסיון מצטרפים למסחר עצמאי. איך הם עושים את זה? בדיוק כמו שלומדים לשחות בתור ילדים. מתחילים להשתכשך במים הרדודים ונעזרים בכלי עזר כמו מצופים. ככל שמתרגלים למים, כך גדל הביטחון לבצע תנועות עם הידיים והרגליים, וברגע שמרגישים מוכנים עוברים למים העמוקים.

כמו בלימוד שחייה, כך בעולם ההשקעות: אפשר להתחיל מהמים הרדודים - להתמקד בתור התחלה במספר מצומצם של ניירות ערך, לרכוש כלי מסחר באמצעות השתתפות בקורסים או מידע אונליין וברגע שהביטחון עולה - פשוט לקפוץ למים.

איך לקבל החלטות שקולות, בלי ליפול למלכודות רגשיות?

משקיעים שמשיגים ביצועים יפים בחשבונות דמו (וירטואליים), לא תמיד מצליחים באותה המידה במסחר האמיתי. מדוע זה קורה? אחת הסיבות לכך הן ההטיות הרגשיות, שמקשות על קבלת החלטות מושכלות. איך אפשר לנטרל אותן כדי לקבל החלטות רציונליות? אחת הדרכים היא להיעזר באנשי מקצוע. נחזור שוב לבריכה: כמו שילדים שלומדים לשחות נעזרים במדריך שחייה, משקיעים בתחילת הדרך (ולא רק הם) יכולים להיעזר בגוף שיספק להם הכוונה. כך למשל אקסלנס טרייד מעמידה לרשות המשקיעים דסק השקעות: מחלקה ייעודית שמעניקה מעטפת של מידע ושל הכוונה ע"י מומחים מנוסים של בית ההשקעות (השירות ניתן ללא עלות ללקוחות שמנהלים 300 אלף שקל ומעלה בחשבון ההשקעות).

וכך, מצד אחד תוכלו להתחיל "לשחות" בבריכת ההשקעות, ומצד שני בכל פעם שיהיה בכך צורך, יהיה שם מישהו שיוכל להכווין אתכם ולהעניק לכם את ההרגשה שאתם בדרך הנכונה.

צילום: Shutterstock
 צילום: Shutterstock

איך מתמודדים עם הפסדים?

לעיתים, כשמתחילות ירידות שערים, אנו יכולים להרגיש שהאדמה רועדת. התחושה הזו מלובה במקרים רבים ע"י הסיקור התקשורתי הרחב בעת נפילות בשווקים: מחקר שפרסם בנק ישראל בסוף 2018 הראה כי הסיקור של ירידות שערים כפול בהיקפו ביחס למצבים של עליות שערים. יתכן שחוסר הסימטריה נובע מההבנה שפחד "מוכר", ויתכן שהוא נובע מפחדים כנים ועמוקים שמקורם באמיגדלה - חלק קדום במוחנו שאחראי לתגובות רגשיות במצבי סכנה (ומכונה גם "מרכז הפחד"). לפני מאות אלפי שנים חשנו בסכנה קיומית כשרדף אחרינו דוב; היום תחושת הסכנה יכולה לנבוע מדובים ווירטואליים בשוק ההון (כלומר משוק "דובי", כינוי לשווקים המצויים במגמת ירידה).

כשהפחדים מציפים אותנו, גדל הסיכוי שנפעל מהבטן ונבצע החלטות שגויות. אז איך מתמודדים עם הפסדים ועם הפחדים הנלווים? אחת הדרכים היא מודעות ויכולת לקחת דברים בפרופורציה הנכונה, ברגע שמתחיל גל של סיקורים תקשורתיים שליליים. זה לא אומר שצריך להתעלם מהמצב בשווקים, אך ברגעים כאלה כדאי להנמיך את הווליום ולהיצמד לעובדות והנתונים - כדי לנטרל את רעשי הרקע ולקבל החלטות שקולות.

ואם כולם משקיעים במניה מסוימת?

כמו בחיים, כך בהשקעות: ההרגשה שאנחנו משתייכים לקבוצה של אנשים ופועלים כמוהם מייצרת אפקט מרגיע, שמעניק תחושת ביטחון ומסייע לנו להתמודד עם חוסר וודאות. אך אפקט העדר לא בהכרח משרת אותנו: קבלת החלטות השקעה על סמך התנהגותם של אחרים, עלולה בדיעבד להתברר כמוטעית. יש באז סביב מניה כלשהי? מומלץ לבחון את ביצועי החברה ואת הדוחות שלה, כדי לקבל החלטה כמה שיותר שקולה.

התחלתי להשקיע בבורסה. כמה זמן צריך להקדיש לכך?

כשאנחנו נכנסים לרכב בפעם הראשונה אחרי שקיבלנו רישיון, סביר להניח שנהיה זהירים יותר: נכוון את המראות, ניסע, כמובן, בהשגחת מבוגר, ננהג באיטיות בקרבת הבית והאזור המוכר, נלמד את התנהגות הרכב וננהג בכל יום קצת. ככל שהניסיון גדל, כך נרגיש יותר בטוחים ללחוץ על דוושת הגז ולצאת לנסיעות ארוכות יותר.

גם בעולם ההשקעות, אפשר להתחיל בעצימות נמוכה ולעלות בהדרגה: ניתן להתחיל לבחון אפיקים סולידיים, להשקיע בסכומים נמוכים ולהתמקד במספר מועט של מניות. ככל שהזמן יעבור והניסיון ייגדל, נוכל להקדיש יותר לנושא, להעלות את הסכומים ואת עצימות ההשקעות.

בשורה התחתונה, ההשקעה בבורסה יכולה להיות מעוררת ומרגשת. ניהול רגשי נכון יסייע לכם להפוך אותה לחוויה מהנה וגם מאוזנת.

 *פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.