הסנקציה החמורה עד כה: אירופה קרובה להטלת אמברגו על הנפט הרוסי

עד לפלישה לאוקראינה, האיחוד האירופי היה הלקוח הגדול ביותר של הנפט הגולמי הרוסי • מאז פרוץ המלחמה, הייבוא אמנם פחת אך בשל המחירים שזינקו, רוסיה נהנית מרכישה אירופית בהיקף של 400 מיליון דולר ביום • כעת, אירופה משנה מגמה ומתקרבת להכרזה על אמברגו מקיף

מתקן של חברת רוסנפט הרוסית בצפון סיביר, אפריל / צילום: Reuters, Sergei Karpukhin
מתקן של חברת רוסנפט הרוסית בצפון סיביר, אפריל / צילום: Reuters, Sergei Karpukhin

מדינות אירופה מתקדמות לקראת הכרזה אפשרית עוד השבוע על אמברגו מקיף על נפט גולמי רוסי, במה שעשויה להיות הסנקציה הכלכלית החמורה ביותר נגד מוסקבה מאז תחילת המלחמה באוקראינה.

המרוץ האירופי להחליף את מקורות האנרגיה של האיחוד משרטט מחדש נתיבי אספקה גלובליים שנבנו במשך עשורים, ועשוי למנוע מרוסיה נתח מרכזי מאוד מההכנסות שלה. ביום רביעי השבוע צפויה הכרזה בעניין בבריסל, ובמהלך הימים האחרונים מתנהלים דיונים על לוח הזמנים וההחרגות הדרושות כדי להביא להחלטה פה־אחד בקרב 27 המדינות החברות באיחוד.

עד לפלישת רוסיה לאוקראינה, היה האיחוד האירופי הלקוח הגדול ביותר של נפט גולמי רוסי, עם יבוא של 138 טון בשנה החולפת. כמות זו מהווה יותר ממחצית מיצוא הנפט הגולמי הכללי של רוסיה (260 מיליון טון), שיחד עם יצוא הגז והפחם הרוסים אחראים ל־43% מהכנסות המדינה. האיחוד האירופי קיבל כרבע מצריכת הנפט הגולמי שלו מרוסיה.

20 מיליארד ד' מאז תחילת המלחמה

גם כעת, למרות המלחמה המשתוללת, מדינות האיחוד האירופי (ובראשן גרמניה, איטליה והולנד) רוכשות נפט רוסי בשווי 400 מיליון דולר מדי יום, בשל מחירי האנרגיה הגבוהים, לפי חישובי מכון המחקר העצמאי האירופי "ברויגל". רכש זה הזרים למוסקבה קרוב ל־20 מיליארד דולר בהכנסות מנפט בלבד בחודשי המלחמה האחרונים, ועוד כ־20 מיליארד דולר בהכנסות מיצוא גז.

ואולם עכשיו, למרות הסתייגויות קודמות שהזהירו כי אמברגו אפקטיבי "ייקח שנים ליישום" או יפגע באופן בלתי־הפיך בכלכלות הגדולות ביבשת, נראה כי בריסל נחושה למצוא דרך להיגמל מנפט גולמי רוסי "כבר בחודשים הקרובים", לדברי דיפלומטים במטה הארגון.

מה ששינה את התמונה הוא עמדתה של גרמניה. ברלין נמצאת תחת לחץ ציבורי עצום לנסות ולהפסיק את "התלות המבישה" באנרגיה הרוסית. בחזית המאמץ ניצב שר הכלכלה רוברט האבק, ומפלגת "הירוקים" כולה, שהפכה כמעט בין־לילה ממפלגת ששמה את המאבק בשינויי האקלים בראש האג'נדה שלה, למפלגה ששמה את הסיוע לאוקראינה במרכז פעילותה. המפלגה ובכיריה הובילו למעשה את שינוי המדיניות הגרמנית בנושא, מסיוע כספי דרך הקפאת שיתוף הפעולה עם רוסיה בתחום האנרגיה ועד לאספקת נשק צבאי, כשהיא זונחת עמדות פציפיסטיות של עשורים.

בעוד שתחום הגז הטבעי גרמניה תלויה כמעט לחלוטין באספקה הרוסית, בשל סוגיות של תשתיות וצינורות הובלה, בתחום הנפט הגולמי יש לה מרווח-משחק גדול יותר. עד כה, גרמניה אמרה רשמית כי צמצום יבוא הנפט הגולמי מרוסיה ייארך תקופה ארוכה, אך בימים האחרונים השתנה הטון, וכעת מדברים בברלין על "חודשים ספורים" עד לביצוע הצעד. שרת החוץ הגרמנית, אנלנה ברבוק, גם היא מ"הירוקים" אמרה השבוע כי גרמניה כעת תומכת רשמית באמברגו נפט על רוסיה.

שר הכלכלה האבק הצליח לחתום על הסכם מקיף עם פולין השכנה לשימוש בתשתית הנמלים שלה, הסמוכה מאוד לגבול הגרמני, לטובת יבוא נפט גולמי בכמויות אדירות כבר בחודשים הקרובים. במקביל, בסיור בזק במזרח התיכון ובמפרץ הפרסי, ככל הנראה חתם האבק על הסכמים לאספקת נפט גולמי. הספקיות החדשות של גרמניה אמורות להיות בנוסף גם ארה"ב, קנדה ונורבגיה, ואולי גם איראן - אם שיחות הגרעין בין המערב לטהראן יבשילו להסכם שיאפשר יצוא.

הונגריה, איטליה ואוסטריה מתנגדות

בסך הכל, דיווח האבק בשבוע החולף, הממשלה כבר הצליחה להפחית את שיעור הנפט הגולמי הרוסי שיגיע למדינה בחודשים הקרובים מ־35% מסך הצריכה כפי שהיה עד כה ל־12%, ירידה של כשני שליש בצריכה. יועץ של הממשלה הגרמנית אמר לכלי התקשורת במדינה כי גרמניה זקוקה ל"כמה חודשים בלבד" כדי לשים קץ ליבוא נפט גולמי רוסי, בעוד לפני כן העריכה הממשלה כי יידרש לה עד סוף השנה לפחות.

שינוי העמדה הגרמני הביא להשפעה על האיחוד האירופי כולו, שכעת שוקל ברצינות את אימוץ הצעד. עם זאת, יש כמה מדינות באיחוד שעדיין מתנגדות למהלך. ביניהן ניתן למנות את אוסטריה, איטליה, הונגריה וסלובקיה, שככל הנראה יידרשו את פריסת האמברגו על פני זמן רב יותר, או עם החרגות משמעותיות. שתי המדינות האחרונות גם הודיעו כי בכוונתן להיענות לדרישת מוסקבה לשלם ברובלים בעבור גז טבעי. בשל אי מוצא לים ובשל תשתית קיימת, הן תלויות באופן קריטי יותר באספקת נפט מרוסיה.

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, אמר בימים האחרונים כי "לא ייכנע ללחץ אירופי" להטיל סנקציות על גז או נפט גולמי רוסי, "משום שהדבר יהרוג את הכלכלה ההונגרית". שר החוץ של המדינה הסביר כי "אין למדינה שום נתיבי אספקה אחרים" וכי הונגריה "כבר עשתה כל שביכולתה כדי לגוון את מקורות האנרגיה", אולם תצטרך להמשיך ולרכוש גז רוסי (85% מצריכת הגז שלה) ונפט גולמי (65% מצריכת הנפט שלה). הונגריה יכולה להטיל וטו על אמברגו נפט אירופי, משום שהחלטות האיחוד דורשות הסכמה פה־אחד, אולם ייתכן שיימצאו מנגנונים שיחריגו אותה ומדינות נוספות מהשלכות הצעד.

השלכות משמעותיות על מחיר הדלק

בנוסף להשלכות ארוכות הטווח, לצעד האירופי צפויות להיות השלכות מיידיות בשטח. העיירה הגרמנית שוודט למשל, היא כעת נקודת הקצה של צינור גז המוביל נפט גולמי ישירות מרוסיה. המזקקות הפועלות בה, השייכות לחברת "רוזנפט" הרוסית, מעסיקות כ־3,000 בני אדם. אם הזרמת הנפט בצינור תיעצר כפי שרוצה גרמניה, והזיקוק יעבור למקומות אחרים הקרובים לנמלים שבהם צפוי להגיע הנפט הגולמי בעתיד, אלפים צפויים לאבד את עבודתם. זו הסיבה שגרמניה ככל הנראה תבצע עבודות בזק בנמל רוסטוק, ותשמיש צינורות נפט קיימים כדי להזרים אליהן נפט גולמי שיגיע במכליות.

בנוסף, לאמברגו אירופי וללוח הזמנים שבו ייושם צפויות להיות השלכות משמעותיות על מחיר הדלק. אופ"ק, הנשלטת על ידי סעודיה ופועלת בתיאום עם רוסיה, אמרה בעבר כי לא תגביר את תפוקת הנפט הגולמי. מחירי הבנזין והדיזל לתחבורה כבר שברו שיאים במדינות רבות באירופה, ומדינות היבשת מסבסדות אותן בנדיבות כדי למנוע את גלישת משקיהן למיתון חריף.

מכון המחקר "ברויגל" אמר כי במקרה קיצוני, מדינות אירופה צריכות לשוב עוד השנה למודל של אישור תנועת כלי רכב רק לסירוגין (לפי מספרי לוחיות רישוי וימי השבוע), כפי שהיה בזמן משבר האנרגיה של שנות ה-70'. אנליסטים הצביעו על כך שהצעד האירופי "ישרטט מחדש" נתיבי אספקה, כאשר נפט רוסי עשוי להגיע לאסיה במקום נפט מהמזרח התיכון. הנכונות של מדינות כמו הודו או סין להתנפל על הנפט הרוסי, שמוצע כבר כעת בהנחה של עשרות אחוזים, אל מול תגובת־נגד אפשרית של המערב, היא שאלה פתוחה שתשפיע על הכלכלה הרוסית ועל מחירי הנפט.

"כל עוד רוסיה מוצאת יעד לחביות הנפט שלה, אז היא תמשיך להיות בעסקים", אמר אנליסט בחברת ההשקעות Rystad ל"פייננשל טיימס", "ברגע שכבר לא יהיה להן שוק, זה יהיה התזמון שבו מחירי הנפט יזנקו למעלה ורוסיה תהיה בצרות כלכליות רציניות".