פילבר על החקירה: "הרגשתי שמנסים לדחוף לי מילים לפה"

עד המדינה שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, נחקר היום לראשונה ע"י סנגורו של בנימין נתניהו, עו"ד בעז בן-צור, שניסה להוכיח כי ראש הממשלה לשעבר מעולם לא הנחה את פילבר להיטיב עם בזק כפי שמתואר בכתב האישום • נתניהו נכח בבית המשפט

שלמה פילבר בבית המשפט ביום הראשון לחקירתו הנגדית על-ידי סנגוריו של בנימין נתניהו / צילום: ראובן קסטרו
שלמה פילבר בבית המשפט ביום הראשון לחקירתו הנגדית על-ידי סנגוריו של בנימין נתניהו / צילום: ראובן קסטרו

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הגיע הבוקר (ג') למשפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים, ליומה הראשון של החקירה הנגדית של סנגורו עו"ד בעז בן-צור את עד המדינה שלמה (מומו) פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר.

בנימין נתניהו בבית המשפט היום (ג') / צילום: אורן בן חקון
 בנימין נתניהו בבית המשפט היום (ג') / צילום: אורן בן חקון

עו"ד בן-צור חקר את פילבר על הלחץ שהופעל עליו בחקירות לפני שחתם על הסכם עד המדינה. "מתנפלים עליך במשך שעות, זה יוצר תחושה של בלבול ומחנק, מאוד לא נוח", אמר פילבר. עו"ד בן-צור הציג חלק מהחקירה שבו אומר פילבר כי הוא לא זוכר (לגבי קידום עסקת בזק-yes - נ.ש.). החוקר ענה לו: "אז תיזכר". פילבר השיב: "הרגשתי שבכוח הם מנסים לדחוף לי מילים לפה".

פילבר אמר שכאשר אמר בחקירתו ברשות ניירות ערך כי נתניהו מעולם לא הנחה אותו לקדם את עסקת בזק-yes, הוא לא שיקר אלא סיפר את מה שזכר באותו הזמן.

סנגורו של בנימין נתניהו עו''ד בעז בן צור היום (ג') בבית המשפט / צילום: ראובן קסטרו
 סנגורו של בנימין נתניהו עו''ד בעז בן צור היום (ג') בבית המשפט / צילום: ראובן קסטרו

השופט משה בר-עם פנה פילבר ושאל: "האם טענתך שלא זכרת את הנחיית נתניהו בחקירות הייתה רק ניסיון להיזכר או אסטרטגיה?". פילבר אישר כי מדובר באסטרטגיה, וכי במהלך החקירה הוא אמר בחלק מהפעמים שהוא לא זוכר, כדי להרוויח זמן על-מנת להבין את התמונה הכללית.

"מדברים איתי על שוחד וסיוע לשוחד של שלוש שנים... אני מנסה לעבד את המשמעויות של כל הדברים. אני מנסה להבין איפה אני עומד לפני שאני מקבל איזו שהיא החלטה", אמר פילבר. הוא הוסיף כי החוקר ברשות ניירות ערך אמר לו שייתן את הראש של נתניהו, ושזרקו אותו מתחת לגלגלי האוטובוס", ולכן הוא ניסה להבין איך הוא מתגונן.

בהמשך פילבר תיאר את ההפתעה כאשר גילה לדבריו בהארכת המעצר כי הוא ונתניהו חשודים בשוחד. "זה עוד נדבך בהבנה של עוצמת האירוע. מבחינתי מדובר בסינית. לא מכיר את זה, לא מכיר שוחד, לא ידעתי מה זה שוחד. גם אם בעיתונות היו סיפורים, אני שמתי חומה סינית", טען.

פילבר התייחס גם לחקירתו ואמר: "אמרו לי 'תפתח את הפה, תתחיל לדבר, אתה פראייר. עבדו עליך. מוכרים אותך, ואתה רק מגן עליהם'". לדבריו, החוקר אמר לו: "אל תשכב על הגדר, אתה מנכ"ל, אתה לא ממציא בעצמך דברים". הוא הוסיף כי החוקרים רצו שיספר מה נתניהו עשה לא בסדר.

במהלך הדיון, כאשר נחקר על חקירותיו במשטרה, התלונן פילבר על ציוץ של העיתונאי אביעד גליקמן מחדשות 13. גליקמן כתב כי אם פילבר יחזור בו מעדותו, הפרקליטות תגיש נגדו כתב אישום.

פילבר אמר בבית המשפט כי מדובר ב"איום ישיר ומדויק, מה אני צריך להעיד או לא להעיד". גליקמן, שנכח באולם, ביקש להתייחס לדבריו, אך השופטים סירבו, ופילבר הוסיף להשיב לשאלותיו של עו"ד בן-צור. "זה השפיע עליי היום, בניגוד לימים אחרים", אמר. "יש הבדל אם קורה משהו לפני חצי שנה או שעה לעומת לפני שאני עולה לדיון. אני רואה בזה סוג של איום או אזהרה".

תזת ההגנה של אלוביץ': פילבר פעל לפי החזון שלו

אתמול (ב') סיים עו"ד ז'ק חן, עורך דינו של שאול אלוביץ', לשעבר בעל השליטה בבזק וב-yes, את חקירתו הנגדית של פילבר לאחר חמישה ימים. במהלך החקירה הנגדית אישר פילבר לעו"ד חן כי הוא פעל באופן מקצועי בתפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת, כאשר תזת ההגנה שהוצגה לו הייתה שהיה לו חזון בנוגע לטיפול בשוק התקשורת ובבזק, והוא פעל לפיו.

במהלך חקירתו הנגדית פילבר כמעט ולא הזכיר את הנחייתו של נתניהו בנוגע לטיפול בבזק, עליה העיד בחקירתו הראשית. פעמים ספורות הזכיר פילבר את שיחת ההנחיה. הוא אמר כי "בסוף עומדת לי בראש השיחה הראשונה שעשיתי איתו (עם נתניהו), ממנה הבנתי את גבולות הגזרה - שלא מתכסחים עם בזק. אמרתי בעדות שזה גם וגם. זה מורכב".

אתמול אמר עו"ד חן לפילבר: "ראינו שבכל פעם שהיית צריך לבחור בין האינטרס של בזק לאינטרס של משרד התקשורת - בחרת באינטרס של משרד התקשורת". פילבר השיב לו: "קראתי לזה 'מקצועי'".

עו"ד חן הציג מצבים בהם פעל פילבר לטובת משרד התקשורת, ואמר לפילבר: "בכל מקום שהיה עימות בין האינטרס הזה לאינטרס של בזק - בחרת נגד האינטרס של בזק". "דה-פקטו זה מה שיוצא", השיב פילבר.

עד המדינה שלמה פילבר, עו''ד ליאת בן ארי ועו''ד יהודית תירוש בבית המשפט היום (ג') / צילום: ראובן קסטרו
 עד המדינה שלמה פילבר, עו''ד ליאת בן ארי ועו''ד יהודית תירוש בבית המשפט היום (ג') / צילום: ראובן קסטרו

פילבר העיד אתמול כי ברוב המקרים נתניהו לא היה בראש שלו. הוא אמר על ההנחיה של נתניהו: "אני לא יודע מה היו המניעים שלו (של נתניהו). אני יכול להגיד שלא קיבלתי אף החלטה שלא האמנתי בה מקצועית".

כאשר נשאל אם פעל גם בשל הנחיית נתניהו, אמר פילבר: "כששואלים אותי, אני אומר 'גם וגם'. אם אתה שואלים אותי מה המשקל - הדומיננטיות הייתה המקצועית. ברוב המקרים מר נתניהו לא היה בראש שלי. בנקודות קיצון מסוימות... זה מה שנשאלתי, וזה מה שעניתי". 

*** חזקת חפות: בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.