הממשלה תדון בשבוע הבא באישור של כ-4,000 יחידות דיור בהתנחלויות

כינוסה של ועדת המשנה להתיישבות של מועצת התכנון העליונה של יהודה ושומרון נועד למנוע את הפלת הממשלה על ידי פרישת עוד מחברי ימינה • סדר היום של הוועדה מכיל 25 תוכניות, הכוללות 3,988 יחידות דיור • איילת שקד: "הבנייה באיו"ש היא דבר בסיסי, מתבקש ומובן מאליו" • במועצת יש"ע תוקפים את התוכנית המקוצצת

איילת שקד / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
איילת שקד / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

ועדת המשנה להתיישבות של מועצת התכנון העליונה של יהודה ושומרון תתכנס ביום חמישי הבא לדון באישורן של כמעט 4,000 יחידות דיור בהתנחלויות. המועצה תכונס לאחר עיכוב של חודשים רבים, שנבע הן מחילוקי דיעות על הרכב הרשימה וגודלה והן בשל לחץ אמריקאי. כינוסה כעת נועד למנוע את הפלת הממשלה כבר כעת על ידי פרישת עוד מחברי ימינה, ובהם ח"כ ניר אורבך, שדרשו זאת כאולטימטום.

הקיצוץ נועד למנוע פגיעה בביקורו הצפוי של נשיא ארצות הברית ביידן בעוד חודשיים, אם כי צפוי שהממשל יגנה גם את האישור הנוכחי.

לפי הודעת מתאם הפעולות בשטחים הממונה על המועצה, סדר היום של הוועדה מכיל 25 תכניות, הכוללות 3,988 יחידות דיור. מהן להפקדה - 1,452 יחידות דיור ובראשן באלקנה 500 יח"ד ובקדומים 286. דווקא העיר מעלה אדומים קיבלה רק 16 יח"ד. כן יעלו לאישור לתוקף  2,536 יחידות דיור ובהן בדולב 364 יח״ד, ו-114 יח"ד במעלה מכמש. המספר הגדול ביותר - 761 יחידות - באפרת.

אלא שבמועצת יש"ע תוקפים את התוכנית המקוצצת. יו״ר מועצת יש״ע דוד אלחייני אומר לגלובוס כי במקור תוכננו לאישור כמעט 6,000 יחידות, אך בגלל הלחץ האמריקאי קוצצו 2,000 מהן. לדבריו, "בזמן הלוויותיהם של נרצחי הפיגוע באלעד, ראש הממשלה, שר החוץ ושר הביטחון נותנים פרס לטרור ומורידים תוכניות ביישובים כמו תל ציון, כפר תפוח, מבוא דותן, קרית ארבע ומבואות יריחו. זוהי כניעה בפני האויב שמוכיחה שוב שלממשלה הזו אין זכות קיום, והיא צריכה להתחלף לפני שיהיה מאוחר מדי".

דוברי הימין דווקא בירכו. מתקווה חדשה נמסר כי "‏חיזוק ההתיישבות בכל חלקי הארץ הוא דבר חשוב תמיד. בעיתוי הנוכחי ההודעה על כינוס מועצת התכנון העליונה ביו״ש חשובה שבעתיים. על אויבי ישראל לדעת שעם ישראל נחוש לחזק את ההתיישבות היהודית בכלל וביהודה ובשומרון בפרט".

שרת הפנים איילת שקד אמרה כי היא "‏מברכת על כינוס המת"ע בשבוע הקרוב לקראת בנייה של כ-4,000 יחידות דיור, כולל היישוב מצפה דני שחשוב לי במיוחד, אותו אני מלווה שנים רבות. הבנייה באיו"ש היא דבר בסיסי, מתבקש ומובן מאליו".

ח"כ ניר אורבך אמר: "‏מת"ע היא האויר לנשימה של ההתיישבות. היא החמצן. אני מברך את שר הביטחון וראש הממשלה על ההיענות לבקשתי ועל הוצאת הזימון לכינוס המת"ע. בעז"ה נמשיך ונפעל למען ההתיישבות. ישראל חזקה יותר ובטוחה יותר".

בשמאל תקף ח"כ מוסי רז, שלדבריו ‏"הבנייה בהתנחלויות בשטחים הכבושים היא לא מוסרית ופוגעת בעתיד אזרחי ישראל".