התפטרות חפוזה מתפקיד שעוד לא נכנסת אליו: מלחמת הגרסאות סביב התפטרות דב בהרב ליו"ר חברת החשמל

דב בהרב נבחר לתפקיד בחודש האחרון ושיגר מכתב התפטרות עתיר בביקורת כלפי ראשי חברת החשמל • לאחר שלא הצליח לבטל מינוי לתפקיד מזכירת הדירקטוריון, שאליו התנגדה שרת האנרגיה קארין אלהרר, החליט להכריז על התפטרותו • מטעמה של השרה נמסר: "שיקולים מקצועיים נדחקו לשוליים בקרב חלק מחברי הנהלת הדירקטוריון"

דב בהרב / צילום: חברת החשמל
דב בהרב / צילום: חברת החשמל

דב בהרב הודיע על התפטרותו מתפקיד יו"ר חברת החשמל, עוד בטרם הספיק להיכנס לתפקידו. בהרב, שרק החודש נבחר על ידי דירקטוריון החברה לתפקיד החשוב, שיגר מכתב התפטרות חריף ועתיר בביקורת כלפי ראשי חברת החשמל. כעת נותרת החברה הגדולה מבין החברות הממשלתית ללא יו"ר מזה תשעה חודשים, מאז עזיבתו של יפתח רון-טל.

"הגעתי נכון להתמודד עם עבודה קשה ואתגרים ניהוליים מורכבים", כתב בהרב לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשרת האנרגיה קארין אלהרר. "אולם, לצערי הרב, בשבועות הקצרים אך האינטנסיביים שעברו מאז בחירתי - אשר במהלכם התנהל הליך לבחירת מנכ"ל לחברה והליך איתור להחלפת מזכיר דירקטוריון החברה - נחשפתי למעורבות אגרסיבית של שיקולים פוליטיים בקרב חברי דירקטוריון וגורמים בהנהלת החברה. התנהגות כזו לא ראיתי באף אחד מהתפקידים הבכירים שמילאתי בחברות מובילות במשק. למיטב שיפוטי, התנהלות זו עלולה לפגוע בחברה ובניהול התקין שלה. בשל זאת, החלטתי לעזוב באופן מיידי את התפקיד והדירקטוריון".

בהרב הצביע במכתבו על שני נושאים: בחירת המנכ"ל החדש, מאיר שפיגלר, ובחירת מזכירת הדירקטוריון החדשה, מור חלוץ. ערב חג הפסח בחרה ועדת האיתור של דירקטוריון חברת החשמל בשפיגלר לתפקיד המנכ"ל. שפיגלר, המנכ"ל היוצא של המוסד לביטחון לאומי, נבחר פה אחד, לרבות הפה של בהרב. אלא שמאחורי הקלעים המצב היה מורכב יותר.

מינוי של בהרב נתקל בקשיים מהרגע הראשון

בהרב היה המועמד של אלהרר לתפקיד היו"ר, שלא רצתה לראות את שפיגלר בתפקיד המנכ"ל. התפטרותו היא כישלון שני של אלהרר בניסיונותיה למנות יו"ר לחברת החשמל, אחרי שוועדת גילאור כבר פסלה את המועמדת המקורית שלה לתפקיד, אמי פלמור. אלא שעיכובים מצד ליברמן באישור מינויו של בהרב, הובילו לכך שוועדת האיתור לתפקיד המנכ"ל החלה להתכנס בלעדיו. בהרב הצטרף לוועדת האיתור (כיו"ר הוועדה) רק שכבר חבריה פתחו את מעטפות המועמדים ועסקו בתבחינים לפיהם הם נוקדו.

בהרב היה אמור כבר להיכנס לתפקידו כיו"ר ולהוביל את ועדת האיתור. אולם, עד היום ליברמן מעכב את חתימתו הנדרשת לצורך המינוי. לא שיש לליברמן משהו אישי נגד בהרב. הוא אפילו כבר סיפק את החתימה הראשונית למינויו לפני כחודש, ואף הצהיר שיכבד את הבחירה של אלהרר. אך מנגד, ליברמן מצוי ביחסים טובים עם שפיגלר, בעוד שבהרב צפוי להעדיף מועמדים אחרים מחוץ לחברת החשמל. במילים אחרות, שר האוצר מעריך שככל שיתעכב עם השלמת מינויו של בהרב, כך יעלו הסיכויים למינוי של שפיגלר לתפקיד המנכ"ל.

מינויו של בהרב נתקל בקשיים כמעט מהרגע הראשון. למעשה, עד לרגע התפטרותו של בהרב, ליברמן עדיין לא הספיק לחתום את החתימה הסופית הנדרשת לכניסתו של בהרב לתפקיד היו"ר. גם נושא היקף המשרה שלו טרם הוסדר, כשבמשרד האוצר וברשות החברות התנגדו לאפשר לבהרב לשאת בתפקיד ב-50% משרה.

מעורבות אחת יותר מידי של שרת האנרגיה

ישנן מספר גרסאות לסיבות שהביאו את בהרב לפרוש, ולפיה אחת מהן, בהרב, שיחגוג בקרוב את יום הולדתו ה-72, לא רצה להיכנס לתפקיד במאה אחוז משרה. חוזר של רשות החברות שיצא בשנה שעברה, קבע שיו"רים של חברות ממשלתיות יכהנו רק ב-50% או ב-100% משרה, ללא דרגות ביניים. תחילה בהרב סיכם מול השרה אלהרר על 50% משרה, כשאנשי רשות החברות היו שותפים לדיונים. אלא שהמנהלת החדשה של רשות החברות, מיכל רוזנבוים, סברה שלא ראוי שתפקיד כה בכיר ינוהל בחצי משרה.

בכירים ברשות החברות העבירו לבהרב מסר לפיו ירצו בעתיד לדון על היקף המשרה. רוזנבוים הביעה נכונות לשקול ביטול של החוזר שיצא בשנה שעברה ולאפשר לבהרב לעבוד בכ-75% משרה. לפי הערכות, בהרב היה מסכים לכך, ולכן קשה להאמין שהיקף המשרה הוא הבעיה האמיתית שהובילו להתפטרות הדרמטית.

בהרב התייחס במכתב ההתפטרות גם באשר להליך מינוי מזכירת הדירקטוריון. באחרונה נבחרה לתפקיד מור חלוץ, אך יו"ר חברת החשמל ביקש לבטל את מינויה. חלוץ, מי שהייתה רמ"ט שר האנרגיה לשעבר, יובל שטייניץ, עברה את הליכי ועדת האיתור לתפקיד מזכיר הדירקטוריון כבר באמצע חודש מרץ ואף ראיון מול המנכ"ל הקודם של החברה, עופר בלוך. אלא שאז החליטו להמתין עם המינוי עד לכניסתו של יו"ר הדירקטוריון החדש לתפקיד. לאחר שראיין את שלוש המועמדות שעברו את ועדת האיתור לתפקיד, החליט לקדם את חלוץ ונבלם על ידי לשכתה של השרה אלהרר. "אני צריך לפתור את זה מול ירושלים", אמר בהרב לגורמים המעורים בנושא. כשלא הצליח, בין היתר הדברים, בשל ההתערבות הגסה במילוי תפקידו - החליט להתפטר.

לפני מספר חודשים מזכיר החברה, ניר גולדשטיין, הודיע שהוא עוזב. הוועדה, שמונתה על ידי המנכ"ל, המליצה פה אחד על מור חלוץ בדירוג גבוה מאוד של 99 נקודות, כשהמועמדים אחריה קיבלו 50-60 נקודות בלבד. בהרב ביקש לראיין את שלושת המועמדים ולא רק את חלוץ שקיבלה את הניקוד הגבוה ביותר בפער ניכר. בזמן שמינויו טרם אושר ליו"ר החברה, הוא ראיין את שלושתם, ולטענת גורמים המעורים בהליך, הוא טען שחלוץ "מצאה חן בעיניו", אך שהוא נדרש לאישור השרה. בחול המועד פסח הוא זימן אליו את סמנכ"ל משאבי אנוש והורה לו לבטל את הליך ועדת האיתור.

בשלב זה סמנכ"ל משאבי אנוש התריע שהיועצת המשפטית אמרה לו "יש חשיפה משפטית". לאחר שחברי דירקטוריון פנו ליועמ"שית לברר האם בסמכותו של בהרב לבטל את ההליך, הוא הבין שלא יוכל להוציא את זה לפועל. במקביל, בהרב הבין שאין לו רוב בדירקטוריון, ולכן החליט לא להישאר בתפקיד תוך שהוא מטיל דופי בעבודת חברי הדירקטוריון, והאשים אותם בהתערבות פוליטית על אף שלא הייתה.

אלהרר: "עסקנות פוליטית ודחיקת שיקולים מקצועיים"

מנגד, מקור אחר הבקיא בפרטים, מציג את הדברים קצת אחרת: "גרמו לבהרב להבין שהגורמים בחברת החשמל נגועים ברמות גבוהות. בחרו בחלוץ, ובהרב ביקש שיתנו לגולשטיין להישאר בתפקיד לפחות באופן זמני, כדי שיוכל להיכנס לתפקיד עם מזכיר מנוסה. גולדשטיין סיכם שיישאר, אבל קיבל רמיזות שלא כדאי לו לעשות את זה. בהרב ביקש מעופר בלוך להשעות את ההליך לבחירת המזכירה, ופנה ליועצת המשפטית של החברה האם הוא יכול לעשות זאת והיא אמרה לו שכן. בלוך אפילו אמר שהוא רוצה להביא חוות דעת משפטית חיצונית כדי שלא לעצור את ההליך".

מטעמה של שרת האנרגיה קארין אלהרר נמסר בתגובה: ״קיבלתי בצער את הודעתו של דב בהרב על התפטרותו מדירקטוריון חברת החשמל. בצער רב יותר שמעתי את העדויות קשות על פעילותם של עסקנים פוליטיים ודחיקת שיקולים מקצועיים לשוליים בקרב חלק מחברי הנהלת הדירקטוריון, התנהלות שלא תרפה את ידיי. אמשיך לפעול במטרה להביא לניהול מקצועי, תקין ונכון של החברה הממשלתית הגדולה בישראל ובוודאי בשוק האנרגיה".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "רשות החברות מצטערת מאוד על החלטתו של דב בהרב להתפטר מתפקידו. הרשות סבורה כי למר בהרב היה תפקיד חשוב באתגרים שנכונו לחברה בשנים הקרובות. לגופו של עניין, מיד עם פנייתה של שרת האנרגיה לאישור מועמדותו של מר בהרב כיו"ר דירקטוריון חברת החשמל, נרתמה במלוא כוחה רשות החברות הממשלתיות, לקידום העניין.

"לאור העובדה כי מר בהרב אינו חבר בנבחרת הדירקטורים, קידמה הרשות בהליך מהיר את מינויו במסלול תואם נבחרת כדירקטור בחברה תחילה. הליך המינוי ארך כשלושה שבועות בלבד. מדובר בלוח זמנים קצר וחסר תקדים. המינוי המהיר כדירקטור איפשר למר בהרב לכהן כיו"ר ועדת האיתור לבחירת המנהל הכללי, בהליך הבחירה. עם תום הליך הבחירה, מר בהרב, יחד עם כל חברי ועדת האיתור והדירקטוריון, בחרו פה אחד במר שפיגלר לתפקיד מנכ"ל החברה.

"בכל הנוגע להכרעה בדבר בקשת מר בהרב לכהן כיו"ר בהיקף של 50% בלבד, המתינה רשות החברות להתייחסות הדירקטוריון בסוגיה זו. עד כה טרם התקיים דיון וממילא לא התקבלה עמדת הדירקטוריון והאם בקשתו למינוי בהיקף העסקה של 50% עולה בקנה אחד עם טובת החברה נוכח אתגריה הייחודים של החברה".