הריסה ובנייה ליד הירקון בתל אביב: "המים נמצאים כמטר וחצי מתחת לבניין"

הבניין ברחוב בני דן, שבו 22 דירות, ייהרס, ובמקומו ייבנה בניין בן 37 דירות • נציג הדיירים: "יש 16 גופים שונים שצריכים לאשר פרויקט תמ"א וכל אחד מהם זהיר יותר מהשני"

התחדשות עירונית בבני דן 52, תל אביב / הדמיה: המדיה
התחדשות עירונית בבני דן 52, תל אביב / הדמיה: המדיה

סיפור הפרויקט:

ברחוב ויצמן פינת בני דן בשכונת יהודה המכבי בעיר תל אביב, ליד הירקון ובמרחק של כשני ק"מ מהים, עומד בניין שייהרס בקרוב. "לבניין יש שתי כניסות והוא נבנה באמצע שנות ה־50", מספר יהודה, מוועד הדיירים בבניין. הוא גר בדירתו משנת 1975. "ההורים שלי רכשו את הדירה בשנות ה־50 ושילמו עליה אז כמה אלפי לירות". לדבריו, זה היה מחיר נמוך יחסית כי הבניין לא היה מבוקש. "הירקון היה מזוהם, והייתה בו בילהרציה".
יהודה מספר כי בבניין היו תקלות רבות, בגלל גילו אבל גם בגלל היסודות שלו וגורמים סביבתיים נוספים: "כשבנו את הבניין, המהנדסים בנו רק על כלונסאות, ועכשיו מי הירקון נמצאים כמטר וחצי מתחת לבניין מה שגורם לתזוזות וסדקים. גם שורשים של עצי פיקוס חדרו למערכת הניקוז וגרמו להצפות".

אף שבבניין נעשה שיפוץ בשנת 2000, יהודה אומר שהיו בו סדקים והשכנים מהבניין הסמוך הלינו שהם שומעים את הבניין שלהם זז.

התחדשות עירונית בבני דן 52, תל אביב / צילום: רז כהן פרשקר
 התחדשות עירונית בבני דן 52, תל אביב / צילום: רז כהן פרשקר

הרעיון לתמ"א 38 נולד לפני כעשור אולם ההצעה הראשונה שעמדה על הפרק נפסלה על הסף. "בשנת 2013 הייתה רק אפשרות אחת, חיזוק ובנייה (38/1), וזה לא היה אקטואלי עבורנו. בשנת 2016 התחלנו להתעניין בהריסה ובנייה (38/2) וקיבלנו כמה הצעות מכמה יזמים עד שבסוף סיכמנו עם יזם שהוא גם קבלן מבצע. זכינו בתמורה נאה מאחר שרחוב וייצמן הוכרז כרחוב ראשי מה שאפשר לנו לבנות שמונה קומות במקום שש".

"יש 16 גופים שונים שצריכים לאשר פרויקט של התחדשות עירונית, החל מכיבוי אש עד איכות הסביבה, וכל גוף זהיר יותר מהשני. נדרשנו להמציא עוד בדיקה ועוד חתימה וזה מתבטא בעוד זמן. לכך התווספו שנתיים של קורונה שבהן הוועדות עבדו במתכונת חלקית מה שעיכב את התהליך עוד יותר".

לדברי עורכת הדין קרן פרשקר ממשרד רז-כהן, פרשקר ושות', "מחיר הדירות ברחוב הגובל בפארק הירקון משקף שווי של 70 עד 80 אלף שקל למ"ר בבנייה חדשה, כך שעליית הערך שממנה צפויים ליהנות בעלי הדירות הוותיקות בפרויקט צפויה להיות משמעותית במיוחד".

התמורה ליזם:

15 דירות בקומות 6 ומעלה, בהן דירות 3 ו-4 חדרים וכן דירות פנטהאוז.

התמורה לדיירים:

דירה חדשה הגדולה ב-31% מהשטח המקורי, עם ממ"ד ומרפסת של 12 מ"ר, עלויות שכר הדירה לתקופת הבנייה והובלות.

לו"ז:

היתר בנייה: התקבל לפני כחודש.
הפרויקט: תמ"א 38/2 הריסה ובנייה
המצב הקיים: בניין בן שלוש קומות מעל קומת עמודים, הכוללות 22 יחידות דיור בשתי כניסות
היזם והקבלן המבצע: יצחק עופר
שם האדריכל: גל מרום אדריכלים
עו"ד היזם: משרד נשיץ, ברנדס, אמיר ושות'
עו"ד הדיירים: משרד עו"ד רז-כהן, פרשקר ושות'