"מעשים שלא ייעשו"? הפרקליטות מבקשת הבהרות מראש ההרכב במשפט החוזר של זדורוב

"היו עליי לחצים לא רק מהתקשורת, גם מגורמים שאתם לא מכירים. הייתי קרוב לפסול את עצמי", אמר בשבוע שעבר השופט אשר קולה, ראש הרכב השופטים הדן במשפט החוזר נגד רומן זדורוב, והוסיף הערה אודות "מעשים שלא ייעשו" • פרקליטת מחוז צפון הגישה בקשה נוספת לשופט קולה על-מנת שיבהיר את אמירותיו

רומן זדורוב בדיון בבית המשפט / צילום: גיל אליהו
רומן זדורוב בדיון בבית המשפט / צילום: גיל אליהו

פרקליטת מחוז צפון, עו"ד אילנה ירושלמי, הגישה הבוקר (א'), על דעת פרקליט המדינה, בקשה נוספת לשופט אשר קולה, ראש הרכב השופטים הדן במשפט החוזר נגד רומן זדורוב, להבהיר אמירות שלו המרמזות על הפעלת לחצים לא חוקית כלפיו.

לפני כשבועיים אמר השופט קולה במהלך דיון כי נעשו דברים ש"אסור שייעשו במדינה מתוקנת", וכי אינו מעוניין לחשוף את הדברים, ומי שצריך לדעת - יודע. הוא הבהיר כי לא מדובר במעשים המיוחסים לפרקליטות. השופט גם אמר באותה הישיבה כי אינו יכול לשפוט בתיק "בנפש חפצה", זאת בשל חוסר האמון שמפגינים כלפיו הפרקליטים בתיק, לדבריו. 

השופט אשר קולה / צילום: דוברות בתי המשפט
 השופט אשר קולה / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר הדיון הגישו הפרקליטים המטפלים בתיק בקשה להבהרת האמירה, וביקשו לעכב את שמיעת הראיות בתיק. השופט דחה את הבקשה וציין כי "למען הסר ספק וכל עוד לא תהיה מניעה חוקית, המשפט יימשך כסדרו", וכך היה - העדויות בתיק נמשכו.

היום הפרקליטות הגישה בקשה נוספת, תוך שהיא מתעקשת כי השופט יבהיר את האמירה הקשה. "המאשימה שבה ומביעה דעתה, שמן ההכרח לברר את טענת כבוד בית הדין, לפיה גורמים עלומים עשו מעשים שאסור שייעשו במדינה מתוקנת במטרה, לכאורה, להפעיל עליו לחצים ביושבו בדין בתיק זה", נכתב בבקשה.

"הותרת טענה זו ללא בדיקה, עלולה להוביל לתוצאה לפיה פסיקת בית המשפט בתיק זה, תהא אשר תהא, תוטל בספק ציבורי ומשפטי עמוק".

השופט יפסול עצמו?

משפטו החוזר של רומן זדורוב, הנאשם ברצח הנערה תאיר ראדה ז"ל בשנת 2006, נמצא לקראת סיום פרשת ההגנה. בשבוע שעבר פנה השופט קולה לנציגי הפרקליטות והתלונן על התנהלותם בכך שהם לא מביעים בו אמון, מטיחים בו עלבונות וטוענים שהגיע עם דעה קדומה. האמירות לא הגיעו בהפתעה - כבר תקופה ארוכה שראש ההרכב מביע את עמדתו בתיק באופן המנוגד לעמדת התביעה. הפרקליטות החליטה להמשיך עם המשפט חרף הביקורת שנשמעה מבית המשפט והאמירות הנוקבות על המצב הראייתי.

קולה הציג לתביעה שתי אפשרויות - שיפסלו אותו או שיביעו בו אמון. אם לא, השופט ציין כי הוא יצטרך "לקבל החלטה מאוד דרמטית בתיק", ורמז כי יפסול את עצמו. "היה לי פסח שחור. היו עליי לחצים לא רק מהתקשורת, גם מגורמים שאתם לא מכירים. הייתי קרוב לפסול את עצמי - לא עשיתי את זה רק בגלל אילנה ראדה", אמר.

קולה אמר עוד כי מתנהל נגדו קמפיין שלם בתקשורת, והוסיף את ההערה אודות "מעשים שלא ייעשו", אותה מבקשת הפרקליטות להבהיר.