"מלחמת כל בכל": עידן המלחמות הפנימיות במשרד האוצר חוזר

דיון חשאי שהתקיים בערב יום הזיכרון בין שרי האוצר הפנים והשיכון לעדכון תוכנית הדיור הממשלתית עורר סערה בקרב הדרג המקצועי באוצר • גורמים המעורים בפרטים טוענים כי התוכנית מנותקת מהשטח, וכי המהלך עלול לפגוע בניסיון של ליברמן לקדם את התקציב הבא

מימין: השרים זאב אלקין, אביגדור ליברמן ואיילת שקד / צילום: דוברות האוצר
מימין: השרים זאב אלקין, אביגדור ליברמן ואיילת שקד / צילום: דוברות האוצר

ביום שלישי, רגע לפני יום הזיכרון ויום העצמאות, שרי האוצר, הפנים והשיכון נועדו בפגישה חשאית עם מנכ"לי משרדיהם על תוכניות דיור חדשה. הישיבה הסודית הזו עוררה סערה במשרד האוצר ובפרט באגפי התקציבים והחשב הכללי במשרד שלא היו מודעים לתוכנית בה דנו בשבוע שעבר אביגדור ליברמן, זאב אלקין ואיילת שקד. גורמי המקצוע באוצר, ששוחחו עם גלובס, קבלו על כך שעד לרגע זה, גם לאחר הפרסום על התוכנית בתקשורת, הם עדיין לא יודעים לומר מה היקף התקציב הדרוש לתוכנית הנרקמת.

בכיר לשעבר במשרד האוצר תיאר בפני גלובס תמונת מצב מדאיגה: "חברים מספרים לי בשבועות האחרונים על מאבקים של הכול בכול. מבחינת יחסי העבודה בין אנשי מפתח באוצר, זה מזכיר לי תקופות לא טובות במשרד. אני מקווה שיידעו ליישר קו אחד עם השני, אחרת זה יפגע לא רק בענייני הנדל"ן - אלא בכל מהלך אפשרי". עוד הוסיף הגורם כי "אם ליברמן רוצה לקדם בימים האלה את הכנת תקציב המדינה, הוא צריך לצדו את אנשי המקצוע. הוא לא יכול לעשות את זה לבד, ויחסי האנוש חשובים כאן".

השרים דנו בצעדים שחלקם כבר עלו מספר פעמים על שולחן הדיונים - כמו הוספת דירות מוזלות בהגרלות של המדינה ומיסוי דירה רביעית - לצד מהלכים חדשים יחסית כגון עידוד כספי לרשויות מקומיות שיגדילו את תפוקת היתרי הבנייה שהן מוציאות בשטחיהן.
למהלכים מהסוג שנידונו יש כמובן השלכות תקציביות ישירות, הן בצד הוצאות המדינה והן בצד ההכנסות. על כן, גורמים שונים תהו כיצד ניתן לקדם אותם מבלי לערב את אגף התקציבים והחשב הכללי. ראשית, נטען שחוסר ההיוועצות מול גורמי המקצוע הביא לכך שהתוכנית המוצעת מלאה בחורים. כלומר, שהשרים מדברים ביניהם על יעדים, שבכלל מנותקים מהמציאות בשטח ואינם בעלי היתכנות מעשית ליישום בפועל.

מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, כמו גם מנכ"לי המשרדים האחרים היו מעורבים בישיבה, אבל אנשי המקצוע הרלוונטיים במשרד האוצר הודרו לחלוטין מהדיון.

הבחירות מתקרבות וההתכתשויות חוזרות

למשרד האוצר לדורותיו יש מסורת ארוכת שנים של התכתשויות בין הקודקודים השונים: השר, המנכ"ל, הממונה על התקציבים והחשב הכללי. שלושת האחרונים מוגדרים כשווי ערך מבחינת ההיררכיה. כלומר, למנכ"ל המשרד אין סמכות ישירה על החשב הכללי ועל הממונה על התקציבים. המבנה הרב זרועי של האוצר הביא להתנגשויות בין השרים לשעבר ישראל כ"ץ ומשה כחלון לבין הדרג המקצועי, וכן בין המנכ"לים לראשי האגפים. כעת נראה שהאווירה במסדרונות האוצר חוזרת לימים ההם.

גם בממשלות קודמות ממש כמו היום, הקרעים בין לשכת השר לגורמי המקצוע מתגלעים ככל שהמצב הפוליטי בממשלה נהיה נפיץ. לאור היחלשות הקואליציה של ממשלת בנט-לפיד, וכתוצאה מכך היחלשות האוצר והקושי לקדם מהלכים כפי שהיו רוצים, נחשפים המתחים והניסיונות לפעול אחד מעל הראש של השני. זאת, כאשר היכולת של הממשלה להעביר הליכי חקיקה משמעותיים בכנסת נראית כמעט קלושה כרגע, ובמשרדים מחפשים צעדים קלים ליישום שניתן להעביר בהוראות או בתקנות בלבד באופן עצמאי וללא סיוע המליאה.

בתחילת הקדנציה שלו כשר האוצר, העלה ליברמן על נס את מעמד הפקידות המקצועית. הוא הרבה להתייעץ עמה כפי שהתבטא בתקציב המדינה האחרון שאושר לצד רפורמות רבות שעליהם חלמו באוצר כבר שנים, כגון ביטול אגרות החוב המיועדות והעלאת גיל הפרישה לפנסיה של נשים. אלא שהדינמיקה הזאת התחילה להיתקע בחודשים האחרונים. מעדויות שונות עולה כי החיבור בין השר אל חלק מאנשי המקצוע שלו, וגם הקשרים בין חלק מבכירי האוצר עצמם, החלו להתרופף.

האפשרות למימון: עוקף אגף תקציבים

אם הזעם באגף תקציבים יביא לבלימת ההקצאה התקציבית עבור התוכנית המעודכנת, השרים יכולים למצוא לה מקור מימון אחר (אם תאושר). אחת האפשרויות היא מימון מתוך תקציב רשות מקרקעי ישראל, ולא כתוספת תקציבית של משרד האוצר. ההסתברות של חלופה כזאת עולה לאור חולשת הקואליציה וכושר החקיקה שבידה. אגב, גם כחלון מימן כך בשעתו מהלכים בתוכניות הדיור שלו כשר האוצר.

בדוברות האוצר טוענים כי כל גורמי המקצוע הרלוונטיים מעודכנים בגיבוש הצעדים החדשים בתחום הדיור.