עסקת קומבינציה בתל אביב: היזם יבנה בניין אחד במקום שניים ישנים, ויקבל שבע דירות חדשות

במסגרת הפרויקט, ברחוב קלישר 32-34 בתל אביב, ייבנה בניין אחד בן שבע קומות, לא הרחק מהים

קלישר 32–34, תל אביב - העתיד / הדמיה: אלכב לובימוב
קלישר 32–34, תל אביב - העתיד / הדמיה: אלכב לובימוב

סיפור הפרויקט:

מדובר בעסקת קומבינציה על שני מבנים למסחר ומגורים היושבים על מגרש של כחצי דונם ברחוב קלישר בתל אביב. באחד נמצאת חנות בדים ישנה (משה ליבק) והשני הוא בניין מגורים בן שלוש קומות. במקומם יבנה בניין בן שבע קומות עם כניסה אחת.

המגרש ממוקם בקצה רחוב נחלת בנימין, משיק לשדרות רוטשילד ובמרחק הליכה קצר מחוף הים. "הרחוב חיבר בין רחוב הרצל לים, כרם התימנים ושוק הכרמל שהתפתח בשלב יותר מאוחר", מספר פיני רויזמן, מבעלי הבניין המסחרי המקורי במקום. לדבריו, "קלישר היה ציר חשוב מעצם הקישור שלו בין הרחובות, בהמשך ככל ששוק הכרמל התפתח, גם הרחוב התפתח".

קלישר 32-34, תל אביב - העבר / צילום: קלישר יחצ
 קלישר 32-34, תל אביב - העבר / צילום: קלישר יחצ

הבניין נבנה בשנת 1935. "בעבר היה בו שימוש מעורב: היו בו דירות מגורים והיו בו מכולת ומפעל קטן לכובעים", מתאר. "המפעל היה שלנו, והוא היה עסק משפחתי לבדי ריפוד וילונות - אני בעצם דור שלישי כאן". רויזמן מוסיף כי משפחתו רכשה את הבניין כולו בשנת 1973, ובעידוד עיריית תל אביב כל המבנה הוסב למסחר, "בכדי לעודד את התעשייה בעיר", כדבריו. "ב-1975 ועשינו בו שיפוץ מסיבי תוך השארת המעטפת החיצונית ביטלנו אז את המגורים ועשינו מבנה אחד שימש עבור המפעל, המפעל החזיק מעמד עד 2020 ומאז הבניין עומד ריק.

"הרעיון להתחדשות עירונית נולד מעצם עייפות הבניין, אבל התפתחות האזור, וגם ענף הטקסטיל שהתחיל לדעוך עם הזמן עד ליציאת התעשייה ממרכז תל אביב היו סיבות למה לא היה כדאי להשאיר את הבניין כפי שהיה. ובכן, התאחדנו עם המגרש שליד ויצאנו לפרויקט משותף.

"לקח לנו 10 שנים מהרגע שיצאנו לדרך עד שקיבלנו את ההיתר", מסכם רויזמן. "הייתה בדרך ועדת ערר. אבל בסוף זה ישתלם וצריך רק סבלנות".

התמורה ליזם:

שבע דירות, בהן שני דופלקסים, שתי דירות שני חדרים, שתי דירות ארבעה חדרים ופנטהאוז של 160 מ"ר בשני מפלסים.

התמורה לדיירים:

שמונה דירות, בהן שתי דירות של שני חדרים בשטח ממוצע של 45 מ"ר, חמש דירות של 4 חדרים בשטח של 109 מ"ר ומיני פנטהאוז של 61 מ"ר.

לו"ז:

ההסכם עם הדיירים נחתם בינואר 2020. היתר הבנייה התקבל בינואר 2022. המבנה נהרס לאחרונה וצפי האכלוס הוא ינואר 2025.

סוג הפרויקט: תמ"א 38/2 (הריסה ובניה)
המצב הקיים: שני בניינים בני 3 קומות למגורים ולמסחר. בבניין אחד היתה חנות בדים, בבניין השני היו 3 דירות מגורים
היזם: יעז התחדשות עירונית מקבוצת יעז
הקבלן המבצע: יעז בניה
אדריכלים: אפריאט אדריכלים
עו"ד הדיירים: מקוב נוף הברמן
עו"ד היזם: משרד נשיץ, ברנדס, אמיר ושות’