הבנקים והקבלנים נערכים לעליית הריבית: זינוק של 83% בגיוסי החוב בינואר-אפריל

היקף גיוסי האג"ח הקונצרני עמד בשליש הראשון של השנה על 30.6 מיליארד שקל, כאשר עיקר הצמיחה נובעת מפעילות של גופי פיננסים ונדל"ן המצטיידים באשראי זול לנוכח התחזית להמשך עליית הריבית

בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר
בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

הנחשול האינפלציוני השוטף את הכלכלות העולמיות, ממשיך לייצר לחץ על הבנקים המרכזיים להגביר את קצב העלאות הריבית. נראה שהגופים הפיננסיים הגדולים במשק, קרי הבנקים וחברות הביטוח, נערכים לכך ומגבירים את ההצטיידות באשראי זול, ב"מחירי סוף עונה". מנתוני חברת מידרוג עולה כי בשליש הראשון של השנה נרשם זינוק חד של 83% בהיקף גיוסי החוב הקונצרני ל-30.6 מיליארד שקל, כאשר עיקר הצמיחה נובעת מפעילות של גופי הפיננסים בשוק גיוסי האג"ח. 

בחודש אפריל עצמו נמשכה מגמת הצמיחה, כאשר גויסו במהלכו 7.5 מיליארד שקל, עלייה של 39% ביחס לאפריל אשתקד. עיקר הצמיחה נבע משני גיוסים של בנק מזרחי טפחות  (2.4 מיליארד שקל) וחברת החשמל (2 מיליארד שקל). 

 
  

נזכיר כי מאז פרצה מגפת הקורונה לפני כשנתיים הציפו הבנקים המרכזיים את השווקים בהזרמות כספים משמעותיות. כתוצאה מאותן הזרמות מתמודדת כיום ארה"ב עם אינפלציה בקצב שנתי של מעל ל-8%. על רקע זה נרשמו השבוע נתונים מפתיעים של צמיחה שלילית שעלולים להצביע על כניסה למיתון. במצב זה, נראה כי החברות השונות מעריכות שעידן הריבית האפסית הגיע לסיומו.

בנטרול גיוסי החוב של המוסדות הפיננסיים, נרשמה יציבות בסכום הגיוס באפריל שהסתכם ב-4.5 מיליארד שקל. מעבר לגיוס המשמעותי שביצע מזרחי טפחות, גייסה גם חברת הביטוח מגדל סדרת אג"ח בהיקף של 600 מיליון שקל.

אבי שטרנשוס, מנכ"ל מידרוג, מציין כי "חודש אפריל המשיך את מגמת הגיוסים החיובית שנרשמה ברבעון הראשון השנה. החודש שחלף התאפיין באיכות אשראי טובה יותר ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, אשר מוסברת בעלייה בריכוזיות של מנפיקים גדולים בחודש זה". שטרנשוס מבחין כי "הצפי להמשך עליית הריבית בארה"ב, יחד עם עליית ריבית בישראל, הובילו להיקפי גיוס משמעותיים מתחילת השנה". 

נדל"ן: הגיוס הנמוך מאז מאי 2021

הגברת קצב גיוסי החוב מצד המוסדות הפיננסיים מתחילת השנה, מאפיינת את התנהלותם מאז החורף האחרון, שסיים תקופת יובש ממושכת מבחינתם בשוק גיוסי האג"ח. בניטרול המוסדות הפיננסיים נרשמה עלייה מתונה, של 20%, בגיוסי החוב הקונצרני בחודשים ינואר-אפריל השנה, בהיקף של 18.1 מיליארד שקל. 

בחודש שעבר התמעט מספר המנפיקים - 12 מול 26 באפריל אשתקד - אך איכות האשראי (קרי דירוג האשראי של החברות המגייסות) הייתה גבוהה יותר. העלייה באיכות האשראי מתבטאת, לפי מידרוג, במיוחד בסקטור הנדל"ן והבינוי.

בשליש הראשון של השנה נרשמו 9 גיוסים בסקטור זה בקבוצת דירוג גבוהה של Aaa.il-Aa.il בסכום כולל של 5.2 מיליארד שקל. זאת לעומת מספר גיוסים זהה בהיקף כספי נמוך יותר של 3.1 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2021.

עוד בהקשר למאפייני החברות המגייסות, יש לציין שחברות מסקטור הנדל"ן והבינוי רשמו באפריל את היקף הגיוס הנמוך מאז מאי אשתקד. בסיכומו של דבר גייסו החברות הללו 1.1 מיליארד שקל בחודש שעבר כאשר חודש השיא מבחינתן, יולי 2021, הן גייסו 5.6 מיליארד שקל.

בסיכום השליש הראשון של השנה (ינואר-אפריל 2022), נרשמה עלייה של 20% בגיוסי חברות המשתייכות לסקטור הנדל"ן מ-8.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד ל-10.5 מיליארד שקל השנה.

גם העלייה בגיוסי החברות בתחומי הנדל"ן מוסברת על רקע הצפי להעלאות ריבית בידי בנק ישראל. במידרוג ציינו כי ריכוזיות המנפיקים עלתה בשנה הנוכחית, וחמשת המנפיקות הגדולות בסקטור נדל"ן ובינוי ריכזו כ-41% מהיקף ההנפקות בסקטור, לעומת כ-37% בתקופה המקבילה אשתקד.

בחודש אפריל נמנו עם המגייסות בתחומי הנדל"ן קרן הריט מגוריט, הפועלת בתחום דירות המגורים שגייסה 509 מיליון שקל, שיכון ובינוי שגייסה כחצי מיליארד שקל, ורוטשטיין נדל"ן שגייסה 121 מיליון שקל.