המשרד הוא "פורמט אנכרוניסטי", והמודל ההיברידי לא ישרוד: כך רואה מנכ"ל Airbnb את שוק העבודה העתידי

רגע אחרי ש-Airbnb הכריזה על מעבר מוחלט לעבודה מרחוק, המנכ"ל בריאן צ'סקי טוען כי "המשרד כפי שאנחנו מכירים אותו הגיע לקיצו", וכי "רוב המנכ"לים הם מדור אחר", ומעריך כי מודל העבודה ההיברידי, בו משתמשות גם אפל וגוגל, לא יחזיק מעמד • לדבריו, מספיק שהעובדים ייפגשו פנים מול פנים רק פעם ברבעון

בריאן צ'סקי, מנכ''ל Airbnb / צילום: Associated Press, Richard Drew
בריאן צ'סקי, מנכ''ל Airbnb / צילום: Associated Press, Richard Drew

מבחינת מנכ"ל Airbnb , בריאן צ'סקי, העבודה במשרד היא שריד מן העבר. בריאיון למגזין Time שפורסם אתמול (א'), אמר כי הוא מאמין שהמשרד הוא "פורמט אנכרוניסטי" מ"העידן הטרום-דיגיטלי". "אני חושב שהמשרד כפי שאנחנו מכירים אותו הגיע לקיצו", אמר צ'סקי, שהודיע לאחרונה כי החברה תאפשר לעובדים לעבוד לחלוטין מרחוק ללא קיצוץ בשכרם. בהודעה שפורסמה אז מטעם Airbnb נכתב כי הצעד יאפשר להרחיב את מאגר הטאלנטים שלה וכי השנתיים בהן עבדו מרחוק היו התקופה הפרודקטיבית ביותר בחברה.

כשנשאל אם הוא מאמין שתקופת המשרד נגמרה, אמר צ'סקי כי "אם המשרד לא היה קיים, הייתי רוצה לשאול - האם היינו ממציאים אותו? ואם היינו ממציאים אותו, עבור מה הוא היה מומצא? ברור, אנשים עדיין ילכו לעבוד בבתי חולים, אנשים עדיין הולכים לבתי קפה ועובדים שם - המרחבים האלה הגיוניים לחלוטין. אבל אני חושב שעבור מישהו שעבודתו היא על מחשב נייד, השאלה היא, ובכן - מה המשרד אמור לעשות?".

"אני כן חושב שאנשים עדיין יצטרכו מקום, ושלא כולם ירצו לעבוד מהבית", הוסיף צ'סקי. "עם זאת, אני חושב שמספר דברים הולכים לקרות: המשרד יצטרך לעשות משהו שהבית לא יכול. אולי משרדים פרטיים ישובו לאופנה במקומות שבהם אנשים לא יכולים לעבוד מהבית והם זקוקים למקום, ולחברה יהיה שם מקום פנוי. אבל האם הם יצטרכו לעבוד ליד קולגות? אני חושב שנראה הרבה אנשים שאפילו לא גרים באותו אזור. לרוב, המקום היחיד בו יהיה צריך להיות, הוא האינטרנט".

"בשנתיים האחרונות עבדתי בערים שונות, אנשים כנראה אפילו לא ידעו - הייתי באטלנטה, נאשוויל, צ'רלסטון, מיאמי, קולורדו וזה לא שינה דבר", אמר. "אנשים עדיין יגיעו למשרדים, אבל זה יהיה למטרות שונות, למרחבי שיתוף-פעולה. ואם אנשים מגיעים למשרד כדי לשתף פעולה, האם הם צריכים לנסוע לעיר ניו יורק או שהם יכולים להגיע למקום בצפון מדינת ניו יורק?".

"לא כולם מתכוונים להגביל עצמם"

"אני חושב שמאגר הטאלנטים הולך להיות הרבה יותר מבוזר", טען צ'סקי. "לא כולם מתכוונים להגביל עצמם לרדיוס קהילתי סביב המשרד שלהם. הדרך לראות את העתיד היא לא להתבונן בבנקים הגדולים ובחברות הוותיקות. אם אתם רוצים לדעת איך נראה העתיד של מקום העבודה, תסתכלו על חברות צעירות, כי אין להן בעצם שום מורשת. וחברות צעירות הן גמישות, ניידות, הן קצת יותר נוודות. אני חושב שכך כנראה ייראה מקום העבודה של העתיד בעוד 10 שנים".

כשנשאל לגבי השינוי הצפוי בתרבות הארגונית, ענה צ'סקי: "האם עדיין יהיו תרבויות ארגוניות? בוודאי. הייתי טוען שהתרבות שלנו די חזקה, ואנחנו הולכים להיפגש שבוע אחד ברבעון. אם יתברר ששבוע ברבעון לא מספיק, נתכנס יותר. ההערכה שלי היא ששבוע אחד ברבעון כנראה יספק מספיק קשר אנושי לאדם הממוצע כדי להתחבר יחד ולתקשר".

צ'סקי הסביר מדוע הוא חושב שהמודל ההיברידי הנפוץ כיום, בו עובדים שלוש פעמים בשבוע מהמשרד (ובו משתמשות בין היתר גם אפל וגוגל), לא יחזיק מעמד: "ההערכה שלי היא ששלושה ימים בשבוע הופכים ליומיים בשבוע, ויומיים בשבוע הופכים ליום בשבוע, ומהר מאוד אתה בעולם היברידי, או בעולם מרחוק? אנשים לא מבינים ששניים-שלושה ימים בשבוע זה לא מאוד בר-קיימא. אנשים הולכים להבין 'אוקיי, בואו נהיה יותר מוכוונים לגבי מתי אנשים מתאספים, ובואו נתאסף לשבוע או שבועיים בכל פעם". 

"קשה להכיר חברים בזום"

במהלך הריאיון חשף צ'סקי כי זמן קצר לאחר ההכרזה של Airbnb לגבי המעבר לעבודה מרחוק לחלוטין, דף הקריירה של החברה זכה ליותר מ-800,000 צפיות.

"אתה הולך לגורדי השחקים הגדולים האלה, וכל המנכ"לים האלה אומר לך שהם חייבים לשוב למשרד... קודם כל - רוב המנכ"לים הם מדור אחר. מנהיגים צעירים הולכים לחשוב אחרת לגמרי. כמובן, גם צעירים אוהבים קהילה. קשה להכיר חברים בזום, יש הרבה מגבלות: אנשים הופכים לבלתי נראים, הבועות הופכות קטנות יותר. אני לא מנסה לצייר תמונה ורודה של העתיד, יהיה הרבה על מה לעבוד. כל מה שאני אומר זה שאי אפשר להילחם בעתיד. אנחנו צריכים להתקדם".

"הפתרון הולך להיות היברידי באמת, לא שלושה ימים במשרד", אמר צ'סקי. "זו תהיה גמישות מוחלטת, ואז התכנסות כשיש צורך. כך יפעלו רוב חברות הטכנולוגיה, ואני מאמין שכמעט כל חברה תהיה חברת טכנולוגיה בעוד עשור. הטכנולוגיה תתפשט כל כך שכל חברה פשוט תרגיש כמו חברת טכנולוגיה. יהיו כמה חברות אנלוגיות, עדיין יהיו בתי קפה. אבל אפילו חברות מדיה הופכת לחברות טכנולוגיה - הכל מתכנס".