בעקבות הנפילות בשווקים: פדיונות של יותר מ-300 מיליון שקל בקרנות הנאמנות

האינדיקטור המהיר ביותר לתנודות בשווקים סיפק פדיונות, אך הן היו מתונות יחסית בשל היעדר המסחר בישראל בסוף השבוע ובחו"ל ביום ראשון • עם זאת, מאז תחילת השנה איבדו הקרנות נכסים בהיקף של 22 מיליארד שקל

מסכים אדומים בבורסה / צילום: Shutterstock
מסכים אדומים בבורסה / צילום: Shutterstock

הנפילות בשוקי המניות ברחבי העולם הגיעו היום (א') גם לציבור הרחב, שעל פי הערכות בשוק פדה כ-300 מיליון שקל מקרנות הנאמנות שלו, לא כולל את קרנות הסל שהמסחר בהן מתקיים בסוף יום המסחר בבורסה. בשל היותן של קרנות הנאמנות מוצר השקעה נזיל, הן משקפות בדרך כלל את הלך הרוח בשווקים, ופדיון של מאות מיליוני שקלים עשוי להצביע על כך שהציבור לא מאמין שהשוק צפוי לעלות בימים הקרובים, אלא להמשיך במגמת הירידות.

למרות שמדובר בפדיון לא קטן, הוא לא משקף במלואן את הירידות החדות בבורסות, בעיקר בארה"ב, שהתרחשו בשבוע האחרון בהובלת הנאסד"ק, שאיבד 5% ביום מסחר אחד. הסיבה לכך היא פערי הימים בין המסחר בתל אביב, שנסגר ביום חמישי אחר הצהריים וחודש רק ביום ראשון, ובין המסחר בחו"ל, שננעל ביום שישי ויתחדש רק ביום שני, כך שכמעט בלתי אפשרי לפדות קרנות העוסקות במניות או במדדים בחו"ל.

הירידות של פתיחת השבוע מצטרפות לירידות מתחילת השנה בשוק הקרנות. עד לתחילת החודש, במשך ארבעה חודשים, איבדו קרנות הנאמנות כ-22 מיליארד שקל. זאת בהובלת הקרנות המתמחות במניות בחו"ל, שאיבדו יותר מ-9.2 מיליארד שקל, וקרנות המתמקדות באג"ח בארץ (שלושה סוגי קרנות), שאיבדו נכסים בהיקף של יותר מ-12.5 מיליארד שקל. מהצד השני, קרנות הנאמנות המתמחות במניות בישראל גייסו מתחילת השנה ועד לסוף אפריל נכסים בהיקף של יותר מ-1.5 מיליארד שקל.

ב-24 בינואר לבדו נפדו מקרנות הנאמנות כ-1.5 מיליארד שקל, וזאת בשל האי ודאות שנרשמה לפני שהפד האמריקאי הודיע באופן רשמי על העלאת הריבית ולפני שרוסיה פלשה לאוקראינה, שני תרחישים שהתקיימו זמן קצר לאחר מכן.

"ברמות המחירים כיום אנחנו בדעה שלא צריך לברוח מהשוק. צריך לנצל ימים של ירידות חדות ולהגדיל חשיפה לסקטורים ספציפיים", אומר שמואל קצביאן, אסטרטג השווקים בחדר העסקאות של בנק דיסקונט.

לדבריו, כל עוד השוק לא יירגע בכל הנוגע לציפיות הריבית העתידית, נראה את המשך הירידות. "להערכתי, בחצי השני של 2022 נראה רגיעה בתמחור השווקים לגבי רמת ריבית הפורווד - כלומר הריבית בעוד שנה ושנתיים קדימה, ואפילו נראה ירידה מסוימת ביחס לתמחור היום", מסביר קצביאן.

בעדכון שדיסקונט פרסם ללקוחותיו ביום שלישי שעבר, המליץ חדר העסקאות של הבנק על חשיפה לכמה סקטורים בארה"ב - אנרגיה, סקטור שירותי תקשורת (טיקר XLC), סקטור הצריכה הבסיסית וסקטור החומרים. "השילוב של הסקטורים הללו בארה"ב יניב תשואה יותר גבוהה בתקופה הקרובה ממדד ה-S&P 500", אומר אסטרטג השווקים בחדר העסקאות של הבנק.