מכרז "מחיר מטרה" בב"ש הסתיים, אך מחירי הדירות יקבעו רק בסוף 2023

בשכונת פסגת רמות שווק שווקו כ-1,500 דירות חדשות, אך המגרשים צפויים להימסר ליזמים רק בעוד כשנה וחצי • הצמדת מחירי הדירות למדד תשומות הבנייה, שבינתיים מזנק, תתאפשר רק לאחר חתימת חוזה הרכישה, ומציב את היזמים הזוכים בפני הימור

דירות חדשות בבאר שבע / צילום: Shutterstock
דירות חדשות בבאר שבע / צילום: Shutterstock

אל מול הצלחת שיווקו של המכרז הגדול במסגרת תוכנית "מחיר מטרה" בשכונת פסגת רמות החדשה בבאר שבע, משתקף דווקא הסיכון הגדול שנוטלים על עצמם היזמים הזוכים. במציאות שבה מדד מחירי תשומות הבנייה ממשיך לעלות, בעוד שהמגרשים צפויים להימסר ליזמים רק בסביבות סוף 2023 - מדובר בזכייה שמביאה עימה לא מעט אתגרים. מדוע? מכיוון שההצמדה של מחירי הדירות החדשות למדד אפשרית רק לאחר חתימת חוזה המכר עם הרוכשים.

המכרז המדובר בבאר שבע הוא עבור בניית 1,525 יחידות דיור בבנייה רוויה, לצד שטחי מסחר ותעסוקה, בשמונה מתחמים בשכונת פסגת רמות, שמתוכננת לקום מצפון לשכונת רמות הקיימת. השבוע הודיעה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), אשר שיווקה את הקרקע לצד משרד הבינוי והשיכון במסגרת תוכנית "מחיר מטרה", על זכייתן של שמונה חברות שונות במגרשים.

הסכום הכולל שישלמו החברות שזכו, המגלם בתוכו גם את הוצאות הפיתוח, עומד על כ-496 מיליון שקל. המחיר למ"ר שהציעו החברות הזוכות נע בין 9,932 שקל ל-9,936 שקל למ"ר. בהתאם לכך, על פי אומדני רמ"י, המחיר ההתחלתי לדירת 85 מ"ר יעמוד על כ-879 אלף שקל, המחיר ההתחלתי לדירת 100 מ"ר יעמוד על כ-1.018 מיליון שקל, והמחיר התחלתי לדירת 120 מ"ר יעמוד על כ-1.205 מיליון שקל.

 
  

"בעוד כחצי שנה נתחיל לראות בקשות להיתרים"

לאחר השלמת הבנייה, שכונת פסגת רמות מתוכננת לכלול מעט יותר מ-3,700 יחידות דיור חדשות במבנים בני חמש עד שבע קומות, בשטח של כ-930 דונם שיכלול גם מוסדות ציבור ושטחים ציבוריים. התוכנית עבור שכונת פסגת רמות כבר מאושרת ברמה התכנונית, אך כל עוד לא שווקו המגרשים לא ניתן היה להגיש בקשות להיתר. בעיריית באר שבע מעריכים שהיזמים יחלו בהגשת הבקשות בעוד כחצי שנה מהיום.

"התקופה עד לקבלת היתרי הבנייה, לפי הערכות שקיבלנו ממשרד הבינוי והשיכון בנוגע למסירות המגרשים, תעמוד על כשנה וחצי", נמסר מהעירייה. "אנו פועלים כל העת על מנת לשכלל ולזרז את הטיפול מבחינתנו".

ההערכות על מסירת המגרשים ליזמים מצטרפות לתנאי המכרז המקובלים בתוכניות מסוג זה, ולפיהם היזם הזוכה יכול להצמיד את מחיר הדירה שיציע לרוכשים אל מדד תשומות הבנייה רק לאחר חתימת חוזה הרכישה. "מחיר דירה במחיר מטרה לא יוצמד למדד תשומות הבנייה עד למועד החתימה על חוזה המכר מול רוכש דירה", נכתב בחוברת המכרז, "ובלבד שהתקבל היתר בנייה מלא. יובהר כי אם נחתם חוזה מכר עובר למועד קבלת היתר בנייה מלא, תחל הצמדת התשלומים למדד ממועד קבלת ההיתר הבנייה בלבד".