בית המשפט: את סוגיית היתר הרעלים של קצא"א צריכה לפתור הממשלה

בעקבות עתירתה של קצא"א, ביהמ"ש הקפיא בהסכמת המשרד להגנת הסביבה את היתר הרעלים החדש של החברה • "הסוגיות שבמחלוקת נוגעות לעניינים מהותיים הקשורים במדיניות ממשלתית המאזנת בין מרכיבים שונים, שבמקום הטבעי לדון בהם הוא משרדי הממשלה ולא ביהמ"ש", קבע השופט אליהו ביתן

חוסם ימי של קצא''א שנפרס בעת פריקת מיכליות נפט / צילום: קצא''א
חוסם ימי של קצא''א שנפרס בעת פריקת מיכליות נפט / צילום: קצא''א

בית המשפט המחוזי בבאר שבע הקפיא ביום שני, בהסכמת המשרד להגנת הסביבה, את היתר הרעלים החדש של קצא"א שקבע המשרד.

כיום, רישיון העסק של קצא"א באילת מגביל את החברה, כך שאיננה יכולה לקלוט יותר מ-2 מיליון טון נפט בשנה. באוקטובר 2021 הודיעה לחברה מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן, כי לא תדון בתוכנית חירום מפעלית חדשה לטיפול בזיהום ים בשמן, שכן הוחלט לנקוט מדיניות של "אפס תוספת סיכון" במפרץ אילת, ולא להגדיל את שינוע הנפט - ובדרך זו להגביר את הסיכונים לשפך נפט בסביבה האקולוגית הרגישה.

מוגבלת ל־2 מיליון טון נפט בשנה

השופט אליהו ביתן קבע כי מחלוקת על היקף שינוע דלק צריכה להתברר במשרדי הממשלה ולא בין כותלי בית המשפט. לדבריו, "הסוגיות שבמחלוקת נוגעות לעניינים מהותיים הקשורים במדיניות ממשלתית המאזנת בין מרכיבים שונים, שבמקום הטבעי לדון בהם הוא משרדי הממשלה בנוגעים בדבר ולא בית המשפט".

השופט הוסיף כי בהתחשב באופי העיסוק של קצא"א ובכך שעד כה פעלה על-ידי היתר הרעלים הקיים, נראה כי לא ייגרם נזק מהותרת המצב הקיים עד להחלטה אחרת.

עוד בטרם הדיון, הצדדים הגיעו להסכמה כי התנאים הנוגעים לתחום הרעלים הקודמים יעמדו בתוקף. ביתן קבע, כאמור, כי היתר הרעלים הקודם יישאר לפי שעה בתוקף, וקבע דיון ל-10 ביולי כדי לעדכן את בית המשפט בהתפתחויות. עד אז יתקיימו דיונים בין המשרד להגנת הסביבה לקצא"א בסוגיות טכניות הקשורות להיתר, ואילו בכל הנוגע להיקף, יתקיים דיון בדרגי ממשלה בכירים. השופט המליץ לצדדים למצוא מתווה שיסיים את הסכסוך בדרך של הסכמה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "בשבועות הקרובים יגבש המשרד להגנת הסביבה את עמדתו לעתירה ולבקשה לצו ביניים, ויבהיר את הצורך בתנאים החדשים. מעבר של דלקים פוסיליים - באילת, בצנרת קצא"א לאורך מדינת ישראל ובאשקלון - מהווה איום ממשי לבריאות הציבור והסביבה. הובלה, שינוע ואחזקה של דלקים פוסיליים מובילים בהכרח לתקלות ודליפות, כפי שאירעו בשנים האחרונות על-ידי חברת קצא"א".

מקצא"א נמסר: "משמעות ההחלטה היא המשך פעילות קצא"א כסדרה וקבלת טענת קצא"א, לפיה אין למשרד להגנת הסביבה סמכות להחליט לבד על הגבלת כמות הנפט הגולמי והגפ"מ שמגיעה לישראל".

רם בלינקוב מצדד בקצא"א

בתוך כך, רם בלינקוב, מנכ"ל משרד האוצר, פנה השבוע למנכ"ל משרד ראש הממשלה, יאיר פינס, והתריע מפני השלכות מדיניות המשרד להגנת הסביבה. לדבריו, "מדיניות 'אפס סיכון במפרץ אילת' היא מסוכנת למשק הישראלי".

בלינקוב ביקש לקיים דיון עם גורמי המקצוע הרלוונטיים על-מנת לבחון את השלכות שינוי ההיתר על משק הדלק הישראלי.

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, בירך על החלטת בית המשפט ומסר: "קצא"א היא אחת החברות החיוניות ביותר למשק האנרגיה וכלכלת ישראל. החברה משמשת כשער הימי העיקרי של מוצרי הנפט והדלק למדינת ישראל, ומתקניה משמשים לצורכי משק הדלק במדינה מזה עשרות שנים".