חברת החשמל מגיבה להאשמות של היו"ר המתפטר: "הופתענו מהטענות הקשות"

היועמ"שית של חברת החשמל, יעל נבו, שיגרה מכתב לשרת האנרגיה, קארין אלהרר, בו בעיקר התנערה מהטענות של היו"ר הפורש דב בהרב בנוגע ל"מעורבות אגרסיבית של שיקולים פוליטיים" בצמרת החברה, אך במובלע גם הודתה בעקיפין בהתנהלות משונה בתוך הארגון • בעקבות הסערה, הוחלט שמעתה יו"ר חברת החשמל יהיה מעורב בבחירת מזכיר הדירקטוריון

דב בהרב / צילום: חברת החשמל
דב בהרב / צילום: חברת החשמל

חברת החשמל מגיבה לטענות על "מעורבות אגרסיבית של שיקולים פוליטיים" בצמרת החברה, אותן שטח השבוע היו"ר המיועד שלה, דב בהרב, במכתב התפטרותו החריף. היועצת המשפטית של חברת החשמל, יעל נבו, שיגרה היום (ה') מכתב תגובה לשרת האנרגיה, קארין אלהרר, בו בעיקר התנערה מהטענות של בהרב - אבל במובלע גם הודתה בעקיפין בהתנהלות משונה של החברה הממשלתית.

"ראשית אציין כי קיבלנו בהפתעה מכתב ההתפטרות של מר בהרב, ובייחוד את הטענות הקשות לגבי אי קיום מנהל תקין בחברת החשמל", פתחה היועצת המשפטית את מכתבה לשרה, שאמש דרשה את התייחסות החברה לטענות בהרב. נבו ביקשה להבהיר "כי הן הליך איתור המנכ"ל והן הליך איתור מזכיר הדירקטוריון (אותם ציין בהרב במכתבו - א"ד) התנהלו באופן מקצועי, תקין, הגון וראוי, שוויוני ושקוף, מתועד ומנומק ועל פי כל הוראות הדין, חוזרי רשות החברות הממשלתיות והנחיותיה ו/או נהלי החברה".

אלא שלקראת סוף כתב ההגנה המשפטי של חברת החשמל, מסתתרת אמירה שמיישבת את קרב הגרסאות אשר נוהל בימים האחרונים באשר לרקע להתפטרותו המוקדמת של בהרב, עוד בטרם נכנס לתפקידו. וההכרעה הזאת לא מוציאה את חברה החשמל באור חיובי במיוחד.

בהרב התפטר יום אחד לפני שהייתה צפויה חברת החשמל למנות לתפקיד מזכירת הדירקטוריון את מור חלוץ, מי שהייתה ראש המטה של יובל שטייניץ בכהונתו כשר האנרגיה. בהרב ביקש לעכב את הליך המינוי ולהשאיר את המזכיר הנוכחי, ניר גולדשטיין, כדי שיוכל להיכנס לתפקיד עם מזכיר מנוסה לצדו, וכדי שיוכל בהמשך לקדם בעצמו הליך איתור לתפקיד המזכיר. גולדשטיין נעתר לבקשת בהרב, אלא שאז החלו המחלוקות: האם ניתן לעצור את הליך האיתור למזכיר חדש שהחל עוד בחודש מרץ.

רק לאחר התפטרותו של בהרב הוחלט להשהות את מינויה של חלוץ

לפי אחת הגרסאות, שהעלו תומכיה של חלוץ, לאחר שחברי דירקטוריון פנו ליועמ"שית לברר האם בסמכותו של בהרב לבטל את מינויה של חלוץ, הוא הבין שלא יוכל להוציא את זה לפועל. ואולם, גרסה זאת מופרכת על ידי היועצת המשפטית.

כך כותבת עו"ד נבו: "ביום רביעי ה-13/4/22 רואיינו שלושת המועמדים המובילים על ידי יושב הראש המיועד והמנכ"ל. שלב זה היה השלב האחרון בהליך טרם ההכרזה על הזוכה וההליך התנהל באופן תקין ומקצועי. לאחר מועד זה התרחש שינוי מהותי בנסיבות, כאשר מר שפיגלר נבחר למנכ"ל.

"נוכח בחירה זו פנה אליי ב-17/4/22 יו"ר הדירקטוריון המיועד והציג בפני שיקולים ענייניים בנוגע לרצונו להשאיר בתפקיד את מזכיר דירקטוריון הנוכחי, וזאת נוכח הצורך בשימור הידע הארגוני ומוקדי ידע וניסיון בשים לב לעובדה כי המנכ"ל הנבחר כמו גם מר בהרב עצמו הינם חיצוניים לחברה ובהעדר עוזר יושב ראש. בהמשך לאמור, חוות הדעת המשפטית שניתנה על ידי כי מאחר ומדובר בשיקולים ענייניים של טובת החברה וצרכיה, בשים לב לשינוי נסיבות שהתרחש תוך כדי הליך איתור, ההחלטה הינה סבירה, מיטיבה עם החברה וניתן יהיה להגן על ההחלטה כאמור ככל שזאת תיתקף בבית המשפט".

כלומר, אם היועצת המשפטית אישרה לבהרב להשאיר את המזכיר הוותיק גולדשטיין, מדוע לא עלה הדבר בידו? כפי שפורסם בגלובס, גורמים המקורבים לתהליך הסבירו שעופר בלוך, המנכ"ל היוצא של החברה, סירב לעצור את הליך המינוי של חלוץ ואף איים להוציא חוות דעת חיצונית שתעקוף את חוות הדעת של היועצת המשפטית של החברה. רק לאחר התפטרותו הסוערת של בהרב, הוחלט להשהות לעת עתה את מינויה של חלוץ.

עדות נוספת לסערה שנוצרה בחברת החשמל סביב תפקיד מזכיר או מזכירת הדירקטוריון ניתן למצוא בחלק אחר של מכתבה של נבו לאלהרר: "במקביל, ונוכח הלקחים מהליך זה וייחודו של תפקיד מזכיר הדירקטוריון, הנחינו לתקן את נוהל החברה בנדון בהתאם ולעגן התייחסות ספציפית להליך האיתור לתפקיד זה בתוך נוהל החברה, כך שיבטיח מעורבות יושב הראש בבחירה גם בהליכים עתידיים לתפקיד זה".