משרד המשפטים: סמכויות האפוטרופוס הכללי וכונס הנכסים הרשמי יפוצלו

ההחלטה היא חלק מניסיון לייעל ולמקצע את עבודת היחידות, שאינן משיקות בתחומי העיסוק שלהן • מנכ"ל משרד המשפטים: "המהלך יאפשר הובלת רפורמות נוספות לשיפור השירות לציבור"

ערן דוידי, מנכ''ל משרד המשפטים / צילום: דוברות משרד המשפטים
ערן דוידי, מנכ''ל משרד המשפטים / צילום: דוברות משרד המשפטים

מנכ"ל משרד המשפטים, ערן דוידי, החליט על פיצול תפקיד האפוטרופוס הכללי ותפקיד כונס הנכסים הרשמי (המכונה כיום הממונה על הליכי חדלות פירעון), כך נודע לגלובס. על פי הרפורמה, האגף יפוצל באופן מיידי לשתי יחידות נפרדות. לפני כחודשיים נחשפה בגלובס הכוונה לקדם את הפיצול, ואכן המנכ"ל דוידי ערך עבודת מטה בחודשיים אלו כדי לבחון לעומק את משמעות הפיצול.

במשרד המשפטים סיפרו שממצאי עבודת המטה היו חד-משמעיים, והוחלט להקים שתי יחידות עצמאיות ונפרדות. כמו כן, מסקנות עבודת המטה מצביעות בראש ובראשונה על הצלחתן של רפורמות ייעול מקצועיות המקודמות במשרד, ובהן רפורמת "ייפוי-כוח מתמשך" באגף האפוטרופוס הכללי, וכן "חוק חדלות פירעון" באגף הממונה על חדלות פירעון.

ממצאי עבודת המטה העלו שבשל היעדר הזיקה בין שתי היחידות והשינויים בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות וחוק חדלות פירעון, כמו גם צורך בהתמחות ארגונית - יהיה נכון לפצל את האגף לשתי יחידות נפרדות.

העומס על כל יחידה מקשה להוביל שינוי

בדוח עבודת המטה מצוין כי האפוטרופוס הכללי והממונה על חדלות פירעון הוא הארגון השני בגודלו במשרד המשפטים, אשר מונה למעלה מ-500 עובדים. ההשקה היחידה בין שני המכלולים היא ברמה הניהולית, ואינה פועל יוצא של סיבה מהותית או ארגונית, אלא המשך של החלטות שנתקבלו בקום המדינה עם הקמת כלל הגופים המשפטיים.

עוד מצוין בדוח שבחודש אוקטובר 2016 נכנס לתוקף תיקון מס’ 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, שהוביל להגדלה משמעותית בנפח העבודה של אגף האפוטרופוס הכללי.

בשנת 2017 הופקדו 612 ייפויי-כוח מתמשכים, אך המספר הכפיל את עצמו פי 10 בשנת 2018. מאז המספרים ממשיכים לזנק, כשבשנת 2021 הופקדו כ-31 ייפויי-כוח מתמשכים, ונכנסו לתוקף 1,162 ייפוי-כוח.

בנוסף, בהתאם לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי שנכנס לתוקף בחודש ספטמבר 2019, הממונה מטפל בתיקים שגובה החובות בהם עולה על 150 אלף שקל, המהווים כ-75% מסך הליכי חדלות הפירעון שנפתחים במדינת ישראל מידי שנה. החוק יצר שינוי מהותי באופן ניהול הליכי חדלות פירעון של יחידים, כשבשנת 2018 כ-73% ממלאי התיקים בבתי המשפט המחוזיים היו הליכי חדלות פירעון. במשך השנים גדלו היקפי הפעילות בממונה בשיעור גבוה בהרבה מקצב הגידול של האוכלוסייה, וקצב הגידול הממוצע עודנו עומד על קצב גידול של למעלה מ-20% בשנה.

עוד נטען בדוח שתחת העומס הקיים כיום, היכולת להוביל תהליכי שינוי ארגוניים משמעותיים לשם שיפור השירות לאזרח היא מוגבלת ביותר, וניתן לראות שכאשר שונה המבנה הארגוני ונוספו מנהלים, חל שיפור משמעותי בזמני המענה לפניות הנוגעות לצווי ירושה וצוואה.

גורם המצוי בעבודת הכנ"ר האפוטרופוס הכללי סיפר לגלובס שלרוב כונס הנכסים הרשמי נמצא בממשק עבודה עם בתי המשפט המחוזיים, ואילו האפוטרופוס הכללי נמצא בממשק עבודה עם בתי המשפט לענייני משפחה. התחומים אינם משיקים, כך שלא ברורה התועלת הארגונית בהכפפתם לאגף אחד תחת איש אחד.

חיבור היסטורי שאינו רלוונטי לימנו

לדברי הגורם, חיבור שני התפקידים הוא עובדה היסטורית עם הקמת משרד המשפטים, וייתכן שנקבע עוד בימי המנדט הבריטי. הגורם הוסיף שוועדה מקצועית דנה כבר במהלך שנות ה-90 בפיצול התפקידים, אך לבסוף החליטה להשאיר את העניין פתוח לשיקול שר המשפטים.

לאחר מינויה של הכנ"רית סיגל יעקבי לתפקיד שופטת בית המשפט הכלכלי בתל אביב, מונתה המשנה לפרקליט המדינה, אורית קוטב, כממלאת-מקום הכנ"ר והאפוטרופוס הכללי, עד למינוי קבע של תפקידים אלו. 

עו''ד אורית קוטב / צילום: כדיה לוי
 עו''ד אורית קוטב / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל משרד המשפטים ערן דוידי מסר לגלובס: "ההחלטה על פיצול האגף לשתי יחידות היא חלק ממהלך גדול של שינוי ארגוני אשר מטרתו היא התמקצעות היחידות וייעול השירות לציבור. הקמת שתי יחידות עצמאיות תאפשר הובלת רפורמות נוספות אשר ישפרו עוד יותר את השירות לאזרחים, הן בתחום האפוטרופסות והן בתחום חדלות הפירעון".