"אנחנו במפולת": מומחים בשוק ההון ממליצים היכן להשקיע וממה כדאי להתרחק בימים של טלטלה

על רקע הירידות החדות בשוקי המניות בימים האחרונים, מומחים בשוק ההון מנסים להשיב על השאלות הבוערות שעל הפרק, מעריכים את עומק המשבר וכמה זמן הוא יישאר, ממליצים על השקעות כמו נדל"ן ובנקים בבורסה המקומית, ומזהירים מכל ענפי הצמיחה

פלג פאר, גיא בית אור, גיל דותן, יונתן כץ / צילום: איל יצהר, מושיק ברין, שלומי יוסף
פלג פאר, גיא בית אור, גיל דותן, יונתן כץ / צילום: איל יצהר, מושיק ברין, שלומי יוסף

המפולת שהתרחשה במהלך סוף השבוע בוול סטריט לא פסחה על הבורסה בת"א. המדדים המובילים פתחו את שבוע המסחר (יום א') בירידות חדות, של יותר מ-3% בשעות הצוהריים.

הנפילות הושפעו כאמור מירידות חדות שנרשמו במדדים הניו יורקיים בסוף השבוע, בהובלת מדד הנאסד"ק, שצנח ביום שישי במעל ל-5%. בין המניות שהובילו את המגמה בת"א בלטה מניית טבע, שצללה ביותר מ-9%, לאחר ירידה בשיעור דומה בסוף השבוע בחו"ל, ומניות הטכנולוגיה השונות - בהן יצרנית תוכנות שירות הלקוחות לייבפרסון, שנפלה בקרוב ל-15% והשלימה חיתוך חד של מעל ל-43% מתחילת השנה.

בכירי שוק ההון המקומי מסכימים כי הירידות הנוכחיות הן ביטוי למדיניות הקשוחה של הבנק הפדרלי בארה"ב, כמו גם בנקים מרכזיים ברחבי העולם, של תוואי העלאת ריבית במהלך השנה, במטרה להילחם באינפלציה שהרימה את ראשה.

סביבת ריבית שכזו, יחד עם קשיים מבניים בכלכלה הגלובלית, כגון שרשרת האספקה בתובלה הימית והעלייה החדה במחירי האנרגיה, דוחפים לנפילות החדות במניות הטכנולוגיה וסקטורים מוטי צמיחה נוספים. הם מדרבנים את יציאת המשקיעים ממניות ככלל ומביאים להעדפת סקטורים סולידיים יותר.

יונתן כץ, כלכלן ראשי לידר שוקי הון

יונתן כץ, כלכלן ראשי לידר שוקי הון / צילום: איה בן עזרי
 יונתן כץ, כלכלן ראשי לידר שוקי הון / צילום: איה בן עזרי

1: האם מדובר במפולת בשוק המניות?

"בהחלט אנחנו בעיצומה של 'מפולת', כלומר ירידות חדות בשווקים אשר צפויות להימשך לתקופה ממושכת. איום האינפלציה הוא אמיתי (בפרט בארה"ב) והפד צפוי להמשיך להעלות את הריבית בצורה אגרסיבית ולפעול לצמצום הנזילות בשווקים. שורה של גורמים נוספים תומכים בירידות בשווקים, כולל המלחמה באוקראינה (אשר עלולה להסלים את המלחמה "הקרה" בין המעצמות), ההשפעה הממתנת מהזינוק במחירי האנרגיה (באירופה בפרט) ומדיניות הסגרים בסין".

2: עד כמה צפויות הירידות להשפיע על הבורסה בת"א?

"שוק ההון הישראלי יושפע גם לרעה, אך בצורה מתונה יותר. סביבת האינפלציה נמוכה יותר בישראל ולכן ,למרות שגם כאן צפוי ריסון מוניטרי, התוואי צפוי להיות מתון יותר מתוואי העלאת ריבית הפד".

3: איפה כדאי להשקיע?

"מזומן זה לא מילה גסה. בניגוד להערכה שלי משנים קודמות, ניתן להחזיק גם מט"ח (דולר בפרט). בשוק המניות יש עדיפות למניות ערך, כגון יצרנית מזון, רשתות קמעונות של מזוןן, חברות אנרגיה ותשתית ובנקים.

"בדומה לנעשה בארה"ב, מניות הערך יושפעו מהירידות פחות ממניות הצמיחה והטכנולוגיה. הסקטורים שנשענים על ביקושים יציבים, כמו מזון, אנרגיה או תשתיות, נחשבים לכאלה שייפגעו פחות.

"גם הבנקים (בארץ, ח' ש') צפויים ליהנות מעליות ריבית. הם סבלו במשך שנים מריביות אפסיות, ואני פחות חושש ממצב של דיפולט בתחום המשכנתאות בארץ או ממשבר נדל"ן שמשפיע על החזרי החוב של משקי הבית. באופן היסטורי שיעור הפיגורים בתשלומי המשכנתאות בארץ היה זניח, גם בעת משברים חריפים. לכן הבנקים הם גם סקטור דפנסיבי".

4: מאילו השקעות כדאי להתרחק?

"מניות באופן כללי וחוב במדינות מתפתחות, עם חובות משמעותיים בדולרים, בדירוגים נמוכים".

גיל דותן, מנהל מחלקת פרימיום באי.בי.אי ניהול תיקים

1. האם מדובר במפולת בשוק המניות? 

"אנחנו לא במפולות עדיין, אלא בירידות חדות מאוד. מה שימשיך להשפיע על השווקים הוא נושא הריבית בארה"ב ופחות נושא המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. לפי שעה הבנק הפדרלי לא מצליח להפחית את האינפלציה, על אף הצעדים האגרסיביים שנקט בהעלאת הריבית".

2:  עד כמה צפויות הירידות להשפיע על הבורסה בת"א? 

"השוק הישראלי מושפע, אך ההשפעה עליו תהיה משנית. זאת משום שבארץ הריבית תעלה פחות מאשר בארה"ב. האינפלציה כאן מתונה יותר וזהו יתרון לשוק הישראלי. נתוני המאקרו בארץ טובים גם כן, והצפי הוא להשיג את הצמיחה הגבוהה בין מדינות ה-OECD. גם אם תהיה האטה בצמיחה, היא תהיה יותר מתונה מאשר במדינות אחרות.

"נוסף על כך, שוק המניות הישראלי מוחזק בעיקר על ידי הגופים המוסדיים, אשר בשעת משבר אינם ממהרים למכור".

3:  איפה כדאי להשקיע? 

"כדאי להשקיע יותר דרך הבורסה המקומית בסקטורים כמו נדל"ן ובנקים. אנחנו בעד סקטור הבנקים לדוגמה, משום שסביר שהם יצליחו לייצר תשואה גבוהה על ההון. גם חברות הנדל"ן המניב מצליחות לגלגל ברוב המקרים את עליות המחירים לצד השוכרים בנכסים שלהן, ולכן ייפגעו פחות.

"אנחנו גם בעד לבחון השקעה בחברות הטכנולוגיה הגדולות בארה"ב. הן ספגו ירידות חדות אבל צפויות לעבור את המשבר ולחזור לצמוח".

4: מאילו השקעות כדאי להתרחק? 

"אנחנו מעדיפים את השוק בישראל ובארה"ב על פני שווקים אחרים כגון אירופה. הכלכלות באירופה במצב בעייתי שנובע מהמלחמה בין רוסיה ואוקראינה וגם מהשפעה שלילית ממחירי האנרגיה העולים. ארה"ב להערכתנו תצא מחוזקת מהמשבר".

גיא בית אור, כלכלן ראשי פסגות

 

גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק ברין
 גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק ברין

1:  האם מדובר במפולת בשוק המניות?  

"אנחנו לא במפולת קלאסית אלא גולשים באופן הדרגתי כלפי מטה. אין כאן טריגר שפתאום מפיל את השוק, כמו אירועים שהיו במרץ 2020 או בשנת 2008. המגמה השלילית בשווקים השתלטה מתחילת השנה, ומדובר בשינוי עמוק בכל הסביבה הכלכלית.

"שני מנועים עיקריים משפיעים על הבורסות. הראשון הוא ירידה בנזילות בשווקים לנוכח הריביות העולות. המנוע השני הוא הפגיעה המסתמנת ברווחיות החברות, עקב הירידה הצפויה בביקושים".

2:  עד כמה צפויות הירידות להשפיע על הבורסה בת"א?  

"הפגיעה כאן פחותה משום שהמשק הישראלי במצב טוב מבחינה פיסקאלית. נתוני הכנסות ממסים היו חזקים עד כה, אך צפויים להיפגע במחצית השנייה של השנה, בשל החולשה הצפויה בהייטק. האינפלציה כאן לא גבוהה כמו בארה"ב, מה שמאפשר לבנק ישראל להתחיל לעשות נורמליזציה של סביבת הריבית, אבל מבלי להשתמש ב'פטיש 5 קילו'".

3איפה כדאי להשקיע?  

"אנו סבורים שחברות מוצרי צריכה בסיסית עדיפות בתקופה כזאת. לדוגמה, חברות מזון או תשתיות בתחומי החשמל, הגז והמים. בארה"ב סקטור התשתיות יניב גם דיבידנדים גבוהים יותר למשקיעים. אלה הם סקטורים דפנסיביים קלאסיים. כמו כן, כדאי גם להיחשף באופן מוגבר לאנרגיה, שם הסיכונים מוטים כלפי מעלה דרך המלחמה ושיבושי שרשרת האספקה".

4: מאילו השקעות כדאי להתרחק?  

"הענפים המסוכנים בתקופת אינפלציה גבוהה וריביות עולות הם כל ענפי הצמיחה. במיוחד צריכה מחזורית, תחומי הטכנולוגיה והמדיה. אלה סקטורים שאנחנו פחות אוהבים זה תקופה. ככל שהריביות יעלו, והפעילות הכלכלית תאט, סביר שהסקטורים האלה לא יובילו. זה עוד לא השלב להערכתנו לקנות את המניות האלה, שרשמו ירידות חדות בענפים הללו".

פלג פאר, מנכ"ל ווליו בייס חיתום

 1:  האם מדובר במפולת בשוק המניות?   

"למרות ירידות בשיעורים גבוהים במספר רב של מניות, לא מדובר במפולת, אלא בתיקון. השוק הגיע למחירי שיא ומתאים עצמו למצב החדש גם מהבחינות של תחזית אינפלציה, ריביות, מכפילים ואלטרנטיבות השקעה שנוצרו מירידות חדות, בעיקר בארה"ב".

 2:  עד כמה צפויות הירידות להשפיע על הבורסה בת"א?   

"שוק ההון הישראלי מושפע וימשיך להיות מושפע ממגמות ותנודות בשוק ההון האמריקאי, גם במדדי המניות וגם במדדי החוב. עד כה השוק המקומי הפגין חסינות רבה יותר מהשוק האמריקאי, כתוצאה מעליות מתונות יותר שהיו בת״א, מאינפלציה ומפוטנציאל שיעור צמיחה גבוה יותר".

 3 :  איפה כדאי להשקיע? 

"כדאי לבחון השקעה במניות של חברות טובות שירדו בחדות, של חברות ערך שמצליחות לצמוח גם בתנאי שוק משתנים ושל חברות עם הנהלה חזקה ואיכותית, שתדע לנווט את החברה במשברים ולנצל הזדמנויות ככל שיהיו".

 4 : מאילו השקעות כדאי להתרחק?   

"חברות עם מינוף גבוה ותזרים חלש יחסית, המביא גמישות פיננסית נמוכה, וכן חברות 'חלום' אשר עלולות לפגוש קשיים משמעותיים בגיוס ההון הנדרש להגשמת החלום".