המהמורות שעברה פירמיד אנליטיקס הישראלית עד לגיוס ענק של 120 מיליון דולר

החברה, העוסקת בענף מערכות הבינה העסקית, יצאה לגיוס כבר בנובמבר, ולמרות שביקשה לגייס רק 100 מיליון דולר, עודף הביקוש הביא אותה לגייס 20% יותר • שווי הגיוס לא נמסר, והוא מוערך במאות רבות של מיליוני דולרים

עומרי קוהל, מנכ''ל פירמיד אנליטיקס / צילום: כפיר זיו
עומרי קוהל, מנכ''ל פירמיד אנליטיקס / צילום: כפיר זיו

פירמיד אנליטיקס פועלת כבר 13 שנה - חברה מבוגרת מאוד במונחים של סטארט-אפ. היא בחרה לעצמה תחום קשה: ענף מערכות הבינה העסקית (BI), תחום צפוף בו פעילות ענקיות דוגמת טאבלו, מיקרוסופט, צ'ארט איי. או ופאוואר בי. איי. במשך שנים היא ניסתה לבלוט באמצעות מתן ערך מוסף, עם פיצ'רים שכוללים שימוש בבינה מלאכותית, ולמרות שגייסה עד כה 77 מיליון דולר, לא הצליחה לפרוץ את התודעה של מנהלי הדאטה בארגונים או מומחי השיווק שהעדיפו ברובם מערכות מתחרות.

אלא שבשנתיים האחרונות משהו השתנה בחברה, והדרך החדשה שבחרה הכניס אותה למסלול צמיחה כזה שאיפשר לה לגייס לפני שבועיים 120 מיליון דולר. זהו הישג לא טריוויאלי: החברה יצאה לגיוס בנובמבר, כאשר ענני החשדנות של המשקיעים כבר התקדרו, ולמרות שביקשה לגייס רק 100 מיליון דולר, עודף הביקוש הביא אותה לגייס 20% יותר.

את הסיבוב החדש מובילה קרן HIG, קרן פרייבט אקוויטי אמריקאית המתמחה בהשקעות בחברות המספקות מוצרי אנטרפרייז, כלומר מוצרים הנמכרים לארגונים גדולים. גם המשקיעות הקיימות - סקויה, ויולה צמיחה, קראוס ו-JVP - הצטרפו, כמו גם כלל ביטוח, קינגפישר וג'נרל אוריינטל.

שווי הגיוס לא נמסר, והוא מוערך במאות רבות של מיליוני דולרים. החברה סירבה לשתף את נתוני השווי שלה, בניגוד לחברות רבות שגייסו לאחרונה, ככל הנראה בשל האווירה הקיימת בשוק, לפיה משקיעים מבצעים הערכת שווי נמוכה יותר גם לחברות טובות. 

צמיחה בזכות הפוקוס

בחברה מדגישים כי מסלול הצמיחה לא נעשה בשל "פיבוט", נקודת פיתול שבה מנהלי החברה מחשבים מסלול מחדש, אלא בשל מיקוד אסטרטגי במגזר הארגונים הגדולים בלבד, תוך ויתור על עסקים קטנים ובינוניים, וכן בשל ההתמקדות בתת-סגמנט של תחום הבינה העסקית.

בחברה פיתחו מנוע בינה מלאכותית המקבל דאטה מכל מחסני הנתונים הרלוונטיים ומקורות המידע האפשריים בארגון, מנוע המלצות למשתמש היודע להסיק מסקנות חכמות וממשק ידידותי למשתמש. זאת, כאשר המתחרים מחייבים את מנהלי הדאטה בארגונים לרכוש אותן מערכות בנפרד (מערכת ETL ו-BI).

למרות המיקוד בארגונים גדולים בלבד, בחברה פונים ל-9 בעלי תפקידים שונים (פרסונות), ובכלל זה מדעני נתונים, מנהלי בינה עסקית, מנהלי שיווק וסוכני מכירות, מנהלי כספים ומנכ"לים. באמצעות מערכת ההמלצות החכמה, ניתן, למשל, להבין לאיזה סוג של לקוחות ניתן למכור מוצר מסוים בהנחה מסוימת. את תו התקן של מובילת סגמנט תחום ההמלצות החכמות קיבלה מגרטנר בשנה שעברה.

את 2021 סיימה החברה עם קצב הכנסות שנתי של 50 מיליון דולר, ולפי ההערכה היא צפויה לסיים את 2022 עם קצב מכירות שנתי של 90 מיליון דולר. בכוונת החברה להכפיל את המכירות מדי שנה ולהיות מוכנה ליציאה להנפקה בניו יורק 2024, בתקווה שחלון ההנפקות ייפתח שוב. בשלוש וחצי השנים האחרונות, עם ההתמקדות בשוק האנטרפרייז, משרתת פירמיד ענקיות דוגמת HP, וולקסווגן, דל ומספר קופות-חולים בארה"ב.

בחברה מועסקים כיום 250 איש, מהם 80 אנשי פיתוח בישראל. בשנה הקרובה היא מתכוונת לגייס 150 איש, מתוכם 60 עובדים בישראל. "בתקופה שבה רוב החברות בוחנות שוב את התכניות העסקיות והתקציב שלהן, אנחנו גדלים," אומר לגלובס עומרי קוהל, מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה. "אנחנו נמשיך לצמוח ונישאר חברה עצמאית עד ההנפקה".